Γρήγορη μετάβαση

Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών «υιοθετεί» το αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως και το Ασκληπιείο της αρχαίας Αθήνας

Σχετικά Θέατρα

Πρόγραμμα σχολικής δραστηριότητας «Ανοίγουμε ένα μονοπάτι για να συνδέσουμε τη ζωή μας στην πόλη με το αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως και το Ασκληπιείο Αθηνών».

Κατά τη σχολική χρονιά 2022-23, το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Αθηνών συμμετείχε για δεύτερη φορά στο καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Διαζώματος, «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα». Η σχολική ομάδα μελέτησε την ιστορία του αρχαίου θεάτρου Διονύσου Ελευθερέως και του Ασκληπιείου Αθηνών, ανακάλυψε την πολιτισμική αξία τους και τα συνέδεσε με την τοπική ιστορία αλλά και τη σύγχρονη ζωή, με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο.

Γενικός στόχος ήταν να εμπλακούν όλοι/-ες οι μαθητές/-τριες αξιοποιώντας τις ξεχωριστές ικανότητες, δεξιότητες και γνώσεις τους στη διερεύνηση του θεάτρου Διονύσου και του Ασκληπιείου και στη δημιουργία πρωτότυπων καλλιτεχνικών έργων. Μέσω της διαθεματικής προσέγγισης του θέματος, της συνεργασίας τεχνών και επιστημών και της βιωματικής  εμπειρίας, οι μαθητές /-τριες γίνονται συνειδητοί φορείς της ελληνικής αλλά και παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς· θα αγωνισθούν για τη διάσωση και προστασία των μνημείων, ώστε να συνεχίσουν αυτά να διδάσκουν την ανθρωπότητα.

Η μεθοδολογία του σχεδίου δράσης περιέλαβε ποικίλες εικαστικές πρακτικές, μελέτη πηγών και ανάγνωση κειμένων, αξιοποίηση ΤΠΕ. Η εκπαιδευτική δράση συμπεριέλαβε περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο, παρατήρηση, φωτογράφιση, σχεδιαστική αποτύπωση εκ του φυσικού.

Στο πρόγραμμα συμμετείχε η Α΄ Γυμνασίου, κατεύθυνσης εικαστικών (17 μαθητές και μαθήτριες).

Εκπαιδευτική επίσκεψη και Δράσεις στο Αρχαίο Θέατρο Διονύσου και στο Ασκληπιείο Αθηνών, 05/04/2023.

Υπεύθυνες καθηγήτριες: Αδαμαντία Αλμπάνη, Στεφανίδη Χρυσούλα (ΠΕ08, εικαστικοί)

Προετοιμάζοντας την εκπαιδευτική επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο, η σχολική ομάδα δημιούργησε ζωγραφικά έργα, στα οποία παρουσιάζονται τα μνημεία, καθώς και βαλίτσες από χαρτόνι, αξιοποιώντας την τεχνική του κολάζ.

Επίσης, τα μέλη της ομάδας αναζήτησαν πληροφορίες και συνέγραψαν συνοπτικά κείμενα, προορισμένα για την πίσω πλευρά των εικόνων, προτείνοντας μία πρωτότυπη ξενάγηση στους /στις συμμαθητές /-τριες αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο/-η.

Φτάνοντας στον αρχαιολογικό χώρο, η σχολική ομάδα, κατανεμημένη σε τρεις υπο-ομάδες των οποίων τα μέλη έχουν διακριτούς ρόλους, ξεκινούν την περιήγησή τους. Έχουν μαζί τους από μία χειροποίητη βαλίτσα, η οποία περιέχει τα «εφόδιά» τους: χάρτες και σχεδιαγράμματα, ζωγραφιές των μνημείων που θα αναζητήσουν, πληροφορίες, χαρτιά, μολύβια χρωματιστά. Κάθε υπο-ομάδα αναζητεί τα μνημεία που απεικονίζουν οι ζωγραφιές, ακολουθώντας τον χάρτη. Μόλις βρουν το σημείο ενδιαφέροντος, άλλο κάθε φορά μέλος διαβάζει στα υπόλοιπα τις σχετικές πληροφορίες που βρίσκονται στο πίσω μέρος της εικόνας.

Ορισμένα σημεία του αρχαιολογικού χώρου, όπως για παράδειγμα η ορχήστρα του θεάτρου ή το Βήμα του Φαίδρου, είναι απροσπέλαστα για το κοινό λόγω έργων συντήρησης. Χάρη στις μαθητικές εργασίες και τις πληροφορίες της αρχαιολογικής υπηρεσίας, οι ομάδες μπόρεσαν να εντοπίσουν τη θέση τους.

Όταν ολοκληρώθηκε η περιήγηση, οι μαθητές και οι μαθήτριες ξεκουράστηκαν στη σκιά των δέντρων και σχεδίασαν εκ του φυσικού θέματα της επιλογής τους.

Κατά τη συζήτηση αναστοχασμού, τα μέλη της σχολικής ομάδας συμφώνησαν ότι η εκπαιδευτική δράση ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία. Βίωσαν μία θετική εμπειρία μάθησης, βασισμένη στη συνεργασία, την πρωτοβουλία και το παιχνίδι.

Οι βαλίτσες με τις μαθητικές ζωγραφιές των μνημείων παρουσιάστηκαν στην εικαστική έκθεση του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθηνών, στο Μουσείο Μπουζιάνη, 5-7/5/2023.

Ακολουθεί σύνδεσμος για τη σχολική ιστοσελίδα, στην οποία μεταξύ άλλων, έχει αναρτηθεί η διαδικτυακή παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος, σε μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου (e-book): http://gym-kall-athin.att.sch.gr/?p=2574

Ευχαριστούμε θερμά το Διευθυντή του σχολείου μας, Αδάμ Αδαμόπουλο (φιλόλογο), για την υποστήριξη που μας παρείχε κάθε στιγμή, τις συναδέλφους που σχεδίασαν με κέφι και υλοποίησαν το πρόγραμμα, Αδαμαντία Αλμπάνη (εικαστικό), Χρυσούλα Στεφανίδη (εικαστικό), τη συνάδελφο Ιωάννα Τζάμπα (εικαστικό) που βοήθησε τα μέλη της σχολικής ομάδας συμμετέχοντας στα εικαστικά εργαστήρια αλλά και το όλο το Σύλλογο Διδασκόντων.

Τέλος, ευχαριστούμε την Εφορεία Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών που μας έδωσε την άδεια να πραγματοποιήσουμε την πρωτότυπη και δημιουργική περιήγησή μας στον αρχαιολογικό χώρο.