Το θέατρο της Επιδαύρου είναι χτισμένο σε πλαγιά του Κυνόρτιου όρους, κοντά στο Λυγουριό της Αργολίδας, στο Δήμο Ασκληπιείου.
Το θέατρο χτίστηκε σε δυο φάσεις: η πρώτη φάση χρονολογείται στα τέλη του 4ου αιώνα π. Χ. και η δεύτερη στα μέσα του 2ου αιώνα π. Χ.
Όπως σώζεται σήμερα, το θέατρο παρουσιάζει την τριμερή χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα.
Κατά την πρώτη φάση, στο τέλος του 4ου αιώνα π. Χ., κατασκευάστηκαν η ορχήστρα, το κάτω διάζωμα -12 κερκίδες με 34 σειρές καθισμάτων (εδωλίων) η κάθε μια- και το σκηνικό οικοδόμημα. Ο σχεδιασμός του κοίλου πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια τριών κέντρων χάραξης.
Στη δεύτερη φάση, στα μέσα του 2ου αιώνα π. Χ., το κοίλο επεκτάθηκε προς τα πάνω με την κατασκευή του άνω διαζώματος (22 κερκίδες με 21 σειρές εδωλίων η κάθε μια) και η σκηνή πήρε την ελληνιστική μορφή της.
Με μέγιστη χωρητικότητα 13.000 έως 14.000 θεατών, το θέατρο της Επιδαύρου φιλοξενούσε μουσικούς αγώνες και παραστάσεις αρχαίου δράματος.
Η αισθητική αρμονία που οφείλεται στην κανονικότητα και στη μαθηματική συνάφεια των επιμέρους μεγεθών του, συνδυάστηκε με την έξοχη ακουστική του που επιτρέπει στους ακροατές των ανώτατων κερκίδων να ακούνε και τον παραμικρό ήχο από την ορχήστρα. Η αισθητική και η λειτουργικότητα του θεάτρου είχαν ήδη επισημανθεί από την αρχαιότητα. Ο Παυσανίας εξαίρει το θέατρο της Επιδαύρου για τη συμμετρία και την ομορφιά του και το αποδίδει στον αρχιτέκτονα Πολύκλειτο.
Το θέατρο διατηρήθηκε σε πολύ καλή κατάσταση και με τις αναστηλωτικές επεμβάσεις του Π. Καββαδία (1907), του Α. Ορλάνδου (1954-1963) και της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου (1988 κε.) έχει ανακτήσει -εκτός από το σκηνικό οικοδόμημα- σχεδόν εξ ολοκλήρου την αρχική του μορφή.
Το μνημείο αποτελεί πόλο έλξης μεγάλου αριθμού ελλήνων και ξένων επισκεπτών και χρησιμοποιείται για την παρουσίαση παραστάσεων αρχαίου δράματος. Η πρώτη παράσταση στο θέατρο της Επιδαύρου ήταν η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή που ανέβηκε το 1938, σε σκηνοθεσία Δ. Ροντήρη. Οι θεατρικές παραστάσεις, στο πλαίσιο του οργανωμένου φεστιβάλ, ξεκίνησαν το 1954 και από τον επόμενο χρόνο καθιερώθηκαν ως ετήσιος θεσμός παρουσίασης του αρχαίου δράματος. Σποραδικά έχει χρησιμοποιηθεί για σημαντικές μουσικές εκδηλώσεις.
Β. Λαμπρινουδάκης
Αρχαιολόγος
Αρχαίο θέατρο Ασκληπιείου Επιδαύρου
Θέατρο
Στο μνημείο δόθηκε η τριμερής χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα, σκηνικό οικοδόμημα.
Υφίσταται πλήρης φωτογραφική τεκμηρίωση σε επιμέρους αρχεία (Δ’ Ε.Π.Κ.Α., Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου κλπ). Σχεδιαστική αποτύπωση περιοχών ορχήστρας, σκηνικού οικοδομήματος, παρόδων, τμημάτων κοίλου περιλαμβάνεται στο βιβλίο A.V.Gerkan, W.Muller-Wiener “Das Theater von Epidaurus”. Επιμέρους σχεδιαστικές αποτυπώσεις βρίσκονται επίσης στα αρχεία της Επιτροπής Επιδαύρου.
