ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
πηγή: Ταχυδρόμος Μαγνησίας
Κάτοικοι βλέπουν τις εργασίες αναστήλωσης του Θεάτρου Φθιωτίδων Θηβών να κυλούν με βασανιστικά αργό ρυθμό ενώ η κλεψύδρα… τελειώνει
Την πολιτιστική και κατ’ επέκταση τουριστική ανάπτυξη του τόπου τους με την ολοκλήρωση της αναστήλωσης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου Φθιωτίδων Θηβών έχουν συνδέσει κάτοικοι της τοπικής κοινότητας Μικροθηβών. Πρόκειται για έργο, το οποίο είναι ενταγμένο και χρηματοδοτείται μέσα από πόρους του ΕΣΠΑ, ωστόσο όπως παρατηρούν κάτοικοι της περιοχής, οι εργασίες εξελίσσονται βασανιστικά αργά. Η πρόοδος του έργου φαίνεται να είναι μικρή και η κλεψύδρα του χρόνου… τελειώνει. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών εκπνέει τέλος του 2023, ωστόσο έως και σήμερα φαίνεται να μην έχει ούτε το μισό του έργου που προβλέπεται.
Τα ερείπια της αρχαίας πόλης των Φθιωτίδων Θηβών, όπου λειτουργούσε το θέατρο, εκτείνονται πάνω στον τραπεζοειδή λόφο Κάστρο, που βρίσκεται στο βόρειο άκρο του Κρόκιου πεδίου, τη σημερινή πεδιάδα του Αλμυρού, και κοντά στο χωριό Μικροθήβες.
Το λίθινο θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών είναι χτισμένο σε μια λοφοπλαγιά, δίπλα από το τείχος της πόλης, κοντά στη αρχαία αγορά και σε θέση ιδανική, που εξασφάλιζε πολύ καλή ακουστική. Με βάση τα ανασκαφικά δεδομένα και τα κινητά ευρήματα το αρχαίο θέατρο είχε μέγιστη χωρητικότητα 2.500 θεατών, αλλά και δυνατότητα αύξησης των θέσεων με την αξιοποίηση του δυτικού πρανούς. Το μνημείο θεμελιώθηκε στην ελληνιστική περίοδο και ανακαινίστηκε σε μεγάλο βαθμό στα ρωμαϊκά χρόνια, όπως τα θέατρα της Δημητριάδος και της Λάρισας στη Θεσσαλία και πολλά άλλα στη Μακεδονία, στην κεντρική και στη νότια Ελλάδα. Το μνημείο λειτούργησε ως θέατρο και ως αρένα.
Εντοπίστηκε και ερευνήθηκε το 1992 και το 1993 από την προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Θεσσαλικών Σπουδών κ. Βασιλική Αδρίμη-Σισμάνη, με βάση τις πληροφορίες των περιηγητών του 19ου αι. και την εύρεση από τους Δ. Θεοχάρη και Γ. Χουρμουζιάδη (1970) μιας επιτύμβιας στήλης με την επιγραφή «Βάκχιος Διονύσιος» και ενός πήλινου τραγικού προσωπείου, που θεωρήθηκαν ενδείξεις για την ύπαρξη καλλιτεχνικής ζωής στην πόλη των Φθιωτίδων Θηβών.
Ανασκαφική έρευνα
Το 2011 η Περιφέρεια Θεσσαλίας χρηματοδοτούσε την ανασκαφική έρευνα στο αρχαίο θέατρο, με το ποσό των 100.000 ευρώ. Φορέας υλοποίησης ήταν το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Θεσσαλικών Σπουδών (Α.Ι.Θ.Σ.).
Η έρευνα στον χώρο αποσκοπούσε στην πλήρη αποκάλυψη του μνημείου πριν ξεκινήσουν αναστηλωτικές παρεμβάσεις, με στόχο να καταστεί επισκέψιμο στο κοινό αλλά και να φιλοξενήσει παραστάσεις αρχαίου δράματος και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.
Το 2014 – 2015 εκπονήθηκαν μελέτες στερέωσης, αποκατάστασης και ανάδειξης του μνημείου, οι οποίες εγκρίθηκαν μετά από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).
