Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα» εγκρίθηκε για ένατη συνεχή χρονιά από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (αρ. πρωτ. Φ.1/ΓΜ/64854/141681/Δ7/15-11-2022), αφού προηγήθηκε θετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), το οποίο αξιολόγησε το αίτημα επανάληψης της δράσης.
Η ανταπόκριση για την υλοποίηση του προγράμματος υπήρξε μεγάλη. Το αγκάλιασαν σχολεία από τον Έβρο έως τα Ιωάννινα και από τη Θεσσαλονίκη έως τα Χανιά, το δε παραγόμενο έργο ήταν εξαιρετικής ποιότητας. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε σαράντα δύο (42) σχολικές μονάδες που βρίσκονται στους νομούς: Αττικής, Ευβοίας, Κορινθίας, Λακωνίας, Αιτωλοακαρνανίας, Λευκάδας, Άρτας, Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Έβρου, Μαγνησίας, Δωδεκανήσου, Χανίων. Οι έντεκα (11) σχολικές μονάδες ήταν Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και οι τριάντα μία (31) Δευτεροβάθμιας (27 Γυμνάσια και 4 Γενικά Λύκεια). Για πρώτη φορά συμμετείχαν και ελληνόγλωσσες σχολικές μονάδες του εξωτερικού, κατόπιν προσκλήσεώς τους από το Πρότυπο Γυμνάσιο της Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_EoQscqYntKHt-kjb-) και με την αρωγή των συντονιστριών εκπαίδευσης, της κ. Δ. Βασιλείου, αν. συντονίστριας εκπαίδευσης Αλβανίας και της κ. Α. Μακρογιαννάκη, συντονίστριας εκπαίδευσης Μολδαβίας, Βοσνίας Ερζεγοβίνης, Κροατίας, Σερβίας, Μαυροβουνίου, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας, Σλοβακίας, Σλοβενίας, ΠΓΔΜ. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν τα:
Στο «δίκτυο» συμμετείχε και το Πανεπιστημιακό Κολέγιο «ΛΟΓΟΣ», Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού (Αλβανία).
Οι εκπαιδευτικοί που ενεπλάκησαν στο πρόγραμμα ήταν συνολικά 128 και οι μαθητές 1.301. Όλοι πρόσφεραν στην πλατφόρμα για τα εκπαιδευτικά του Διαζώματος Generation D (https://diazoma.gr/generationd/#/) εξαιρετικές δημιουργίες, καρπό του οφέλους από τη βιωματική, ανακαλυπτική, συνεργατική μάθηση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και την ευαισθητοποίηση των μαθητών, πρωτίστως όμως, καρπό της ωραίων στιγμών που προέκυψαν από το ζωντάνεμα των αρχαίων θεάτρων και των χώρων μέσα στους οποίους αυτά βρίσκονται.
Στα αρχαία θέατρα συντελέσθηκε η έκρηξη των δημοκρατικών θεσμών και άνθισε η πολιτιστική και πνευματική δημιουργία. Εκεί όμως όπου πρωτοακούστηκε ο εκλεκτός ποιητικός λόγος ήταν στο θέατρο του Διονύσου Ελευθερέως, γι’ αυτό και το θέατρο αυτό, στη νότια πλαγιά του λόφου της Ακρόπολης, «υιοθετήθηκε» από τα περισσότερα σχολεία, κυρίως αυτά που επέλεξαν να πραγματοποιήσουν την εκδρομή τους στην Αθήνα. Δεν κατάφεραν οι μαθητές/τριες να ξεναγήσουν τους συμμαθητές τους ή να επιτελέσουν εντός του το δρώμενο που είχαν ετοιμάσει, λόγω των εργασιών που πραγματοποιούνται, ωστόσο δεν έφυγαν παραπονεμένοι καθώς είχαν την ευκαιρία να υλοποιήσουν τη δράσης τους σε παρακείμενο χώρο. Άλλοι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης που «υιοθετήθηκαν» ήταν: τα αρχαία θέατρα, του Δίου στην Πιερία, των Φιλίππων στην Καβάλα, της Ηφαιστίας στη Λήμνο, της Καρθαίας στη νήσο Κέα, της Δωδώνης στον νομό Ιωαννίνων, το μικρό θέατρο Αμβρακίας στον νομό Άρτας, των Δελφών στη Φωκίδα, της Χαιρώνειας στη Βοιωτία, της Σικυώνος στην Κορινθία, του Άργους στην Αργολίδα, των Φθιωτίδων Θηβών στη Μαγνησία, τα θέατρα της Λάρισας (μεγάλο και μικρό), της Σπάρτης και του Γυθείου στον νομό Λακωνίας, της Μαρώνειας στον νομό Ροδόπης, της Ερέτριας στην Εύβοια, της νήσου Θάσου, οι χώροι θέασης και ακρόασης της Κω, οι βαθμίδες στην Κάμειρο της Ρόδου και το αρχαίο θέατρο Λίνδου, επίσης στη Ρόδο, το θέατρο Απτέρας στον νομό Χανίων, το Τελεστήριο της Ελευσίνας, τα ρωμαϊκά ωδεία στη Θεσσαλονίκη, στη Νικόπολη του νομού Πρεβέζης και της αρχαίας Κορίνθου (https://diazoma.gr/generationd/#/categ/t). Μαθητές/τριες ανέλαβαν ρόλο ξεναγού και σε θέατρα της Μεσογείου, όπως αυτά της Ταορμίνας και των Συρακουσών, σε επίσκεψη που πραγματοποίησαν στη Σικελία (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZC7CD9Uxb5eDN5p_Rk – Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας Χανίων).
