Καλαμάτα: Από την Ανασυγκρότηση στην Πρωτοπορία
Όταν η καινοτομία συναντά την αγάπη για τον τόπο: Η επιτυχία της Εβροφάρμα φωτίζει τον Έβρο
Να σας τα πούμε; Τα Διαζωματικά Κάλαντα και το Ημερολόγιο Εκδηλώσεων για το 2025
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
«ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΚΟΧΥΛΙΑ: ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΘΙΩΤΙΔΩΝ ΘΗΒΩΝ»
Αρχαίο θέατρο Φθιωτίδων Θηβών
Σισμάνη–Αδρύμη Βασιλική , Παυλίδης Ευστράτιος , Μπένος Σταύρος , Αγοραστός Κωνσταντίνος , Τσάμης Ευθύμιος , Κοντογεωργάκη Χρυσούλα , Καραζούμπης Χρήστος , Ταβέλης Γιώργος , Μπαρτζιώκα Σούλα
Το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» και το Megaron Plus συνεχίζουν και φέτος τη δυναμική τους συνεργασία πραγματοποιώντας ένα νέο κύκλο διαλέξεων, που έχει στόχο να φωτίσει τρία αρχαία θέατρα, λιγότερο γνωστά, ωστόσο εξίσου σημαντικά.
Μετά τη γνωριμία μας με το Αρχαίο Θέατρο Πλατιάνας στην Ηλεία, σειρά είχε η διάλεξη για το Αρχαίο Θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών στη Μαγνησία, με ομιλητές τη Βασιλική Σισμάνη–Αδρύμη, Δρα αρχαιολόγο, πρώην προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Θεσσαλικών Σπουδών και τον Ευστράτιο Παυλίδη, αρχιτέκτονα- μηχανικό και συντονιστή . τον πρόεδρο του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», Σταύρο Μπένο.
Τρία κρυμμένα κοχύλια…
Η Κίνηση Πολιτών «ΔΙΑΖΩΜΑ», η οποία έχει στόχο να συμβάλει στην ανάδειξη και αποκατάσταση των αρχαίων θεάτρων, αγκαλιάζει και φροντίζει όχι μόνο τα γνωστά και περίοπτα αρχαία θέατρα, αλλά και τα λιγότερο γνωστά που κρύβονται σαν κοχύλια στην αγκαλιά της γης.
Το αρχαίο θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών βρίσκεται ανατολικά του σημερινού χωριού Μικροθήβες του δήμου Νέας Αγχιάλου. Το μνημείο διαθέτει την τριμερή χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων (κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα) και έχει υποστεί εκτεταμένη ανακατασκευή στα Ρωμαϊκά χρόνια. Με μέγιστη χωρητικότητα 3.000 θεατές, το θέατρο φιλοξενούσε παραστάσεις αρχαίου δράματος, μουσικούς αγώνες και κατά τη Ρωμαϊκή Εποχή θηριομαχίες και αγώνες μονομάχων. Το μνημείο εντοπίστηκε το 1992, στα πλαίσια έργου του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας. Έκτοτε το μνημείο ανεσκάφη συστηματικά από το Ινστιτούτο Θεσσαλικών Σπουδών και την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, με χρηματοδότηση από την τέως Νομαρχία Μαγνησίας, τον Δήμο Νέας Αγχιάλου και την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Επίσης, με την παραπάνω χρηματοδότηση ανατέθηκαν και εκπονήθηκαν οι απαιτούμενες μελέτες για τη στερέωση και αποκατάσταση του μνημείου.
Στο πρώτο σκέλος της διάλεξης με θέμα «Το Αρχαίο Θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών: Η μαγεία της αποκάλυψης ενός μνημείου, οι προοπτικές της ανάδειξής του και οι προσδοκίες», η Δρ.αρχαιολόγος, πρώην προϊσταμένη του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Θεσσαλικών Σπουδών, Βασιλική Σισμάνη – Αδρύμη, παρουσίασε την ακριβή θέση του θεάτρου και λεπτομέρειες της έρευνας για τον εντοπισμό του θεάτρου, που άρχισε το 1992 και ολοκληρώθηκε το 2013 με την αποκάλυψη του κεντρικού τμήματος του κοίλου, από το πρώτο διάζωμα μέχρι την ορχήστρα, των αναλημματικών τοίχων των παρόδων και του σκηνικού οικοδομήματος. Η εισηγήτρια ανέλυσε την αρχαιολογική σπουδαιότητα του μνημείου, το τοποθέτησε ιστορικά και ανέπτυξε τον τελικό στόχο όσον αφορά την αποκατάστασή του, ώστε να καταστεί επισκέψιμο και να αποδοθεί στο κοινό, προκειμένου να αποτελέσει ένα ακόμη μνημείο γόνιμο και ενεργό στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Στο δεύτερο σκέλος, με θέμα «Το Αρχαίο Θέατρο των Φθιωτίδων Θηβών: Ένα μαύρο κρυμμένο κοχύλι», ο αρχιτέκτων– μηχανικός Ευστράτιος Παυλίδης, ανέπτυξε σημαντικά συμπεράσματα για τη αρχιτεκτονική του θεάτρου, τη χωρητικότητά του, τα στοιχεία που διασώζονται αλλά και αυτά που έχουν καταστραφεί καθολικά, όπως αυτά προέκυψαν από τη έρευνα στον χώρο. Οι κυριότερες αρχιτεκτονικές επεμβάσεις του θεάτρου είναι η μετατροπή της ορχήστρας σε αρένα για την παρουσίαση θηριομαχιών και σχετικών θεαμάτων και το νέο σκηνικό κτήριο με χαρακτηριστικό μετωπικό τοίχο διακοσμημένο με επάλληλες σειρές κιονοστοιχιών. Με βάση τα συμπεράσματα, από τα δεδομένα της αρχαιολογικής τεκμηρίωσης και από την εξέταση της υπάρχουσας κατάστασης, προκύπτει η δυνατότητα αναπαράστασης της μορφής του θεάτρου κατά την ελληνορωμαϊκή φάση. Στις βασικές κατευθύνσεις της αρχιτεκτονικής πρότασης είναι η απόδοση μιας πληρέστερης εικόνας, που να παραπέμπει στην αρχική μορφή του θεάτρου. Προέχει η αποκατάσταση της αρχικής μορφής του κοίλου και των αναλημματικών τοίχων των παρόδων. Συγχρόνως προβλέπεται η χωροθέτηση εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επισκεπτών και η διαμόρφωση δικτύου πεζοδρόμων κυκλοφορίας για την πρόσβαση των επισκεπτών.