ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
Την Τετάρτη 6 Ιουλίου και ώρα 8 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του νέου βιβλίου της κας Σωτηρίας Δημοπούλου, Πολιτισμολόγου και μέλους του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», που έχει τον τίτλο «Τέχνη και Τελετουργία στην Αρχαιότητα – Πίνακες του Πιτσά – Διαχρονίες». Η παρουσίαση θα γίνει στο καφέ του Κήπου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών (28ης Οκτωβρίου 44, Αθήνα).
Στο βιβλίο αυτό των εκδόσεων «ΚΑΤΑΓΡΑΜΜΑ» παρουσιάζονται συνοπτικά βασικές πλευρές του αρχαιοελληνικού πολιτισμού με αφορμή μερικά αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης του 6ου π.Χ. αιώνα, που βρέθηκαν στην Κορινθία. Πρόκειται για τους τέσσερις ξύλινους έγχρωμους γραπτούς, πίνακες του Πιτσά οι οποίοι ανακαλύφθηκαν στο ομώνυμο χωριό του Δήμου Ξυλοκάστρου και βρίσκονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η παρούσα μελέτη γεννήθηκε όχι μόνο από το ισχυρό κίνητρο του παράγοντα της εντοπιότητας, αλλά και από την χαρά της διαπίστωσης ότι οι πίνακες αυτοί αποτελούν φωτεινά παράθυρα από όπου μπορούμε να ατενίσουμε μια ζώσα αρχαία κοινωνία και με εύληπτο τρόπο να γίνουμε κοινωνοί της ζωής των ανθρώπων της. Έγινε με την ελπίδα ότι θα βιώσουμε τη συγκίνηση του μοιράσματος ενός ευσύνοπτου και περιεκτικού περιγράμματος της αρχαιοελληνικής πνευματικής ζωής, όπως αυτό εμφανίζεται μέσα από την τέχνη και την τελετουργία που αποτυπώνονται στους πίνακες. Η αναβίωση των ιδεών της μουσικής και του χορού αλλά και της ζωγραφικής, η θρησκεία και η γλώσσα που θα μας απασχολήσουν, αποτελούν αντικείμενα με τεράστιο επιστημονικό εύρος. Το τρίπτυχο (μέλος, χορός και ποίηση), συνιστούν το τριφυές ή τρισυπόστατο τελετουργικό δρώμενο το οποίο αποτέλεσε τη βάση του Ελληνικού πολιτισμού. Θεία καταγωγή θεωρούσαν οι Αρχαίοι ότι είχαν οι χοροί και τοποθετούσαν την αρχή τους στις κοσμολογικές θεωρίες. Οι χοροί υπήρξαν μέρος όλων σχεδόν των μυστηρίων και των τελετών της θρησκευτική ζωής και μέσον αγωγής και παιδείας των πολιτών. Η μουσική και ο χορός πίστευαν ότι συμβάλλουν στο να οδηγηθεί ο άνθρωπος στην καλοκαγαθία, το ανώτατο πνευματικό και ανθρωπιστικό ιδεώδες της αρχαιότητας. Οι γυναίκες στους πίνακες του Πιτσά φέρεται να συμμετέχουν σε ιερές τελετουργίες με μουσική και χορό. Η τέχνη στον αρχαίο κόσμο δεν είχε νόημα εάν δεν υπηρετούσε την καλαισθησία και εάν δεν ήταν συνυφασμένη με το ιερό και την ηθική. Εντύπωση προκαλούν οι διαπιστώσεις, κατά τη μελέτη αυτή, πολλών κοινών σημείων του σημερινού κοινωνικού και θρησκευτικού γίγνεσθαι, με αντίστοιχα του αρχαίου κόσμου. Η αρχαιότητα αγγίζει το σήμερα μέσω της παράδοσης και οι εν λόγω ομοιότητες αποτελούν εμφανείς επιβιώσεις του μακρινού παρελθόντος. H μεταφορά αυτών των πληροφοριών δια μέσου των αιώνων δηλώνει ότι την εποχή εκείνη πριν χιλιάδες χρόνια, στην περιοχή μας, λάμβαναν χώρα σπουδαία πολιτιστικά γεγονότα, για τον λόγο αυτό η διατήρηση της συλλογικής μνήμης θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την αυτογνωσία της κοινωνίας μας και τη συνέχεια της οντότητάς της στο διηνεκές του χρόνου. (Από την εισαγωγή του βιβλίου).
Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν διακεκριμένοι ομιλητές.
Oμιλητές (αλφαβητική σειρά):
Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:
H Σωτηρία Δημοπούλου γεννήθηκε στο Πιτσά Ξυλοκάστρου Κορινθίας και είναι πτυχιούχος του Ελληνικού Πολιτισμού στο ΕΑΠ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Σπούδασε Ψυχολογία στο ΚΑΕ (Κέντρο Ανθρωπιστικών Επιστημών). Είναι ερευνήτρια χορού και συμμετέχει με μελέτη της στο συλλογικό τόμο “Ερμηνεύοντας τον Αρχαίο Ελληνικό Χορό”. Επίσης, έχει δημοσιεύσει άρθρα και διηγήματα σε εφημερίδες και περιοδικά. Εργάστηκε στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού στον Τομέα Πρόνοιας και Παιδικής Προστασίας. Είναι παντρεμένη με τον κ. Βασίλη Μαυριδόγλου, που είναι μέλος της Ελεγκτικής Επιτροπής του Διαζώματος.