Το θέατρο της Απτέρας βρίσκεται στη θέση Παλιόκαστρο, στο Δήμο Σούδας του νομού Χανίων.
Η σημερινή μορφή του θεάτρου χρονολογείται στην περίοδο της ρωμαιοκρατίας. Η οικοδόμησή του έγινε σε τρεις φάσεις: η πρώτη χρονολογείται τον 3ο αι. π.Χ. (ελληνιστικοί χρόνοι), η δεύτερη τον 1ο αιώνα μ.Χ και η τρίτη τον 3ο μ.Χ.. Σε τμήματα του σκηνικού οικοδομήματος διακρίνονται μετασκευές που έγιναν μετά την ολοκλήρωση του μνημείου.
Το θέατρο έχει την χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα. Για την κατασκευή του έχει χρησιμοποιηθεί το ασβεστολιθικό πέτρωμα της περιοχής, από το οποίο έχουν κατασκευαστεί γενικά τα μνημεία της πόλης.
Η συστηματική ανασκαφή του μνημείου ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2008 και έχει ολοκληρωθεί. Από την πρώτη φάση οικοδόμησης διακρίνονται οι ευθείες των ελληνιστικών παρόδων και οι αγωγοί απορροής των ομβρίων. Εντοπίστηκε ο αναλημματικός τοίχος της σκηνής και τμήματος του κοίλου, δομημένος κατά τον οχυρωματικό τύπο από μεγάλες λίθινες πλίνθους, όμοιες με εκείνες της ελληνιστικής οχύρωσης.
Ο σχεδιασμός του κοίλου πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια ενός κέντρου χάραξης στην ορχήστρα. Έξι κλίμακες σε ακτινωτή διάταξη το χώριζαν σε πέντε τομείς. Οι κερκίδες μπορούν να υπολογιστούν σε 13, παρότι είναι φανερό ότι οι ανώτερες δεν έχουν διασωθεί εξαιτίας νεότερων επεμβάσεων που απέβλεπαν στην ισοπέδωση του χώρου και την εκμετάλλευσή του για αγροτικές καλλιέργειες.
Η σημερινή μορφή της σκηνής, του προσκηνίου και του μετασκηνίου ανήκουν στη δεύτερη φάση οικοδόμησης, με μερικές επόμενες μετασκευές σε τμήματα της σκηνής. Στην κατώτερη κερκίδα διατηρείται ο ρωμαϊκός αγωγός ομβρίων με ορισμένες από τις καλυπτήριες πλάκες του στη θέση τους.
Από το θέατρο έχουν διασωθεί η ορχήστρα, το κοίλο, μέρος από τις τέσσερις κερκίδες, η σκηνή, οι πάροδοι και τα παρασκήνια. Η ακτίνα της ορχήστρας είναι 5,45 μ. και αποτελεί μια από τις μικρότερες ορχήστρες που απαντώνται σε ρωμαϊκά θέατρα. Το δάπεδό της ήταν χωμάτινο και στο κέντρο της αποκαλύφθηκε λίθινη θεμελίωση θυμέλης. Η κατάσταση διατήρησης, του προσκηνίου, είναι αρκετά καλή.
Το κοίλο του θεάτρου είναι πολύ ταλαιπωρημένο γιατί στο κέντρο του λειτουργούσε ασβεστοκάμινος στην οποία ασβεστοποιήθηκε μεγάλος αριθμός εδωλίων. Αντίθετα, στη δυτική πάροδο διατηρείται το στρώμα καταστροφής του 365 μ.Χ. ανέπαφο, πλούσιο σε οικοδομικό υλικό.
Η ανασκαφή αποκάλυψε λιθόστρωτες οδούς μέσω των οποίων προσέγγιζαν το θέατρο οι θεατές. Η κατασκευή των οδών, οι οποίες ανήκουν στο βασικό πολεοδομικό σχέδιο της πόλης, έχει χρονολογηθεί στην αρχή της ελληνιστικής περιόδου.