Αξίζει να αναφερθεί πως δεν έγιναν μόνον ξεναγήσεις από μαθητές-ξεναγούς στους συμμαθητές τους αλλά και σε μαθητές άλλων σχολείων της Ελλάδας καθώς και του εξωτερικού, είτε κατά χώραν είτε με επίσκεψη σε σχολεία είτε διαδικτυακά (βλ. ΓΕ.Λ. Λουτρών Αιδηψού https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NVfUHWaK8DRt-6ifP1L, Γυμνάσιο Σοφικού Κορινθίας, 8ο Γυμνάσιο Αχαρνών https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NUw6bgraaDtZ7LKLACC). Με τον τρόπο αυτόν έγινε η καλύτερη προώθηση του προγράμματος. Σε ευρηματικότητα ξεχώρισε η δράση του Γενικού Λυκείου Μαγούλας Αττικής (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NYXOpR4Il1-aW-h8dFb). Το σχολείο αυτό έχει «υιοθετήσει» τους χώρους θέασης και ακρόασης της Ελευσίνας και κάθε χρόνο μια ομάδα των μαθητών-ξεναγών ξεναγεί μαθητές από ελληνικά αλλά και από ξένα σχολεία που βρίσκονται στη χώρα μας στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων, φροντίζει δε να την κάνει όλο και πιο διαδραστική. Τη φετινή χρονιά οι μαθητές-ξεναγοί δημιούργησαν τον «Μάξιμο», έναν Ρωμαίο ταξιδευτή που επισκέπτεται την Ελευσίνα στα χρόνια της μεγάλης ακμής του ιερού, προκειμένου να μυηθεί στα Ελευσίνια Μυστήρια. Τον ρόλο τον αναλαμβάνει ένας μαθητής ο οποίος περιηγείται στον χώρο και αξιοποιώντας τις αναπαραστάσεις των μνημείων, τα παρουσιάζει στους μαθητές. Ξεναγήσεις έγιναν και από μαθητές σε γονείς (2ο ΔΣ Τριλόφου Θεσ/κης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NRwS91lKEkYRpCdnVt2), 2ο ΔΣ Συκεών Θεσ/κης).
