Καλαμάτα: Από την Ανασυγκρότηση στην Πρωτοπορία
Όταν η καινοτομία συναντά την αγάπη για τον τόπο: Η επιτυχία της Εβροφάρμα φωτίζει τον Έβρο
Να σας τα πούμε; Τα Διαζωματικά Κάλαντα και το Ημερολόγιο Εκδηλώσεων για το 2025
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
Η «Κίνηση Πολιτών για την Ανάδειξη του Αρχαίου Θεάτρου Φερών (Βελεστίνου)», ξεκινά μια όμορφη πρωτοβουλία ενημέρωσης των πολιτών με στόχο τη συγκέντρωση του ποσού των 30.000 ευρώ που απαιτείται για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της πρώτης φάσης ανασκαφικής έρευνας στον χώρο, όπου σύμφωνα με φιλολογικές μαρτυρίες και μικρής κλίμακας γεωφυσικές διασκοπήσεις και δοκιμαστικές ανασκαφικές τομές, εντοπίζεται το Αρχαίο Θέατρο Φερών. Για τη συγκέντρωση του ποσού θα αξιοποιηθεί ο ειδικός «κουμπαράς» που έχει δημιουργήσει το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ». Μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω τη σχετική ανακοίνωση και να συμβάλετε στην συλλογική αυτή προσπάθεια για την προστασία και ανάδειξη του μνημειακού πλούτου της Ελλάδας.
ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΦΕΡΩΝ (Βελεστίνου)
Έχοντας υπόψιν τις ενδείξεις ύπαρξης του Αρχαίου Θεάτρου των Φερών στο Βελεστίνο, τον υπάρχοντα «Κουμπαρά» στο ΔΙΑΖΩΜΑ, φορέα για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων της χώρας, δραστηριοποιούμαστε, και με την συμπαράσταση του Δήμου Ρήγα Φεραίου, στην αύξηση του ποσού στον «Κουμπαρά», ώστε να φθάσει στο ποσό των τριάντα χιλιάδων ευρώ (30.000) για να δοθεί η αρμόδια άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού για την ανασκαφή και την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου υπό την διεύθυνση της Δρ. αρχαιολόγου Αργυρούλας Δουλγέρη-Ιντζεσίλογλου.
Η κατάθεση των ποσών των δωρεών γίνεται μέσω του Σωματείου “ΔΙΑΖΩΜΑ”, στον “Kουμπαρά” του Αρχαίου Θεάτρου Φερών, ο οποίος ήδη περιέχει 3.260 ΕΥΡΩ!
Για να διευκολυνθούν όσοι επιθυμούν να συνεισφέρουν, θα πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
Αρμόδιος του “ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ” για το θέμα αυτό είναι ο κ. Κωνσταντίνος Δικαίος, (τηλ. 210-8254256) τον οποίο καλό είναι να τον ενημερώνουμε για τις καταθέσεις των ποσών καθώς και για διευκρινίσεις.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ
Ιωάννης Σαμαράς, δικηγόρος παρά Αρείω Πάγω
Αργυρούλα Δουλγέρη-Ιντζεσίλογλου, Δρ. αρχαιολόγος, επί τιμή Διευθύντρια της Εφορείας
Αρχαιοτήτων Μαγνησίας
Δημήτριος Καραμπερόπουλος, Δρ. Ιατρός, πρόεδρος Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-
Βελεστίνου-Ρήγα
Δημήτριος Τίτσιας, Εφέτης
Σταύρος Γουλούλης, Δρ. Βυζαντινής Τέχνης
Βασιλεία Γιασιράνη- Κυρίτση, Φιλόλογος, συγγραφέας
Βασίλειος Χατζηθεοδώρου, Δρ. Γεωπόνος, Διευθυντής Γυμνασίου Βελεστίνου
Βασίλης Μπατακόγιας, Μαθηματικός
Μαρία Τσακνάκη-Γαβαλά, Καθηγήτρια γαλλικής γλώσσας
Στάθης Πολίτης, Συνταξιούχος Δημοσίου
Ράνια Μπομπότη, Εκπαιδευτικός, υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας «Αειράνη»
