Γρήγορη μετάβαση

ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: To Μέγαρο Μουσικής στη Βόρεια Εύβοια – «Οι Γέφυρες της Μουσικής». Συνοπτικός απολογισμός

ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ

Οι Γέφυρες της Μουσικής

Συνοπτικός απολογισμός

Ολοκληρώθηκε στα τέλη Νοεμβρίου 2024 το πρόγραμμα «οι Γέφυρες της Μουσικής» στη Βόρεια Εύβοια που σχεδίασε και υλοποίησε το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από το καλοκαίρι του 2022 για τρεις συνεχείς χρονιές έπειτα από πρωτοβουλία και πρόταση του προέδρου του Διαζώματος Σταύρου Μπένου.

Το Mέγαρο θέλοντας να εκφράσει έμπρακτα την υποστήριξη του στις πυρόπληκτες περιοχές ήρθε κοντά στους κατοίκους σχεδιάζοντας ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα από τριάντα καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις που διαρθρώθηκαν σε τρεις ενότητες:

Α) Τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τον τίτλο «Ο Ιούλιος των τραγουδιών και των χορών».

Β) Τις φθινοπωρινές εκδηλώσεις με τον τίτλο «Φωνές του Φθινοπωρινού Δάσους»  που έγιναν σε απομονωμένα χωριά ακριβώς όταν οι τουρίστες και οι επισκέπτες φεύγουν, σε αυτοσχέδιους χώρους, καφενεία, πλατείες, το προαύλιο μιας εκκλησίας και σε σχολεία

Γ) Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που έγιναν σε Δημοτικά Σχολεία φέρνοντας  σε επαφή τους μαθητές με ενεργό και διαδραστικό τρόπο όχι μόνο με την κλασική  μουσική αλλά και με την ελληνική, λαϊκή και παραδοσιακή μουσική καθώς και με είδη που συνδέουν τη μουσική με άλλες τέχνες όπως η κινηματογραφική. 

Τις εκδηλώσεις παρακολούθησαν πάνω από έντεκα χιλιάδες θεατές και εκατοντάδες μαθητές.

Οι πόλεις και χωριά που συμμετείχαν ήταν: η Αγία Άννα, ο Άγιος, τα Βασιλικά, οι Γούβες, το Δασικό χωριό, οι Κεχριές, η Κήρινθος, οι Κουρκουλοί, η Λίμνη, τα Λουτρά Αιδηψού, το Μαντούδι, οι Μηλιές, οι Παπάδες, το Πευκί, το Προκόπι, οι Ροβιές και οι Ωρεοί.

Συμμετείχαν οι ερμηνευτές:  Δήμητρα Γαλάνη, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μανώλης Μητσιάς, Νίκος Πορτοκάλογλου, Άλκηστις Πρωτοψάλτη,  Ελένη Τσαλιγοπούλου, Κώστας Αυγέρης, Θοδωρής Κοτονιάς, Χριστίνα Μπελμεζου, Νίκος Σταμούλος, η σολίστ του πιάνου Νεφέλη Μούσουρα, το συγκρότημα Babo koro & τα Χάλκινα Πνευστά της Κοζάνης, η Ορχήστρα και η Χορωδία El Sistema Greece, η Ορχήστρα και η Χορωδία Ιωνία, καθώς και το νεανικό της σύνολο.

Στα εκπαιδευτικά προγράμματα συμμετείχαν έμπειροι παιδαγωγοί όπως: ο Νίκος Ξανθούλης, η Βασιλεια Βαξεβάνη και η Ιφιγένεια Κακριδώνη, ο Αντρέας Ζαφειρόπουλος, ο Κώστας Ηλιάδης με την Underground Youth Orchestra, η Μύριαμ Παπαγεωργίου, ο Θοδωρής Ζιαρκας, η Κυριακή Δοξαρά και η Γεωργία Τσολάκη.

