Γρήγορη μετάβαση

Generation D: Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών «υιοθετεί» το αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως και το Ασκληπιείο της αρχαίας Αθήνας

Σχετικά Θέατρα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Κατά τη σχολική χρονιά 2021-22, το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών συμμετείχε για πρώτη φορά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Διαζώματος «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα», υλοποιώντας ποικίλες δράσεις.

Με στόχο να εμπλακούν όλοι/-ες οι μαθητές και μαθήτριες σε μία βιωματική και δημιουργική μαθησιακή διαδικασία, πραγματοποιήθηκαν συνεργασίες μεταξύ καθηγητών γενικής παιδείας και ειδικοτήτων (εικαστικών, μουσικής, θεάτρου, χορού). Με διαθεματική προσέγγιση, αξιοποιώντας σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους και καινοτόμες τεχνολογίες διαμορφώσαμε ένα πρόγραμμα δράσεων που κορυφώθηκε στη διδακτική επίσκεψη του σχολείου μας στο Θέατρο Διονύσου και το Ασκληπιείο Αθηνών (05/05/2022). Εκεί υλοποιήθηκαν δρώμενα που είχαν προετοιμάσει οι μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων και περιλάμβαναν χορό, θέατρο, εικαστικά, ευρηματικές παρουσιάσεις και πρωτότυπες «ξεναγήσεις» στο θέατρο Διονύσου και το Ασκληπιείο.

Παράλληλα, ο αρχιτέκτονας Κωνσταντίνος Μπολέτης πρόσφερε στους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ γυμνασίου μία εμπνευσμένη ξενάγηση – περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο και τον ευχαριστούμε θερμά!

Σε σχέση με το Θέατρο Διονύσου Ελευθερέως πραγματοποιήθηκαν τα εξής δρώμενα:

  • Α΄ τάξη: θεατρικός αυτοσχεδιασμός, με κωμικά χαρακτηριστικά, με θέμα τις θέσεις που αντιστοιχούσαν στους θεατές μίας τραγωδίας. Αξιοποιήθηκαν οι ιστορικές γνώσεις των μαθητών /-τριών για την Περίκλεια περίοδο της αθηναϊκής δημοκρατίας.
  • Α΄ τάξη: Μαθηματική έννοια ομάδας/υποομάδας, συντεταγμένων και κατάλληλη χρήση γραμμάτων, αριθμών. Με αφετηρία το διάλογο των μαθητών για τις θέσεις τους στο θέατρο, ζητήθηκε από τους/ τις μαθητές /-τριες να δημιουργήσουν ένα τρόπο αρίθμησης των θέσεων, ώστε οι ταξιθέτες να μπορούν να οδηγούν τους θεατές.
  • Κατευθύνσεις Α, Β, Γ χορού και Β θεάτρου: “Βάκχες on the road: στα χνάρια του Διονύσου”. Το δρώμενο αποτελεί μέρος μιας πολυσύνθετης παράστασης με την σύμπραξη της σύγχρονης διαδραστικής μουσικής τεχνολογίας (interactive music technology) και της live music performance. Οι μαθητές προσπαθούν να αναγεννήσουν τον κόσμο του Διονύσου και των Βακχών με τη βοήθεια του μουσικού, φωνητικού αυτοσχεδιασμού, της κίνησης του σώματος (όρχηση) και της διαδραστικής τεχνολογίας, δηλαδή της παραγωγής μουσικής μέσω της κίνησης του σώματος, σε μία live interactive music & dance performance.

Βίντεο από το δρώμενο στο σύνδεσμο:         https://youtu.be/i-CjLl-nC_0

 

Σε σχέση με το Ασκληπιείο Αθηνών πραγματοποιήθηκαν τα εξής δρώμενα:

  • Α΄ και Β΄ τάξη:

 α. Δραματοποιημένος διάλογος παρέας φίλων που επισκέπτονταν τον αρχαιολογικό χώρο, μέσω του οποίου παρουσιάστηκε η λειτουργία του Ασκληπιείου, η σχέση του με το Θέατρο και η συμβολή τους στην ιερά ιατρική και τη θεραπεία, ώστε να ενημερωθούν οι μαθήτριες/τές του σχολείου, με τρόπο βιωματικό και ευχάριστο.

