Σταύρος Μπένος: «Πάντα η μεγάλη εικόνα ήταν καθοδηγητής μου»
Ολοκλήρωση του Masterplan «ΕΒΡΟΣ ΜΕΤΑ» – Για έναν Έβρο δυνατό και ανθεκτικό, που αξίζει να ανθίσει και πάλι.
Aποκαλυπτήρια της προτομής Πέτρου Θέμελη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Μεσσήνης
Πέτρος Θέμελης: Το θαύμα και το τραύμα
Ετήσιο μνημόσυνο καθηγητή Πέτρου Θέμελη και αποκαλυπτήρια της προτομής του – Κυριακή 27 Οκτωβρίου 11.30 π.μ στον Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίας Μεσσήνης
Το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας βρίσκεται στα νότια του ομώνυμου χωριού, στην τοποθεσία «Καμπάνα» του νομού Ροδόπης, μέσα στον οχυρωματικό περίβολο της αρχαίας Μαρώνειας και έχει τρεις οικοδομικές φάσεις. Το θέατρο κτίστηκε στην πρώιμη ελληνιστική περίοδο. Στην πρώτη ρωμαϊκή φάση οικοδομήθηκε η σκηνή και το προσκήνιο και καλύφθηκαν οι αποχετευτικοί αγωγοί. Στην τελευταία υστερορωμαϊκή φάση, η ορχήστρα μετατράπηκε σε αρένα. Η χωρητικότητά του έφθανε τους 1200 – 1300 θεατές.
Το ταξίδι του Διαζώματος στο Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας ξεκίνησε το 2008, όταν ο πρόεδρος του Διαζώματος στο πλαίσιο περιοδείας του σε αρχαίους χώρους θέασης και ακρόασης της Βορείου Ελλάδας, επισκέφτηκε το θέατρο. Με στόχο την ανάδειξη του μνημείου, με πρωτοβουλία του Διαζώματος, πραγματοποιήθηκε ευρεία συνάντηση στην οποία συμμετείχαν οι κ.κ.: Δημήτρης Μάτσας – τ. Προϊστάμενος της ΙΘ΄ΕΠΚΑ, Χρύσα Καραδήμα – αρχαιολόγος και υπεύθυνη για τις εργασίες στο θέατρο, Χρήστος Παπανικολάου – τ. δήμαρχος της Μαρώνειας, Άρης Γιαννακίδης – Νομάρχης Ροδόπης κ.α.. Ακολούθησε συνέντευξη τύπου στο δημαρχείο της Μαρώνειας, όπου ο Νομάρχης υποσχέθηκε χρηματοδότηση του έργου με €150.000 μέχρι την ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, ενώ σε συνεργασία με τον δήμαρχο θα προχωρούσαν σε εργασίες για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στο θέατρο.
Μια από τις πρώτες κινήσεις του Διαζώματος ήταν το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού – «κουμπαρά».
Στις 29 Αυγούστου του 2009 το αρχαίο θέατρο της Μαρώνειας, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της αναστήλωσής του, άνοιξε ξανά μετά από 2.300 χρόνια. Η ηθοποιός και ιδρυτικό μέλος του Διαζώματος, κα Λυδία Κονιόρδου απήγγειλε μονολόγους του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη. Η μοναδική της ερμηνεία στα εγκαίνια επανάχρησης του αρχαίου θεάτρου Μαρώνειας καθήλωσε τους σχεδόν 500 τυχερούς παρευρισκόμενους. Πρόκειται για ένα κορυφαίo γεγονός που καταγράφηκε έντονα στη μνήμη όσων παρακολούθησαν. Δείτε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα στο video που ακολουθεί, εδώ.
Το Σεπτέμβριο του 2011 το «ΔΙΑΖΩΜΑ» επέλεξε το Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας για να επισφραγίσει τη συνεργασία του με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με μια δράση που είχε στόχο την προώθηση της «κοινωνικοποίησης» του θεάτρου. Στη διάρκεια της εκδήλωσης με όχημα τη μετάφραση του Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη και σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη, η μαγεία του Ομηρικού λόγου, ακούστηκε από τη Λυδία Φωτοπούλου, μέσα στο αρχαίο θέατρο.
Επίσης, με πρωτοβουλία του Διαζώματος το Αρχαίο Θέατρο έχει ανεβεί στο άρμα ενός μεγάλου, ολιστικού αναπτυξιακού προγράμματος για την Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, την «Πολιτιστική Διαδρομή της Εγνατίας Οδού». Στο πλαίσιο αυτό, το Σεπτέμβριο του 2017 το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» πραγματοποίησε μέρος των εργασιών της Ι΄ Γενικής του Συνέλευσης, που ήταν αφιερωμένη στην προβολή και προώθηση του παραπάνω προγράμματος, στο Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας. Κατά τη διάρκεια της πενθήμερης συνέλευσης 400 μέλη και φίλοι του Σωματείου περπάτησαν πρώτοι στα βήματα της Πολιτιστικής Διαδρομής. Επίσης, απόλαυσαν από τα εδώλια του θεάτρου, ένα μουσικό οδοιπορικό στην ανθρωπογεωγραφία και τα ακούσματα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, σε επιμέλεια, κ. Θανάση Γκαϊφύλλια.
Μπορείτε να δείτε στη συνέχεια την πρόοδο εργασιών στο θέατρο:
1.1. Συντήρηση-έρευνα του πλινθόκτιστου τοίχου του ρωμαϊκού προσκηνίου.
1.2. Κατασκευή και τοποθέτηση των υπολοίπων απαραίτητων λίθινων συμπληρωμάτων εδωλίων στο κοίλο.
1.3. Ανάδειξη της ελληνιστικής φάσης με τοποθέτηση των σωζόμενων προεδριών σε υποδομή από ανοξείδωτο χάλυβα στην κάτω απόληξη της κεντρικής κατεστραμμένης κερκίδας και διαμόρφωση ανοιγμάτων στα πέρατα και στο κέντρο του ημικυκλικού αγωγού της ορχήστρας με επικάλυψη από υαλοπίνακες.
4.1. Συντήρηση-στερέωση των ευπαθών τοιχοποιιών όλων των ανεσκαμμένων κτιρίων (ναός, βόρειο και νότια κτίρια).
4.2. Κατασκευή στεγάστρου προστασίας των ευπαθών τοιχοποιιών και επιχρισμάτων του νοτιοανατολικού κτιρίου.
4.3. Σύνδεση των κτιρίων του Ιερού με το θέατρο