Συμμετείχαν επίσης τα τοπικά χορευτικά συγκροτήματα από την Αγία Άννα, τη Λίμνη, τις Ροβιές και το Μαντούδι, καθώς και η Ορχήστρα – χορωδία Νέων Μουσείου Μικρασιατικού Πολιτισμού Προκοπίου του Ιερού Προσκυνήματος Όσιος Ιωάννης ο Ρώσσος

Αρκετές από τις δράσεις εμπλουτίστηκαν από τις παράλληλες δράσεις των Πολιτιστικών Διαδρομών δίνοντας στους επισκέπτες τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά την περιοχή μέσα από τον πολιτισμό, την ιστορία, τη γαστρονομία κ.λ.π

Επίλογος Αξιολόγηση

Το πρόγραμμα εκπλήρωσε με άρτιο τρόπο και με πολύ μεγάλη ποσοτική και ψυχική συμμετοχή του κοινού τους στόχους του συμβάλλοντας στην πολιτιστική αναζωογόνηση της περιοχής ακριβώς την κατάλληλη στιγμή μετά από μια δραματική και για αυτό φορτισμένη περίοδο.

Ψυχαγώγησε, εκπαίδευσε, συνέβαλε με την καταλυτική και θεραπευτική δύναμη της τέχνης και ειδικά της μουσικής και του χορού στη δημιουργία ενός αισθήματος προοπτικής και ελπίδας σε ένα δρόμο μακρύ και επίπονο και ενέπνευσε τους κατοίκους με ιδέες και επιθυμίες για θεσμικές πολιτιστικές πρωτοβουλίες.

Αξίζει να σταθούμε σε ορισμένα κομβικά σημεία:

1) Το πρόγραμμα έδωσε βαρύτητα στη σύνδεση πολλών εκδηλώσεων με το τοπικό δυναμικό όχι μόνον καλλιτεχνικό, αλλά και τεχνικό και διοικητικό που ανταποκρίθηκε με τρόπο άψογο.

    2) Οι δράσεις το Φθινόπωρο σε απομονωμένες περιοχές με τις υπάρχουσες συνθήκες αξιοποιώντας απρόβλεπτες ευκαιρίες εκτιμήθηκαν ιδιαίτερα και πλαισιώθηκαν από ένα εντυπωσιακό ποσοτικά κοινό ακόμα και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες και με μεγάλη κινητικότητα μεταξύ πολλών χωριών. 

    3) Τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα σχολεία είχαν καταλυτική σημασία με δεδομένη την ανυπαρξία η την ελλιπή λειτουργία των καλλιτεχνικών μαθημάτων και ιδιαίτερα της μουσικής. Οι εμπειρίες ήταν πρωτόγνωρες για πολλούς μαθητές που με συγκινητική θέρμη ζητούσαν από τους εκπαιδευτές να μην φύγουν και κυρίως να ξαναέρθουν.

    4) Δημιουργήθηκαν θεσμικές πρωτοβουλίες με κορυφαία την συλλογή χρημάτων από τους κατοίκους για την αγορά πιάνου με ουρά στο εξαιρετικό μικρό αλλά θαυματουργό θέατρο – διαμάντι της Λίμνης και ταυτόχρονα αναζητείται με ένταση από τους ντόπιους η δυνατότητα συνέχισης εκδηλώσεων ιδιαίτερα το Φθινόπωρο και το Χειμώνα και φυσικά την Άνοιξη, μια ανάγκη ζωτική στην οποία αξίζει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή.

    Είχα τη χαρά και την τιμή έπειτα από την πρόταση του Προέδρου του Διαζώματος Σταύρου Μπένου να σχεδιάσω και να επιμεληθώ με τους πολύ ικανούς συνεργάτες μου από το Μέγαρο Μουσικής και τα στελέχη του Διαζώματος – όπως η Μαίρη Μπελογιάννη – στην οργάνωση των  εκπαιδευτικών-  το πολυδιάστατο αυτό πρόγραμμα.

    Θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου για την εμπιστοσύνη αυτή και για τη δυνατότητα να συμβάλλω με αγάπη και πίστη στην τόσο σπουδαία και επιτυχημένη εκ του αποτελέσματος πρωτοβουλία του Διαζώματος και τη συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 

    Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε βέβαια από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού που στήριξε την υλοποίηση του προγράμματος «ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ» της επιτροπής Ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας με επικεφαλής τον Σταύρο Μπένο.

    Το πρόγραμμα στήριξαν η Περιφέρεια Κεντρικής Ελλάδος και πολύ ενεργά οι Δήμοι Μαντουδίου – Λίμνης- Αγίας Άννας και Ιστιαίας –Αιδηψού.

    Δημήτρης Μαραγκόπουλος

    Συνθέτης – Επικεφαλής του κύκλου «Γέφυρες» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών