Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
Το ΔΙΑΖΩΜΑ υποδέχεται στην ιστοσελίδα του την ανακοίνωση 58 διακεκριμένων αρχαιολόγων, πανεπιστημιακών και πνευματικών ανθρώπων που παραδόξως βλέπουν «ως απειλή» τη σωτηρία του αρχαίου θεάτρου του Διονύσου. Διευκρινίζεται ότι όλες οι επεμβάσεις που προγραμματίζονται στο μνημείο έχουν εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και αυτό που θα γίνει είναι μερική αποκατάσταση σε πολύ χαμηλά ύψη της αρχικής εικόνας του μνημείου και όχι ανακατασκευή, όπως υποστηρίζουν οι υπογράφοντες τη διαμαρτυρία. Η αποκατάσταση αυτή θα συνεισφέρει στην παθητική συντήρηση του μνημείου, καθώς και την μη περαιτέρω μετακίνηση προς τα κάτω των σωζωμένων εδωλίων στο κοίλο. Παράλληλα, θα ενσωματωθεί ένας μεγάλος αριθμός διάσπαρτων εδωλίων, τα οποία είναι εκτεθειμένα σε πολλούς κινδύνους εκτός του μνημείου.
Επειδή μεταξύ των στόχων του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ είναι μια ανοικτή και διαρκής ανταλλαγή ιδεών και προτάσεων για την ανάδειξη των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης, παραθέτουμε αυτούσια στο πεδίο ΠΡΟΒΟΛΕΑΣ ΙΔΕΩΝ τη σχετική ανακοίνωση, καθώς και δημοσιεύματα του ημερήσιου τύπου.
Διακεκριμένοι αρχαιολόγοι, πανεπιστημιακοί και πνευματικοί άνθρωποι βλέπουν ως «απειλή» τη σωτηρία του θεάτρου
Πενήντα οκτώ προσωπικότητες του πνεύματος και της αρχαιολογικής επιστήμης θεωρούν «απειλή για το θέατρο του Διονύσου την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού ότι θα προχωρήσει σε μερική ανακατασκευή του κοίλου του θεάτρου στη νότια πλευρά της Ακρόπολης έως το ύψος του χορηγικού μνημείου του Θρασύλου». Και θα ήταν πράγματι απειλή, αν είχε γίνει τέτοια ανακοίνωση από το υπουργείο, αλλά και «κακόγουστη σκηνογραφία, αταίριαστη στον χαρακτήρα του μοναδικού αυτού χώρου», όπως ακριβώς επισημαίνουν οι συνυπογράφοντες αυτή τη διαμαρτυρία.
Μέχρι στιγμής, το έργο αναστήλωσης του θεάτρου, που προγραμματίζεται να γίνει με οικονομκή στήριξη της Νομαρχίας Αθηνών, βασίζεται στην εγκεκριμένη μελέτη από το ΚΑΣ. Αυτό που θα γίνει είναι «μερική αποκατάσταση (όχι «ανακατασκευή», όπως υποστηρίζουν οι υπογράφοντες τη διαμαρτυρία) σε πολύ χαμηλά ύψη, τα οποία θα συνεισφέρουν στην παθητική συντήρηση του μνημείου και τη μη περαιτέρω μετακίνηση προς τα κάτω σωζομένων κατά χώρα εδωλίων στο κοίλο.
Παράλληλα, θα ενσωματωθεί ένας μεγάλος αριθμός διάσπαρτων εδωλίων, τα οποία είναι εκτεθειμένα σε όλους τους κινδύνους εκτός του μνημείου». Αυτά μας διευκρίνισε ο μελετητής του κοίλου του μνημείου, αρχιτέκτονας Κωνσταντίνος Μπολέτης.
Κι επειδή οι 58 διαμαρτυρόμενοι υποπτεύονται πως η αναστήλωση του Διονυσιακού «αποσκοπεί στο να προετοιμάσει κι αυτό το θέατρο για θεατρικές παραστάσεις κι άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις», υπενθυμίζουμε πως όλοι όσοι μοχθούν σήμερα για τη σωτηρία του μνημείου έχουν δηλώσει την πλήρη αντίθεσή τους σε αυτό το ενδεχόμενο.