Δημήτριος Μήτσιας, Δικηγόρος
Στα ίχνη του Αρχαίου Θεάτρου των Φερών
Η πιθανή θέση του αρχαίου θεάτρου των Φερών εντοπίζεται στη ΒΑ πλαγιά του χαμηλού λόφου «Καστράκι», εκτός Σχεδίου Πόλης του Βελεστίνου, αλλά σε επαφή σχεδόν με το βόρειο όριό του. Εμπίπτει σε κεντρικό σημείο της αρχαίας πόλης των Φερών, όπου τοποθετείται η «Ελευθέρα Αγορά» και της οποίας η ταύτιση βασίζεται σε αρκετά ισχυρά αρχαιολογικά δεδομένα, όπως η αποκάλυψη τμήματος στοάς ελληνιστικής εποχής με ημίεργους κίονες δωρικού ρυθμού στη θέση τους επάνω στον στυλοβάτη, πολύ κοντά στην πιθανή θέση του θεάτρου. Ο χώρος είναι απαλλοτριωμένος και ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Στην χαρακτηριστική κοίλη διαμόρφωση της πλαγιάς του λόφου διαγράφεται το κοίλο του θεάτρου, ενώ ένα παλιό μονοπάτι που βρίσκεται ακόμη σε λειτουργία φαίνεται να ακολουθεί την καμπύλη πορεία του διαζώματος. Στους πρόποδες του λόφου, στο σημείο της κοιλότητας, διαμορφώνεται επίπεδος χώρος που θα μπορούσε να ταυτισθεί με την ορχήστρα. Η πιθανή θέση του θεάτρου των Φερών ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές που θέτει ο Βιτρούβιος (Περί Αρχιτεκτονικής, 5, 3, 1-2, 5-8) και συγκεκριμένα βρίσκεται σε υγιεινή περιοχή, μακριά από έλη, δεν είναι εκτεθειμένη στον Νότο, αλλά στραμμένη προς ΒΑ, προς την ανατολική θεσσαλική πεδιάδα και τη λίμνη Βοιβηίδα (σημερινή Κάρλα), σε χώρο ανοιχτό, όπου δεν εμποδίζεται η διάδοση του ήχου και δεν δημιουργείται ηχώ.
Μικρής κλίμακας γεωφυσικές διασκοπήσεις και δοκιμαστικές ανασκαφικές τομές που διενεργήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν έδωσαν ενθαρρυντικά αποτελέσματα, αλλά απαιτείται η συνέχιση της ανασκαφής για να επιβεβαιωθεί η ύπαρξη του θεάτρου στο σημείο αυτό.
Πάντως, η παρουσία αρχαίου θεάτρου στην πόλη των Φερών μαρτυρείται από φιλολογικές πηγές. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο (Πελοπίδας, ΧΧΙΧ, 5), ο τύραννος των Φερών Αλέξανδρος (369-359 π.Χ.) παρακολουθούσε την τραγωδία «Τρωάδες» του Ευριπίδη στο θέατρο της πόλης. Η μαρτυρία αυτή θεωρείται ενδεικτική για την κατασκευή του θεάτρου στις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ., εποχή της μέγιστης ακμής της πόλης, κατά την οποία ο Ιάσων, ο πιο σημαντικός της τύραννος, ανέλαβε την αρχηγία του Κοινού των Θεσσαλών (371 π.Χ.). Χαρακτηριστική είναι, επίσης, η ανεύρεση ενός μολύβδινου σφραγίσματος («συμβόλου») ελληνιστικής εποχής με παραστάσεις της θεάς Εννοδίας, που πιθανόν χρησίμευε ως εισιτήριο σε θεατρική παράσταση.
Ιδιαίτερη σημασία αποκτά το γεγονός ότι ο Ρήγας Βελεστινλής προβάλλει μέσα από την Χάρτα της Ελλάδος (1797, 4ο φύλλο) το πρότυπο του αρχαίου ελληνικού θεάτρου ως θεμελιώδους στοιχείου αναγνώρισης των αξιών του ελληνικού πολιτισμού.
Μολύβδινο σφράγισμα πιθανόν για εισιτήριο σε θεατρική παράσταση
Αρχαίο θέατρο στην Χάρτα του Ρήγα Βελεστινλή
Ο οικιστικός ιστός του Βελεστίνου και η πιθανή θέση με τον κίτρινο κύκλο του αρχαίου θεάτρου Φερών