Ο αρχαιολογικός χώρος είναι επισκέψιμος και ήδη το θέατρο αποτελεί πόλο έλξης πολυάριθμων επισκεπτών.
Βάννα Νινιού – Κινδελή
Αρχαιολόγος
Mπορείτε να δείτε επίσης, το βίντεο παραγωγής της ΕΦΑ Χανίων για το Αρχαίο Θέατρο Απτέρας, εδώ.
Αρχαίο Θέατρο Απτέρας
Θέατρο
Το θέατρο της Απτέρας βρίσκεται στη θέση Παλιόκαστρο, στο Δήμο Σούδας του νομού Χανίων. Η σημερινή μορφή του θεάτρου χρονολογείται στην περίοδο της ρωμαιοκρατίας. Από το θέατρο έχουν διασωθεί η ορχήστρα, το κοίλο, μέρος από τις τέσσερις κερκίδες, η σκηνή, οι πάροδοι και τα παρασκήνια. Η ακτίνα της ορχήστρας είναι 5,45 μ. και αποτελεί μια από τις μικρότερες ορχήστρες που απαντώνται σε ρωμαϊκά θέατρα. Το δάπεδό της ήταν χωμάτινο και στο κέντρο της αποκαλύφθηκε λίθινη θεμελίωση θυμέλης. Η κατάσταση διατήρησης, του προσκηνίου, είναι αρκετά καλή
Υφίσταται πλήρης φωτογραφική τεκμηρίωση του τμήματος που έχει αποκαλυφθεί, σχεδιαστική αποτύπωση περιοχών ορχήστρας, σκηνικού οικοδομήματος, δυτικής παρόδου και τμήματος της ανατολικής και των ¾ του κοίλου. Έχουν κατατεθεί στα αρχεία της ΕΦΑ Χανίων (ΚΕ΄ΕΠΚΑ).
Mόνο αναφορές από τις οποίες η βασικότερη: Ηeinrich Drerup, “Palaeokastro – Aptara, Bericht ueber eine Untersuchung und Vermessung des Standgebietes” στο: fr. matz, Forshungen auf Kreta 1942, Berlin 1951, σ. 93-94.
Θέση Παλιόκαστρο, περιοχή Μεγάλα Χωράφια, Δήμος Σούδας, Νομός Χανίων.
Η σημερινή μορφή του θεάτρου χρονολογείται στην περίοδο της ρωμαιοκρατίας.
Η οικοδόμησή του έγινε σε τρεις φάσεις: η πρώτη χρονολογείται τον 3ο αι. π.Χ. (ελληνιστικοί χρόνοι), η δεύτερη τον 1ο αιώνα μ.Χ και η τρίτη τον 3ο μ.Χ.. Σε τμήματα του σκηνικού οικοδομήματος διακρίνονται μετασκευές που έγιναν μετά την ολοκλήρωση του μνημείου.
Το θέατρο έχει την χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα. Για την κατασκευή του έχει χρησιμοποιηθεί το ασβεστολιθικό πέτρωμα της περιοχής, από το οποίο έχουν κατασκευαστεί γενικά τα μνημεία της πόλης.
Η συστηματική ανασκαφή του μνημείου ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2008 και έχει ολοκληρωθεί. Από την πρώτη φάση οικοδόμησης διακρίνονται οι ευθείες των ελληνιστικών παρόδων και οι αγωγοί απορροής των ομβρίων. Εντοπίστηκε ο αναλημματικός τοίχος της σκηνής και τμήματος του κοίλου, δομημένος κατά τον οχυρωματικό τύπο από μεγάλες λίθινες πλίνθους, όμοιες με εκείνες της ελληνιστικής οχύρωσης.
