Σταύρος Μπένος: «Πάντα η μεγάλη εικόνα ήταν καθοδηγητής μου»
Ολοκλήρωση του Masterplan «ΕΒΡΟΣ ΜΕΤΑ» – Για έναν Έβρο δυνατό και ανθεκτικό, που αξίζει να ανθίσει και πάλι.
Aποκαλυπτήρια της προτομής Πέτρου Θέμελη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Μεσσήνης
Πέτρος Θέμελης: Το θαύμα και το τραύμα
Ετήσιο μνημόσυνο καθηγητή Πέτρου Θέμελη και αποκαλυπτήρια της προτομής του – Κυριακή 27 Οκτωβρίου 11.30 π.μ στον Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίας Μεσσήνης
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Συντάκτης: Νίκος Βατόπουλος
30 Σεπτεμβρίου 2015
Eχει φθάσει σε ένα τέτοιο σημείο ωριμότητας το «Διάζωμα», που πλέον ενισχύει με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση το δίπολο της επιτυχίας του στο μέλλον: ψηφιακός πολιτισμός και επιχειρηματικότητα. Αυτός ήταν ο άξονας (σωρευμένης γνώσης, έμψυχου δυναμικού και απώτατου στόχου) πάνω στον οποίον αναπτύχθηκε η φιλοσοφία της Η΄ Γενικής Συνέλευσης του «Διαζώματος», που φέτος έγινε στα Καμμένα Βούρλα, καθώς η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ήταν το γεωγραφικό διαμέρισμα υπό εξέταση.
«Το 2015 είναι η χρονιά της επιχειρηματικότητας», είπε ο Σταύρος Μπένος, ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε το «Διάζωμα», ως μία κίνηση πολιτών έξω από το κράτος και υπέρ της Ελλάδας. Το «Διάζωμα», καθώς κατέχει πλέον την τεχνογνωσία και τα κλειδιά της «συνέργειας» του ανθού της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, των αρχαιολόγων και των επιστημόνων, καθώς και των θεσμικών παραγόντων, προωθεί με απτά αποτελέσματα το αναπτυξιακό μοντέλο των περιφερειών με άξονα τα αρχαία θέατρα και συνεκτικό ιστό τη σύνδεση πολιτισμού, περιβάλλοντος, τουρισμού, τοπικών κοινωνιών, ελληνικών και διεθνών δικτύων.
Γι’ αυτό και φέτος, η συνέλευση, που στην ουσία είναι ένα μικρό συνέδριο ιδεών και γνώσης με ισορροπία ανάμεσα σε καταξιωμένους επιστήμονες και νέους οραματιστές, είχε έντονα στραμμένο το βλέμμα στο μέλλον. Υπήρχε διάχυτη η διάθεση να «σηκώσουμε τη χώρα» στην τροχιά της ανάπτυξης. Η παρουσία του περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, Κώστα Μπακογιάννη, εκτός από συμβολισμό είχε και ουσιαστικό χαρακτήρα, καθώς μίλησε για το «άνοιγμα στον πολιτισμό» και την οργανική διασύνδεση όλων των σημείων ενδιαφέροντος σε κάθε νομό. Επί της ουσίας, το «Διάζωμα» ολοκληρώνει μελέτες αναστηλώσεων και τις παραδίδει στο κράτος, που με τα θεσμικά του όργανα διεκδικεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Είναι σημαντικό πως, μετά το επιτυχημένο (πιλοτικό) παράδειγμα της Πολιτιστικής Διαδρομής της Ηπείρου, έχει τώρα οργανωθεί η αντίστοιχη Διαδρομή της Στερεάς Ελλάδας. Εύκολα μπορεί κανείς να δει το δίκτυο και τις δυνατότητες που ανοίγονται και όχι μόνο γύρω από τις αρχαιολογικές ναυαρχίδες, όπως είναι οι Δελφοί, αλλά και γύρω από τις λιγότερο φωτισμένες αρχαιολογικές θέσεις στην Ερέτρια, στη Θήβα, στη Χαιρώνεια, στον Ορχομενό, στη Φθιώτιδα. Οι αρχαιολογικοί χώροι αναδύονται σε έναν χάρτη που ενισχύεται και από μεταγενέστερα μνημεία, όπως το Κάστρο της Λαμίας, ή από τοπία φυσικού κάλλους, όπως η Ευρυτανία. Ολη η Στερεά Ελλάδα ανοίχτηκε στη διάρκεια της τετραήμερης περιοδείας του «Διαζώματος» ως ένας τόπος που μπορεί να είναι προορισμός και να γεννά περηφάνια, συγκίνηση και πλούτο.
Η μελέτη αναστήλωσης του αρχαίου θεάτρου της Ερέτριας είναι έτοιμη προς υποβολή στο ΚΑΣ, αλλά αυτό που κυριολεκτικά συναρπάζει είναι το Αρχαιολογικό Πάρκο του Ορχομενού κατά την ολιστική προσέγγιση που ακολουθεί το «Διάζωμα» (Επίδαυρος). Υπάρχει η ασφάλεια της επιστημονικής εποπτείας, καθώς δύο από τους κορυφαίους αρχαιολόγους της χώρας, οι καθηγητές Βασίλης Λαμπρινουδάκης και Πέτρος Θέμελης, είναι στον πυρήνα του «Διαζώματος».
Η περίπτωση του Ορχομενού, μιας από τις πλούσιες πόλεις του αρχαίου κόσμου, έχει παρουσιαστεί και στο Μέγαρο Μουσικής και είχε εντυπωσιάσει λόγω της μοναδικότητάς της. Η τριλογία των μνημείων σε γειτνίαση, το ταφικό μνημείο του 13ου αι. π.Χ., το ελληνιστικό θέατρο και η βυζαντινή εκκλησία της Παναγίας Σκριπούς του 9ου αι., θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία και το μέλλον της περιοχής. Τη μελέτη για το Αρχαιολογικό Πάρκο Ορχομενού έχει εκπονήσει το γραφείο «Πλειάς» του Δημήτρη Διαμαντόπουλου και την αποκατάσταση του θεάτρου ο Θέμης Μπίλης και η Μαρία Μαγνήσαλη.
Δείτε φωτογραφικό υλικό: Το αρχαίο θέατρο της Ερέτριας, για το οποίο το «Διάζωμα» έχει ολοκληρώσει τη μελέτης αποκατάστασης, Το θέατρο στον αρχαιολογικό χώρο του Καβιρείου στη Θήβα, Το ελληνιστικό θέατρο του Ορχομενού, που αποκαλύφθηκε μόλις τη δεκαετία του ’70, Το θέατρο στη Χαιρώνεια, σμιλεμένο στον βράχο. Η ορχήστρα δεν έχει αποκαλυφθεί.