Γρήγορη μετάβαση

Generation D: Οι μαθητές/-τριες του Γυμνασίου Παλιουρίου «υιοθέτησαν» το ελληνιστικό θέατρο του Αρχαίου Δίου.

Σχετικά Θέατρα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Με αφορμή το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών από μετάφραση: Δραματική Ποίηση «Ελένη του Ευριπίδη», οι μαθητές/-τριες της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου Παλιουρίου, είχαν τη δυνατότητα να έλθουν σε επαφή με τη δραματική ποίηση και εν γένει με το αρχαίο θέατρο. Σε συνεργασία με τον διδάσκοντα καθηγητή τους κ. Λάζαρο Κοντοκώστα, αναζήτησαν τρόπους ώστε να κάνουν το μάθημα περισσότερο ενδιαφέρον, διαδραστικό, βιωματικό και ευχάριστο. Προκειμένου να διευρύνουν τις γνώσεις τους και να εξετάσουν το θέμα διεπιστημονικά και διαθεματικά και εν τέλει μέσα από μια πιο ολιστική προσέγγιση, συναποφάσισαν να πραγματοποιήσουν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Γνωρίζω το θέατρο, παίζω θέατρο».

Το κύριο θέμα του εκπαιδευτικού προγράμματος αφορούσε την ιστορία, τη δομή και την αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου, καθώς και τη μετέπειτα εξελικτική του πορεία έως τη σύγχρονη εποχή. Με αφόρμηση από το πρόγραμμα σπουδών και τη θεωρητική ενασχόληση με το αρχαίο δράμα, οι μαθητές/-τριες έμαθαν για τη «γένεση» του θεάτρου και αναζήτησαν το ρόλο του στη κοινωνική, πολιτισμική και προσωπική ζωή, ερχόμενοι/-ες σε επαφή με την τέχνη της υποκριτικής. Αυτό τους έδωσε τη δυνατότητα να γίνουν θεατές αλλά και ηθοποιοί. 

Βασικοί στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος ήταν οι μαθητές/-τριες:

  • να γνωρίσουν την ιστορία του θεάτρου
  • να γνωρίσουν  την αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου
  • να κατανοήσουν  τη χρήση-λειτουργία των δομικών μερών του αρχαίου θεάτρου 
  • να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής
  • να επισκεφθούν κάποιο αρχαίο θέατρο
  • να επισκεφθούν σύγχρονες θεατρικές σκηνές
  • να έλθουν σε επαφή με την τέχνη της υποκριτικής
  • να γίνουν θεατές θεατρικών παραστάσεων
  • να υποδυθούν ρόλους
  • να παρουσιάσουν θεατρικές παραστάσεις
  • να αναπτύξουν την αισθητική τους
  • να εκφραστούν κιναισθητικά μέσα από το θέατρο

Στο πλαίσιο υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος οι μαθητές/-τριες αναζήτησαν υλικό και περαιτέρω πληροφορίες από εγκεκριμένες ιστοσελίδες, όπως επίσης από τις ιστοσελίδες του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», καθώς και από το ψηφιακό αποθετήριο του Εθνικού θεάτρου, όπου ταυτόχρονα είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν θεατρικές παραστάσεις σχετικές με το αρχαίο δράμα.

Την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Θέατρο της Μονής Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) και παρακολούθησαν τη θεατρική παράσταση «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου, έργο της κρητικής Αναγέννησης, απόσπασμα του οποίου συμπεριλαμβάνεται στα «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» του σχολικού εγχειριδίου της Γ’ Γυμνασίου, αφού πρώτα το διδάχθηκαν και προετοιμάστηκαν αναλόγως στο πλαίσιο της τάξης, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες οδηγίες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών.

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος, οι μαθητές/-τριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα δημιούργησαν θεατρική ομάδα, η οποία είχε ενεργό συμμετοχή καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 2023-2024, στις σχολικές εκδηλώσεις και τις σχολικές γιορτές για τις εθνικές επετείους, στις οποίες παρουσίασαν θεατρικές παραστάσεις με αντίστοιχη θεματολογία.

 Στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων προς την υπόλοιπη σχολική κοινότητα και της επιτυχούς ολοκλήρωσης του προγράμματος, τη Δευτέρα 20 Μαΐου 2024, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου. Στο ελληνιστικό θέατρο του Αρχαίου Δίου, υλοποιήθηκε παράλληλα, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» με τίτλο: «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα», το οποίο για δέκατη συνεχή χρονιά ενέκρινε το Υπουργείο Παιδείας με απόφασή του (αρ. πρωτ. Φ1/ΓΜ39710-ΙΕΠ/131964/Δ7/16-11-2023)  για το σχολικό έτος 2023-2024.