β. Ομάδα μαθητριών και μαθητών υποδύθηκαν τους ασθενείς και τους θεράποντες ιερείς, μεταξύ των οποίων και τον αρχιερέα που προσερχόταν και ανακοίνωνε την έλευση του θεού Ασκληπιού. Οι ασθενείς οδηγούνταν σε εγκοίμηση και σε θεραπεία και στο τέλος αποχωρούσαν θεραπευμένοι. Σημειώνεται ότι μαθήτρια ανέγνωσε τμήμα του Ύμνου προς τον θεό Ασκληπιό στο πλαίσιο διαδικασίας της εγκοίμησης των ασθενών και απότισης τιμής στον Θεό.

γ. Παρουσίαση ορολογίας σχετικά με την ίαση – θέατρο, σε σύνδεση με το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Στο παιχνίδι αυτό οι συμμετέχοντες /-ουσες λάμβαναν μία καρτέλα με μία γραμμένη λέξη και πλησίαζαν, ανάλογα με το περιεχόμενο της λέξης, είτε στον μαθητή που κρατούσε την καρτέλα με τη λέξη «Ασκληπιεῖον» είτε στη μαθήτρια που κρατούσε την καρτέλα με τη λέξη «Θέατρον». Έτσι δημιουργήθηκαν με τις μαθήτριες και τους μαθητές που έδειχναν τις καρτέλες αυτές προς το κοινό δύο ομάδες λέξεων γύρω από τις δύο κεντρικές έννοιες.

  • Γ τάξη: Η Θεραπευτική Δύναμη του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος.

Οι μαθητές/τριες παρουσίασαν  τη σχέση των Θεάτρων και των  Ασκληπιείων στην Αρχαία Ελλάδα και της επίδρασης του θεατρικού όρου “κάθαρση” στη φροϋδική ψυχανάλυση. Σε μορφή διαλόγου αλλά και μονολόγων ανέπτυξαν ιδέες, όπως: της αρχαίας αντίληψης για τη θεραπευτική λειτουργία της μουσικής και του λόγου· την έννοια της ψυχαγωγίας και της αγωγής, ως εκπαίδευσης και θεραπείας· την αριστοτελική έννοια της  κάθαρσης· τη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς μέσω και της ταύτισης των θεατών με ρόλους του αρχαίου δράματος, καθώς και αναλογίες με τη σύγχρονη ψυχανάλυση. Τέλος, αναφέρθηκαν στο ενδιαφέρον του Σ. Φρόιντ για την ιδέα της κάθαρσης μέσω ύπνωσης, που καθοδηγούσε τον ασθενή να θυμηθεί απωθημένα γεγονότα που του προκάλεσαν τραύμα.

Υλικό που αξιοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς με τη μέθοδο CLIL:

https://thedigitalturnineducation.blogspot.com/2014/11/the-healing-power-of-ancient-greek-drama.html

https://thedigitalturnineducation.blogspot.com/2014/11/the-healing-power-of-ancient-greek.html

https://thedigitalturnineducation.blogspot.com/2014/11/the-healing-power-of-ancient-greek_8.html

https://thedigitalturnineducation.blogspot.com/2014/11/the-healing-power-of-ancient-greek_53.html

  • Γ τάξη, κατεύθυνση εικαστικών: Πήλινα τάματα, προσφορά στο Ασκληπιείο

Πριν την επίσκεψη, οι μαθητές και  οι μαθήτριες μελέτησαν τα σωζόμενα Αναθήματα – Τάματα, δηλαδή τη δημόσια μαρτυρία ευγνωμοσύνης για την επίλυση προβλημάτων υγείας. Στο εργαστήριο Γλυπτικής με πηλό, δημιούργησαν ανάγλυφα με απεικονίσεις ανθρώπινων μελών, τα οποία «προσέφεραν» ως προσωπικά τους τάματα στο Ασκληπιείο, ακολουθώντας το υποθετικό σενάριο ότι κατόπιν ικεσίας τους  ευεργετήθηκαν από τον Θεό Ασκληπιό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την επίσκεψη στο θέατρο Διονύσου και το Ασκληπιείο Αθηνών, η Γ΄ τάξη είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει διαδικτυακή διάλεξη από την καθηγήτρια Βιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, με θέμα το Ασκληπιείο Επιδαύρου. Αναφέρθηκε σε αρχαιολογικά ευρήματα ιατρικού ενδιαφέροντος, όπως ιατρικά σύνεργα, στη σχέση των Ασκληπιείων με τα παρακείμενα Θέατρα και τη θεωρία της ίασης ψυχικών ασθενειών μέσω της τέχνης. Παρουσίασε με εύληπτο τρόπο, ψήγματα της αρχαίας επιστημονικής γνώσης που συνεχίζουν να ισχύουν στις μέρες μας.

Τέλος, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών /-τριών Γ΄ τάξης, στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου και στο Ασκληπιείο Επιδαύρου (09/05/2022) και συνάντηση με το Γυμνάσιο του Λυγουρίου, το οποίο έχει «υιοθετήσει» το Ασκληπιείο της Επιδαύρου. Τα δύο Γυμνάσια από κοινού παρακολούθησαν την ξενάγηση του καθηγητή Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ, Βασίλη Λαμπρινουδάκη, ο οποίος επισήμανε την  σπουδαιότητα  του Ασκληπιείου στην αρχαιότητα αλλά και τη συμβολή της αρχαίας γνώσης στην σύγχρονη ιατρική. Ο καθηγητής Λαμπρινουδάκης  μας τίμησε με την υπέροχη ξενάγησή του και δεσμεύτηκε για συνέχιση της επικοινωνίας, καθώς και την αποστολή χρήσιμου εποπτικού υλικού στο σχολείο μας.

Περισσότερες πληροφορίες, στη σχολική ιστοσελίδα: http://gym-kall-athin.att.sch.gr/?p=1638

Σύνδεσμος σε εργασία μαθήτριας με θέμα: «Ο ρόλος των εφήβων στα Μεγάλα Διονύσια και στο θέατρο του Διονύσου Ελευθερέως»: http://gym-kall-athin.att.sch.gr/wp-content/uploads/2022/05/M_Galakou_Efivoi-MegalaDionysia.pdf

Ευχαριστούμε από καρδιάς τον Διευθυντή του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αθηνών Α. Αδαμόπουλο (φιλόλογο) για τη στήριξη και εμπιστοσύνη του, καθώς και τις συναδέλφους που εργάστηκαν με ενθουσιασμό για την υλοποίηση των παραπάνω δράσεων: Αδαμαντία Αλμπάνη (εικαστικό), Παναγιώτα Αποστολοπούλου (εικαστικό), Ματίνα Βενετιάδου (μουσικό), Σταυρούλα Γεωργίου (φιλόλογο), Δήμητρα Δερτιλή (αγγλικής γλώσσας), Δέσποινα Μητσιάδη (μαθηματικό), Δέσποινα Παρασκευά (φιλόλογο-μουσικό), Μαρίνα Πινιατώρου (καθηγήτρια χορού),  Διαμαντούλα Σμηλάνη (εικαστικό), Ανθή Τσαγκαλίδου (ηθοποιό), Σωτήρη Τσέλλο (σκηνοθέτη), Σταματίνα Τσιμπούκου (φιλόλογο), Ιουστίνα Φλεμοτόμου (φυσικό) αλλά και όλο τον Σύλλογο Διδασκόντων.

Mπορείτε να ενημερώνεστε για τις εκπαιδευτικές δράσεις του Διαζώματος στη Generation D σελίδα μας!