1. E.R. Fiechter, Die baugeschichtliche Entwicklung des antiken Theaters, Muenchen 1914
2. P.E.Arias, Il teatro greco fuori di Atene, Firenze 1934
3. A.V.Gerkan, W.Muller-Wiener, Das Theater von Epidaurus, Stuttgart 1961
4. A. Burford, in “The annual of the British School at Athens” 61, 1966
5. G. Forni, in “Enciclopedia dell’ arte, Supplemento” 1970, s.v. Teatro
6. L.Polacco, in “Numismatica e antichita classiche”
7, 1978 7. L. Kappel, in „Jahrbuch des deutschen archaologischen Instituts“ 104, 1989
8. P.D. Bardis, The theater of Epidaurus and the mysterious vanishing vases, in “Platon” 41, 1989.
Θέση Κυνόρτιον όρος, περιοχή Λυγουριού Αργολίδος, δήμος Ασκληπιείου.
Το μνημείο κτίστηκε σε δυο φάσεις. Η πρώτη φάση στο τέλος του 4ου π.X. αιώνα, και η δεύτερη φάση στα μέσα του 2ου π.Χ. αιώνα.
Στο μνημείο δόθηκε η τριμερής χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα, σκηνικό οικοδόμημα. Κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης, στο τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα, κατασκευάστηκαν η ορχήστρα, το κάτω διάζωμα(12 κερκίδες με 34 σειρές εδωλίων η κάθε μια) και το σκηνικό οικοδόμημα στο προ-ελληνιστικό στάδιο του. Ο σχεδιασμός του κοίλου πραγματοποιήθηκε με την βοήθεια τριών κέντρων χάραξης. Στη δεύτερη φάση (στα μέσα του 2ου π.Χ. αιώνα) το κοίλο επεκτάθηκε προς τα πάνω (άνω διάζωμα 22 κερκίδων με 21 σειρές εδωλίων η κάθε μια) και έλαβε η σκηνή την υστερο-ελληνιστική μορφή της. Με μέγιστη χωρητικότητα 13.000-14.000 θεατών φιλοξενούσε μουσικούς και ωδικούς αγώνες καθώς και παραστάσεις αρχαίου θεάτρου. Η αισθητική αρμονία που προήλθε από την κανονικότητα και την μαθηματική συνάφεια των επιμέρους μεγεθών συνδυάστηκε με την έξοχη ακουστική που επιτρέπει στους ακροατές των ανωτάτων σειρών να ακούν τον παραμικρό θόρυβο. Το μνημείο εξαίρει ήδη από την αρχαιότητα ο Παυσανίας για τη συμμετρία και ομορφιά και το αποδίδει στον αρχιτέκτονα Πολύκλειτο.
Το κοίλο του θεάτρου ήρθε στο φως σε σχετικά καλή κατάσταση από την άποψη διατήρησης του λίθινου υλικού του, με εξαίρεση τις ακραίες κερκίδες και τους αναλημματικούς τοίχους. Διαταραχές στη κανονική διάταξη και συναρμογή των σωζόμενων εδωλίων οφείλονταν στη φυσική καταστροφή και μετέπειτα σταδιακή παραμόρφωση των αρχικών γραμμών σχεδίασης του κτιρίου. Το σκηνικό οικοδόμημα αντίθετα αποκαλύφθηκε σε κατάσταση χαμηλού ερειπίου.