Έπειτα από σχετική άδεια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πιερίας, με την οποία παραχωρήθηκε το ελληνιστικό θέατρο του Αρχαίου Δίου στο Γυμνάσιο Παλιουρίου για την υλοποίηση του προγράμματος, πραγματοποιήθηκαν τρεις εκπαιδευτικές δράσεις. Κατά τη πρώτη δράση οι μαθητές/-τριες της Γ΄ Γυμνασίου ανέλαβαν το ρόλο των ξεναγών. Προετοίμασαν έντυπο υλικό, σχεδίασαν και ζωγράφισαν με τη καθοδήγηση και συμβολή της καθηγήτριας των Καλλιτεχνικών κ. Κωνσταντίας Μακρή, σχετική αφίσα ως βοηθητικό εποπτικό μέσο και ξενάγησαν τους μαθητές/-τριες της Α΄ και Β΄ τάξης του Γυμνασίου Παλιουρίου. Ακολούθησε η δεύτερη δράση, η οποία περιλάμβανε βιωματική διδασκαλία στο μάθημα της Ελένης του Ευριπίδη από τον φιλόλογο κ. Λάζαρο Κοντοκώστα. Επιπρόσθετα, ιδιαίτερη μνεία έγινε στα τελευταία χρόνια της ζωής του Ευριπίδη και στη διαμονή του στη Μακεδονία μετά από πρόσκληση του φιλόμουσου βασιλιά Αρχέλαου, όπως επίσης και στη συγγραφή των δραματικών έργων «Αρχέλαος» και «Βάκχες» τα οποία πρωτοπαίχτηκαν στο ελληνιστικό θέατρο του Αρχαίου Δίου. Τέλος, κατά τη τρίτη δράση, οι μαθητές/-τριες της Γ΄ Γυμνασίου σε ρόλο ηθοποιών δραματοποίησαν και παρουσίασαν ένα απόσπασμα από την Ελένη του Ευριπίδη στους θεατές – μαθητές/-τριες της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου.

Η θετική ανταπόκριση των μαθητών/-τριών καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος ήταν ομολογουμένως συγκινητική. Οι εκπαιδευτικές δράσεις προσέφεραν μοναδικές εμπειρίες στους μαθητές/-τριες οι οποίες θα μείνουν για πάντα στη μνήμη τους, καθώς επισφραγίστηκαν από την ενεργό βιωματική συμμετοχή δημιουργώντας νέες γνώσεις, αναμνήσεις, συναισθήματα και πρωτόγνωρες εμπειρίες. Η συμβολή του θεάτρου στην εκπαίδευση και στην καλλιέργεια του περιβάλλοντος μάθησης είναι ανεκτίμητης αξίας και σημασίας. Οι μαθητές/-τριες διεύρυναν τις γνώσεις τους γύρω από το θέατρο, αισθάνθηκαν δημιουργικοί, ανέπτυξαν τη φαντασία τους, αρκετοί/-ες ξεπέρασαν κάποιους από τους φόβους της έκθεσης προς το κοινό και εκφράστηκαν μέσα από το θέατρο. Η παράλληλη υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα»  του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», ήταν συναρπαστική και αποκαλυπτική για τους μαθητές/-τριες, καθώς με μεγάλο ενθουσιασμό έγιναν κοινωνοί και μέτοχοι μιας σημαντικής πλευράς της αρχαίας ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς. Η βιωματική επαφή με το αρχαίο θέατρο, δημιούργησε μια σχέση ζωντανή και τόσο ξεχωριστή, η οποία θα συνοδεύει τα παιδιά για πάντα, λόγω των ισχυρών δεσμών που απέκτησαν με το χώρο.

Παιδαγωγική ομάδα του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο: «Γνωρίζω το θέατρο, παίζω θέατρο»

Συντονιστής: PhD Λάζαρος Κοντοκώστας ΠΕΟ2 Φιλόλογος

MSc Ειρήνη Μαμασούλα ΠΕ79.01 Μουσικός

MSc Σάββας Μητρίδης ΠΕ04.01 Φυσικός

Παιδαγωγική ομάδα του εκπαιδευτικού προγράμματος του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» με τίτλο: «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα»

Συντονιστής: PhD Λάζαρος Κοντοκώστας ΠΕΟ2 Φιλόλογος

Παναγιώτα Παπάζογλου ΠΕ07 Γερμανικών, Διευθύντρια Γυμνασίου Παλιουρίου

MSc Ειρήνη Μαμασούλα ΠΕ79.01 Μουσικός

MSc Ελένη Παπαδιαμαντοπούλου ΠΕ02 Φιλόλογος

Κωνσταντία Μακρή ΠΕ08 Καλλιτεχνικών