Και σηματοδότησαν την έναρξη ενός μεγάλου αγώνα από την ίδια την τοπική κοινωνία που «αγκάλιασε» το θέατρό της για την εξεύρεση χρηματοδότησης. Το 2019 μετά από πιέσεις που άσκησε η τοπική κοινότητα, το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2014- 2020, με την Περιφέρεια Θεσσαλίας να χρηματοδοτεί εξ ολοκλήρου τις εργασίες ανάδειξη και αποκατάστασης που έχει αναλάβει η Αρχαιολογική Υπηρεσία Βόλου με το ποσό του 1,9 εκατ. ευρώ.
Ξεκίνησε αναστήλωση
Οι εργασίες ξεκίνησαν και προβλεπόταν ολοκλήρωσή τους έως τέλος του 2023.
Το έργο προβλέπει να γίνουν:
«Η αποκατάσταση του θεάτρου έχει ως αποτέλεσμα την απόδοση ενός διακεκριμένου συμβόλου μίας οργανωμένης πόλης της αρχαιότητας στους πολίτες της σύγχρονης εποχής, ώστε να συμμετέχουν στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Η διασύνδεσή του με τα άλλα ανεσκαμμένα δημόσια κτίρια της αρχαίας πόλης θα λειτουργήσει ως ένα δίκτυο ενδιαφέρουσας πολιτιστικής διαδρομής. Με τις αναστηλωτικές εργασίες και την ανάταξη των μορφολογικών του χαρακτηριστικών και τη μερική αποκατάσταση η επισκεψιμότητα του μνημείου θα αναβαθμιστεί. Η βελτίωση της πρόσβασης των επισκεπτών και η άρση της επικινδυνότητας θα καταστήσουν το μνημείο ελκυστικό προορισμό για τους πολίτες της Μαγνησίας και ευρύτερα» ήταν το σκεπτικό της χρηματοδότησης των εργασιών.
Αργή πρόοδος
Κάτοικοι ωστόσο της περιοχής βλέπουν τους τελευταίους μήνες τις εργασίες να γίνονται με αργούς ρυθμούς. «Η πρόοδος των εργασιών είναι πολύ μικρή, με αποτέλεσμα το έργο να καθυστερεί από την αρχαιολογία. Εμείς αγωνιούμε. Θέλουμε να ολοκληρωθεί σύντομα και να λειτουργήσει ως μέρος μιας ενιαίας πολιτιστικής διαδρομής, που θα φέρει τουρισμό και ανάπτυξη στην περιοχή μας», λένε.
Το έργο δε, είχε επισκεφθεί τον περασμένο Αύγουστο η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία είχε ενημερωθεί για την πορεία των εργασιών ανάδειξης και αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου.
Η τοπική κοινότητα Μικροθηβών, ετοιμάζει εκδήλωση μέσω της οποίας θα πιέσει για την επιτάχυνση των εργασιών. Η εκδήλωση ήταν αρχικά να γίνει τον Μάιο, λόγω όμως της προεκλογικής περιόδου, μετατέθηκε για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Στον «αέρα» ο δρόμος πρόσβασης προς το θέατρο;
Ο χαμηλός ρυθμός των εργασιών έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερεί το έργο, όπως η τοπική κοινότητα Μικροθηβών αγωνιά και για τον δρόμο πρόσβασης προς το αρχαίο θέατρο.
Οπως αναφέρουν στελέχη της κοινότητας της περιοχής που παρακολουθούν στενά την εξέλιξη του έργου, είχαν γίνει τρεις προτάσεις για τη χωροθέτηση του δρόμου πρόσβασης προς το αρχαίο θέατρο. «Επικράτησε η λύση του δρόμου που και σήμερα οδηγεί στο αρχαίο θέατρο. Ηταν η καλύτερη τεχνικο-οικονομικά», εξηγούν για το έργου προϋπολογισμού 500.000 ευρώ που θα αναλάμβανε να χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια Θεσσαλίας.
«Ενημερωθήκαμε ότι πριν από ένα δίμηνο περίπου η αρχαιολογία με έγγραφό της προς το ΚΑΣ ισχυρίστηκε ότι η λύση δεν είναι ενδεδειγμένη και ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Αυτό σημαίνει ότι για εμάς ξεκινά ένας νέος αγώνας για να υπάρχει πρόσβαση στο θέατρο όταν τελικώς ολοκληρωθεί και είναι επισκέψιμο από το κοινό. Το ζήτημα είναι όμως πόσο θα κοστίσει ο νέος δρόμος. Υπάρχει διάθεση και δυνατότητα χρηματοδότησης ενός δρόμου που ενδεχομένως να κοστίσει περισσότερα από την ίδια την αναστήλωση του θεάτρου», λένε στελέχη της τοπικής κοινότητας.