Η συστηματική ανασκαφή του μνημείου ξεκίνησε το 1881. Η βιασύνη για μια γρήγορη αποκατάσταση οδήγησε σε λανθασμένες ανατοποθετήσεις αρχιτεκτονικών μελών ήδη πριν από τις αρχές του 20ου αι. Η αναστυλωτική αντίληψη της ίδιας εποχής, είχε άμεσα επηρεάσει την πρώτη αναστύλωση της δυτικής πύλης του θεάτρου, που χρονολογείται στο 1907. Μεγάλης κλίμακας εργασίες πραγματοποιήθηκαν καν το διάστημα 1954-1963 από την τότε Διεύθυνση Αναστυλώσεως του Υπουργείου Παιδείας με στόχο την εκτεταμένη ανακατασκευή και την αρχιτεκτονική αποκατάσταση του μνημείου, υπό τύπον στερέωσης, για την παραχώρησή του για παραστάσεις. Συμπιεσμένες χρονικά επεμβάσεις μεγάλης κλίμακας, με περιορισμένη –συγκριτικά- αναστηλωτική τεκμηρίωση, ένωσαν τις μέρες τους με το ξεκίνημα των Επιδαυρίων για να σταματήσουν μετά δέκα χρόνια, χωρίς να έχουν καλύψει το σύνολο του μνημείου. Ειδικότερα τότε ανατάχθηκαν και στερεώθηκαν όλα τα εδώλια του θεάτρου (κν. Κάτω διαζώματος) και του ανατολικού άκρου του επιθεάτρου με συμπληρώσεις στις ακραίες κερκίδες, ανακατασκευάστηκε η πύλη της ανατολικής παρόδου και οι αναλημματικοί τοίχοι με την χρήση πειραϊκού ακτίτη και λαξεύτηκαν αρχιτεκτονικά μέλη για την ανασύνθεση τμήματος του προσκήνιου. Η τελευταία επέμβαση στο τέλος δεν πραγματοποιήθηκε και οι λίθοι μεταφέρθηκαν στις αποθήκες του Ασκληπιείου. Κατά τον αναστηλωτή Αναστάσιο Ορλάνδο, υπεύθυνο των τότε εργασιών, η μη αναστήλωση του προσκηνίου οφείλετο εν μέρει στις αντιρρήσεις των σκηνοθετών που παρουσίαζαν παραστάσεις στα ”Επιδαύρια”.
Επίσκεψη αρχαιολογικού χώρου – παρουσίαση σύγχρονων παραστάσεων.
Το μνημείο αποτελεί πόλο έλξης μεγάλου αριθμού επισκεπτών. Θεατρικές παραστάσεις στα πλαίσια οργανωμένου φεστιβάλ ξεκίνησαν το 1954 και καθιερώθηκαν από τον επόμενο χρόνο ως θεσμός αρχαίου δράματος. Έχει κατ’ εξαίρεση χρησιμοποιηθεί και για σημαντικές μουσικές εκδηλώσεις.
Το μνημείο ανήκει στη δικαιοδοσία του ΥΠ.ΠΟ./Δ΄ΕΠΚΑ ενώ τα ζητήματα αναστύλωσης-συντήρησής του διαχειρίζεται η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου.
37.596705°
23.078885°
Όνομα | Ημερομηνία | Ποσό (€) |
---|---|---|
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣ | 14/09/2023 | 2.00 |
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣ | 14/09/2023 | 2.00 |
AΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΖΩΗΣ Α.Ε ΙΝΤΕΡΑΜΕΡΙΚΑΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ | 24.600.00 | |
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΖΗΜΙΩΝ Α.Ε. ΙΝΤΕΡΑΜΕΡΙΚΑΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ | 24.600.00 | |
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΑΤΣΟΓΛΟΥ Α.Ε. ΠΑΣΙΠΣ - | 200.00 | |
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΙΑΖΩΜΑ | 100.00 | |
ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ | 50.00 | |
10ο ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης | 50.00 |
Δαπάνη | Ημερομηνία | Ποσό (€) |
---|---|---|
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΥ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ Α΄ΔΟΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ – | 8.610.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΥ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΑΠΟΔΟΣΗ Φ.Π.Α. ΔΩΡΕΑΣ ΙΝΤΕΡΑΜΕΡΙΚΑΝ – 11/05/2015 | 11/05/2015 | 4.600.00 |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΥ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΧΟΡΗΓΙΚΩΝ ΦΑΚΕΛΩΝ – 11/05/2015 | 11/05/2015 | 273.68 |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΥ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΕΝΟΙΚΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ – | 555.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΥ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΕΝΟΙΚΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ – | 710.00 | |
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΥ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΕΝΟΙΚΙΟ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ – | 400.00 |
Περιγραφή | Budget | Target | Remarks |
---|---|---|---|
Συμπληρωματικές εργασίες | 20.000.00 | 20.000.00 | Το ποσό που θα συγκεντρωθεί στον κουμπαρά θα είναι χρήσιμο για συμπληρωματικές εργασίες. |
Funding Level | Πηγή χρηματοδότησης | Περιγραφή των έργων | Remarks |
---|---|---|---|
3.000.000 | Αναστήλωση αρχαίου θεάτρου Ασκληπιείου Επιδαύρου και μικρού θεάτρου αρχαίας Επιδαύρου | Το ποσό προορίζεται συνολικά για τη συντήρηση, αναστήλωση και ανάδειξη των μνημείων Επιδαύρου. Μέρος αυτού θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες των δύο θεάτρων. |