Ο σχεδιασμός του κοίλου πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια ενός κέντρου χάραξης στην ορχήστρα. Έξι κλίμακες σε ακτινωτή διάταξη το χώριζαν σε πέντε τομείς. Οι κερκίδες μπορούν να υπολογιστούν σε 13, παρότι είναι φανερό ότι οι ανώτερες δεν έχουν διασωθεί εξαιτίας νεότερων επεμβάσεων που απέβλεπαν στην ισοπέδωση του χώρου και την εκμετάλλευσή του για αγροτικές καλλιέργειες.Από το θέατρο έχουν διασωθεί η ορχήστρα, το κοίλο, μέρος από τις τέσσερις κερκίδες, η σκηνή, οι πάροδοι και τα παρασκήνια. Η ακτίνα της ορχήστρας είναι 5,45 μ. και αποτελεί μια από τις μικρότερες ορχήστρες που απαντώνται σε ρωμαϊκά θέατρα.
Από το θέατρο έχουν διασωθεί η ορχήστρα, το κοίλο, μέρος από τις τέσσερις κερκίδες, η σκηνή, οι πάροδοι και τα παρασκήνια. Η ακτίνα της ορχήστρας είναι 5,45 μ. και αποτελεί μια από τις μικρότερες ορχήστρες που απαντώνται σε ρωμαϊκά θέατρα. Το δάπεδό της ήταν χωμάτινο και στο κέντρο της αποκαλύφθηκε λίθινη θεμελίωση θυμέλης. Η κατάσταση διατήρησης, του προσκηνίου, είναι αρκετά καλή.
Η συστηματική ανασκαφή του μνημείου ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2008 και έχει ολοκληρωθεί. Από την πρώτη φάση οικοδόμησης διακρίνονται οι ευθείες των ελληνιστικών παρόδων και οι αγωγοί απορροής των ομβρίων. Ο σχεδιασμός του κοίλου πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια ενός κέντρου χάραξης στην ορχήστρα.
Επίσκεψη αρχαιολογικού χώρου. Είσοδος χωρίς εισιτήριο.
Tο μνημείο ήδη αποτελεί πόλο έλξης πολλών επισκεπτών.
Το μνημείο ανήκει στη δικαιοδοσία του ΥΠΠΟ ΕΦΑ Χανίων (πρ. ΚΕ’ ΕΠΚΑ). Είσοδος χωρίς εισιτήριο.
ΥΠΠΟ – ΕΦΑ Χανίων (πρ. ΚΕ’ ΕΠΚΑ)
35.46157°
24.141153°
Όνομα | Ημερομηνία | Ποσό (€) |
---|---|---|
ΕΛΕΝΗ ΔΕΙΝΑΚΗ | 30/03/2018 | 50.00 |
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΣΟΛΑΚΙΔΗΣ | 100.00 | |
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΑΖΩΜΑ | 100.00 | |
Δ. ΜΠΑΜΠΑΝΗΣ | 50.00 | |
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ | 150.00 | |
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΝΙΩΝ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΝΙΩΝ | 200.00 | |
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΗΛΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ | 50.00 |
Δαπάνη | Ημερομηνία | Ποσό (€) |
---|---|---|
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΤΕΡΑΣ | 0.00 |
Περιγραφή | Budget | Target | Remarks |
---|---|---|---|
Συμπληρωματικές εργασίες | 10.000.00 | 10.000.00 | Το ποσό αυτό θα είναι χρήσιμο για συμπληρωματικές εργασίες που θα προκύψουν. |
Funding Level | Πηγή χρηματοδότησης | Περιγραφή των έργων | Remarks |
---|---|---|---|
2.440.000 | Ε.Σ.Π.Α. | Αποκατάσταση και μελέτη συντήρησης του θεάτρου. Η υλοποίησή του έχει ενταχθεί στο Ε.Σ.Π.Α. | |
508.620 | Τ.Α.Π.Α. | Ολοκληρώθηκε απαλλοτρίωση ενός ακινήτου από το Τ.Α.Π.Α., προϋπολογισμού 508.620,00€. |