Ανάμεσα σε αυτούς που ανησυχούν για την τύχη του αρχαίου θεάτρου και οι: Θανάσης Βαλτινός, Π. Βοκοτόπουλος, Εμμ. Βουτυράς, Γ. Δεσπίνης, Ο. Κακαβογιάννη, Λ. Μαραγκού, Χρ. Ντούμας, Λ. Παλαιοκρασσά, Β. Πετράκος, Μ. Τιβέριος, Ι. Τριάντη, Θ. Χατζηπανταζής, Χρ. Χρήστου.
Δημοσίευση στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 31 Δεκεμβρίου 2009
ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ. Πενήντα έξι σημαντικές προσωπικότητες από τον χώρο της αρχαιολογίας, της επιστήμης και της διανόησης υπογράφουν ένα κείμενο-αντίλογο σε ό,τι αφορά την ανακατασκευή του Θεάτρου του Διονύσου, έτσι όπως ανακοινώθηκε το προηγούμενο διάστημα από το υπουργείο Πολιτισμού και την κίνηση «Διάζωμα». Οι υπογράφοντες επισημαίνουν η μερική ανακατασκευή «κινδυνεύει να μεταμορφώσει τη νότια πλευρά της Ακρόπολης, με το ήδη πλήρως αναστηλωμένο Ωδείο του Ηρώδη και τα μερικώς αναστηλούμενα μνημεία του Ασκληπιείου, σε μια κακόγουστη “σκηνογραφία”, αταίριαστη στον χαρακτήρα του μοναδικού αυτού χώρου. Η απόφαση θα είναι καταστρεπτική για το παλαιότερο θέατρο του κόσμου (…).
Τα αρχαία θέατρα είναι μνημεία ιστορίας και πολιτισμού. Μπορούμε και οφείλουμε να τα συντηρούμε, όχι όμως και να τα συμπληρώνουμε σε τέτοιο βαθμό που να διαγράφεται η ιστορία τους, και επικαλούμενοι αμφιλεγόμενες εκφράσεις, όπως “αξιοποίηση”, “ανάδειξη”, “σύνδεση με την κοινωνία” και άλλα τέτοια ηχηρά παρόμοια, να τα αποδίδουμε στην τουριστική εκμετάλλευση (…)».
Το κείμενο υπογράφουν οι: Λ. Αθανασάκη, Θ. Βαλτινός, Ευ. Βικέλα, H. D. Blume, Π. Βοκοτόπουλος, Εμμ. Βουτυράς, Ν. Γεωργαντζόγλου, Α. Γκάρτζιου-Τάττη, Ο. Γράτσιου, Ι. Δεκουλάκου, Ε. Δελβερούδη, Γ. Δεσπίνης, Αι. Δεσποίνη, Σ. Δημητριάδου-Κωνσταντινίδου, Φ. Ζαφειροπούλου, Δ. Ιακώβ, Σ. Ε. Ιακωβίδης, Ο. Κακαβογιάννη, Ευ. Κακαβογιάννης, Π. Καραναστάση, Γ. Κοκκορού-Αλευρά, M. Kreeb, Π. Κυριάκου, Α. Λεμπέση, Β. Λιαπής, Λ. Μαραγκού, Α. Μουστάκα, Ν. Μπεζεντάκος, Α. Νικολαΐδης, Χρ. Ντούμας, Ο. Παλαγγιά, Λ. Παλαιοκρασσά, Α. Παπαθωμάς, Ιω. Παπαποστόλου, Μ. Πασχάλης, Ι. Περυσινάκης, Β. Χ. Πετράκος, Δ. Ράιος, Α. Ρεγκάκος, Γ. Μ. Σηφάκης, Μπ. Σμιτ-Δούνα, A. H. Sommeerstein, Θ. Στεφανίδου-Τιβερίου, Θ. Στεφανόπουλος, Κ. Συνοδινού, Γ. Ζ. Τζιφόπουλος, Μ. Τιβέριος, Ι. Τριάντη, Οδ. Τσαγκαράκης, Ε. Τσιτσιμπάκου-Βασάλου, Σ. Τσιτσιρίδης, Αγγ. Χανιώτης, Σ. Χατζηκώστα, Ν. Χατζηνικολάου, Θ. Χατζηπανταζής, Ε. Χουλιαρά-Ραΐου, Χρ. Χρήστου.
Δημοσίευση στην εφημερίδα Καθημερινή, Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2009