Γρήγορη μετάβαση

Καθημερινή (ΥΠΟΒΟΛΕΙΟ): Βασίλης Αγγελικόπουλος για ΔΙΑΖΩΜΑ

πηγή: Καθημερινή

Το πρωί της Πέμπτης 7 Σεπτεμβρίου ξεκινούσαμε μ’ ένα μολυβένιο ουρανό στη χώρα και στη σκέψη μας για μια από καιρό προγραμματισμένη τετραήμερη επίσκεψη στα πέντε αρχαία θέατρα της Ηπείρου, όσα περίμεναν δεκαετίες την αποκάλυψή τους l ή τη ριζική αποκατάστασή τους, όπως το μεγαλειώδες ψαρό θέατρο της Δωδώνης. l Τα άλλα τέσσερα αναδύθηκαν τα τελευταία χρόνια μέσα σε θείας ομορφιάς τοπία της Πίνδου και του Αμβρακικού κόλπου, σε Αμβρακία, Γίτανα, Κασσώπη και Νικόπολη. l

Κασσώπη; Γίτανα; Τί ‘ν’ τούτο; l Χάρη στα θέατρα που αποκαλύφθηκαν εκεί αρχίσαμε ν’ ακούμε αυτά τα «εξωτικά» τοπωνύμια, l όπου τρεις τέσσερις αιώνες προ Χριστού υπήρξαν οι πόλεις-κέντρα ηπειρώτικων φύλων, όπως οι Θεσπρωτοί, l στα παραδείσια Γίτανα, που αγκαλιάζει από τρεις πλευρές ο ποταμός Καλαμάς, l και οι Κασσωπαίοι, στην εκπληκτική Κασσώπη, με απέραντη θέα σ’ όλο τον Αμβρακικό και στα γύρω του ορεινά και πεδινά τοπία. l Η δε «μυστηριώδης» Αμβρακία πού… l Ναι, η Αρτα, τώρα ξέρω! l Της οποίας το μεγάλο αρχαίο θέατρο το έφαγε προ πολλού η μαρμάγκα της οικοδόμησης, l αλλά σώθηκε το κουκλίστικο Μικρό Θέατρο της Αμβρακίας, καταμεσής στο κέντρο της Αρτας l – παραμυθένια γούβα που σε ταξιδεύει σε άλλους καιρούς. l Η δε θρυλική Νικόπολη, δίπλα στην Πρέβεζα, διηγείται τα πάντα για την πασίγνωστη ιστορία της ναυμαχίας του Ακτίου ανάμεσα στους εραστές Κλεοπάτρα και Μαρκαντώνιο ενάντια στον Οκτάβιο, το 31 π.Χ. l Ο οποίος μνημείωσε τη νίκη του ιδρύοντας τη Νικόπολη, και μαζί το θέατρό της, που το μεγαλείο του αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα. l

«Διάζωμα» σωτηρίας στα αρχαία θέατρα της Ηπείρου.

«Ξεκινούσαμε», γράφω στην αρχή, όσοι ακολουθούμε το «Διάζωμα», l τέκνον Σταύρου Μπένου και συνοδοιπόρων του, κορυφαίων αρχαιολόγων και άλλων επιστημόνων, ζεμένων εκουσίως στο άρμα ενός θεσμού σωτήριου για τα αρχαία μας θέατρα, και όχι μόνο. l Κύριο έργο του «Διαζώματος» «η πολιτιστική μόχλευση», όπως ο ίδιος ο ιδρυτής του περιγράφει τον σκοπό και τα αποτελέσματα της δραστηριότητάς του. l Μόχλευση που έχει φέρει στην επιφάνεια, l μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, δεκάδες πια αρχαία θέατρα σε όλη την επικράτεια, l αναδεικνύοντας την ύπαρξή τους, τη φωνή τους για προστασία, τον πόθο τους για αποκατάσταση, το όνειρό τους να ξαναζωντανέψουν και να δεχτούν στην αγκαλιά τους επισκέπτες και θεατές. l Ολα αυτά υπηρετεί το «Διάζωμα», μοχλεύοντας δημιουργικά αρμόδιους κρατικούς ή και ιδιωτικούς παράγοντες l προκαλώντας την ηθική ή και υλική συστράτευσή τους στους σκοπούς του, l όπως επίσης το ενδιαφέρον του κοινού, την αναζωπύρωση της φιλοπατρίας τοπικών ή εθνικών επιχειρήσεων, l κατακτώντας τέλος την αναγνώριση και τη στήριξη τοπικών, εθνικών ακόμα και ευρωπαϊκών αρχών. l

Το «Διάζωμα» επιπλέον εξασφαλίζει χορηγίες για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών στις οποίες θα βασιστούν τα ποικίλα και πολυσύνθετα έργα που απαιτεί κάθε μνημείο. l Αυτό συνέβη και στην περίπτωση της «Πολιτιστικής Διαδρομής στα αρχαία θέατρα της Ηπείρου», l ένα πρόγραμμα ποικίλων δράσεων, αναγκαίων όχι μόνο για την ανάδειξη, αλλά και τη βιωσιμότητα των μνημείων, το οποίο έχουν αναλάβει με ζέση η Περιφέρεια Ηπείρου και άλλες τοπικές αρχές, με την αρωγή πάντα του υπουργείου Πολιτισμού, l και ειδικότερα των αρχαιολόγων και των άλλων επιστημόνων που στελεχώνουν τις εφορείες αρχαιοτήτων. l

Η 16η ετήσια γενική συνέλευση του «Διαζώματος» έκλεισε την παρηγορητική –μέσα στην καταθλιπτική μαυρίλα των ημερών– «διαδρομή» εκατοντάδων μελών του στα θέατρα της Ηπείρου. l Πέντε γοητευτικά έως και συγκινητικά μνημεία, l λόγω της ιστορίας του καθενός, της ομορφιάς του τοπίου τους, αλλά και των θαυμαστών έργων που έγιναν εκεί με μεράκι απτόητο και πολύ, πολύ κόπο από τους πανάξιους δουλευτές τους.