Όπως και τη σχολική χρονιά 2021-2022 έτσι και φέτος σχεδιάστηκαν και προτάθηκαν από σχολεία «Πολιτιστικές Διαδρομές» που συνδέουν τους χώρους θέασης και ακρόασης (αρχαία θέατρα, ωδεία, στάδια) με το φυσικό περιβάλλον, με τον αγροδιατροφικό τομέα, με τη σύγχρονη κοντινή πόλη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της: ιστορικά κτήρια, πολιτιστικά μνημεία, σύγχρονη παραγωγή και δημιουργία, γαστρονομία και παράδοση, δηλαδή στη βάση της φιλοσοφίας του Διαζώματος που είναι η ένταξη των μνημείων φύσης και πολιτισμού στο κέντρο της ζωής, της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης. Το Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων με όχημα την «υιοθεσία» του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, σύστησε την «Πολιτιστική Διαδρομή στα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου» https://ancienttheatersofepirus.gr/en/, που έχει σχεδιαστεί και είναι σε λειτουργία, με πρωταγωνιστικό ρόλο της Περιφέρειας Ηπείρου και του ΥΠΠΟΑ μετά από πρόταση του Διαζώματος https://diazoma.gr/cultural-routes/cultural-route-1-ipeirou/, στους μαθητές/τριες των ελληνόγλωσσων σχολικών μονάδων της Αλβανίας και της Ρουμανίας που αναφέρθηκαν παραπάνω (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_EoQscqYntKHt-kjb-). Το 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου Θεσσαλονίκης, με όχημα την «υιοθεσία» των χώρων θέασης και ακρόασης Δίου για τους οποίους δημιούργησε και τρίπτυχο έντυπο, μας συστήνει την Πολιτιστική Διαδρομή «Αλέξανδρος», που αποτελεί άλλη μια πρόταση του Διαζώματος, αλλά και μας ταξιδεύει στο οινικό παρελθόν, παρόν και μέλλον της μακεδονικής γης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZHpbi86kUj5aS1MOiz). Το 2ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης συνέδεσε το αρχαίο θέατρο Μαρώνειας με το φυσικό περιβάλλον, τον αγροτικό τομέα, τη σύγχρονη κοντινή πόλη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, τη σύγχρονη παραγωγή, τη γαστρονομία και την παράδοση στις «Διαδρομές γαστρονομίας και πολιτισμού με αφορμή το αρχαίο θέατρο Μαρώνειας» (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NXiRkylIEiw0AropaZ4 ). Οι Smart Travellers του Γυμνασίου Ερέτριας με όχημα το αρχαίο θέατρο Ερέτριας δημιούργησαν ψηφιακή εφαρμογή με άξονες τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Στερεάς Ελλάδας, εμπνευσμένοι από τη «Διαδρομή των Μνημείων Φύσης και Πολιτισμού της Στερεάς Ελλάδας «Οιδίπους» του Διαζώματος (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NYDMCoQRNI6y3_o6v8x ). Για τη φετινή χρονιά, μας συστήνουν τη Σκύρο και συγκεκριμένα, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά της (κεντητική, ξυλογλυπτική, κεραμική, παραδοσιακούς χορούς, έθιμο αποκριάς), το Αρχαιολογικό της Μουσείο, το Λαογραφικό Μουσείο Φαλτάιτς και το Skyros Project (περιβαλλοντικό πρόγραμμα στο λιμάνι της Λιναριάς σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής). Το 3ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσσαλονίκης με όχημα το αρχαίο θέατρο Φιλίππων και το ωδείο Θεσσαλονίκης δημιούργησε πολιτιστική διαδρομή – πρόταση για σχολεία, η οποία συνδέει τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, το Ακόντισμα – λαογραφικό χωριό στις παρυφές του παραθαλάσσιου οικισμού Νέας Καρβάλης που αποτελεί έδρα των Καππαδοκικών Σπουδών και διαθέτει σύγχρονο θέατρο – και τη ρωμαϊκή Αγορά με το Ωδείο Θεσσαλονίκης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NYXUQQ-Yey8xiQtCqWg). Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθηνών σχεδίασε το «Μονοπάτι από το αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως και το Ασκληπιείο Αθηνών στη σύγχρονη πόλη» και μας το συστήνει με μια σύγχρονη καλλιτεχνική πρόταση (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZufivgY_fz3zK_TjRe). Το 1ο Γυμνάσιο Γέρακα Αττικής με όχημα το αρχαίο θέατρο Καρθαίας Κέας χάραξε τη δική του πολιτιστική διαδρομή στη νήσο Κέα ως μια πρόταση γνωριμίας με το όμορφο κυκλαδίτικο νησί (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NXWOl8xGnauIJrAjfHc). Το 1ο Γυμνάσιο Κω σχεδίασε την πολιτιστική διαδρομή στους χώρους θέασης και ακρόασης της νήσου Κω. «Υφαίνοντας τον ιστό των αρχαίων θεάτρων στην Κω», μας συστήνει τρία αρχαία θέατρα κι ένα ωδείο: το αρχαίο θέατρο της πόλης Κω στη θέση Αμπάβρη, το αρχαίο θέατρο Ισθμού Κεφάλου, το αρχαίο θέατρο Αλάσαρνας (Καρδάμαινα) και το ρωμαϊκό ωδείο Κω κι εκφράζει την επιθυμία «για περαιτέρω ανάδειξη και προώθηση της αρχαίας θεατρικής κληρονομιάς της Κω, ενός τόπου με τον οποίο συνδέονται ο πατέρας της Ιατρικής Ιπποκράτης, οι δραματικοί ποιητές Επίχαρμος και Ηρώνδας, ο φιλόλογος και ποιητής και μάλιστα, δημιουργός της ποιητικής σχολής Αλεξανδρείας, Φιλίτας και ο βουκολικός ποιητής Θεόκριτος» (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NXWZ7FOa6wz_LDmna90 ). Τέλος, το Γυμνάσιο με Λ.Τ. Ευξεινούπολης Μαγνησίας χάραξε τη δική του πολιτιστική διαδρομή από το παρελθόν στο παρόν, αναζητώντας την αρχαία ιστορία του τόπου που φιλοξένησε στα νεότερα χρόνια, τους πρόσφυγες από την περιοχή της αρχαίας Κολχίδας, της Σεβαστούπολης και της Βάρνας, οι οποίοι δημιούργησαν την Ευξεινούπολη. Οι μαθητές/τριες έγραψαν τον δικό τους μύθο βάζοντας τον Φρίξο και την Έλλη να επιστρέφουν μαζί με τους πρόσφυγες παππούδες και τις γιαγιάδες στο μέρος όπου κάποτε τα δυο παιδιά ήρθαν στον κόσμο από τον βασιλιά Αθάμαντα, ο οποίος βασίλευε στην αρχαία Άλο και τη Νεφέλη (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWibPcOgYypXlihAFKp).
Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος, δημιουργήθηκαν σπουδαίες συνεργασίες σχολείων είτε μεταξύ τους είτε με Εφορείες Αρχαιοτήτων και Ιδρύματα, όπως αυτή του Δημοτικού Σχολείου Καλαβαρδών Ρόδου με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρόδου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NXiOwupFu0tarxDac_6 ), του 1ου Γυμνασίου Άρτας με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_Erd8_e6h0azZkzySF), του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθηνών με την Εφορεία Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZufivgY_fz3zK_TjRe), του Γυμνασίου με Λ.Τ. Ευξεινούπολης με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μαγνησίας (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWibPcOgYypXlihAFKp), του Προτύπου Γυμνασίου της Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων με ελληνόγλωσσες σχολικές μονάδες από την Αλβανία και τη Ρουμανία αλλά και με το Πανεπιστημιακό Κολλέγιο «Λόγος», Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού Αλβανίας (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_EoQscqYntKHt-kjb-), του 1ου Γυμνασίου Γέρακα με το 2ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος και το 2ο Γυμνάσιο Παλλήνης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NXWOl8xGnauIJrAjfHc), του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος – Pierce με το 2ο Γυμνάσιο Κορίνθου και με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας και την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών-Ανασκαφές αρχαίας Κορίνθου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZu_GwGb0TUgWT2mSUl), του Γυμνασίου Ευξεινούπολης με το Γυμνάσιο Ερέτριας και το Γυμνάσιο Αγιάσου Λέσβου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWibPcOgYypXlihAFKp), του 3ου Γυμνασίου Ελευθερίου Κορδελιού Θεσ/κης με το Γυμνάσιο Ποδοχωρίου Καβάλας ((https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NYXUQQ-Yey8xiQtCqWg), του Γυμνασίου Ερέτριας με το Πρότυπο Γυμνάσιο Χαλκίδας (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NW9G-SvUER_2MYLsuGD), του 1ου Γυμνασίου Ιωαννίνων με το τμήμα Κομμωτικής του 6ου ΕΠΑ.Λ. Ιωαννίνων για τις ανάγκες της παράστασης της Ευριπίδειας Ελένης που έδωσαν μαθητές/τριες του Γυμνασίου στο ωδείο της Νικόπολης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZHkh8cNNre87QRWZto).
Μεγάλη εμπειρία και απόλαυση βίωσαν οι μαθητές/τριες από την επιτέλεση δρωμένων εντός χώρων θέασης και ακρόασης, με την άδεια των Εφορειών Αρχαιοτήτων, είτε πρόκειται για παραστάσεις τραγωδιών είτε για εκφραστικές αναγνώσεις ποιημάτων. Πρόκειται για το 3ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσσαλονίκης στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NYXUQQ-Yey8xiQtCqWg), το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο αρχαίο θέατρο Δίου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWvrrXgJ_jwK4PkSrgZ), το Γυμνάσιο Ποδοχωρίου Καβάλας στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NLSDXkilf2-nswLRheY), το 1ο Γυμνάσιο Σπάτων στο αρχαίο θέατρο Γυθείου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWifCUJWZruDlNW4CM5), το 6ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου στο αρχαίο θέατρο Άργους, το 1ο Γυμνάσιο Άρτας στο μικρό θέατρο Αμβρακίας (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_Erd8_e6h0azZkzySF), το 5ο ΓΕ.Λ. Αγρινίου στο αρχαίο θέατρο Απτέρας Χανίων, το 1ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων στο ωδείο Νικόπολης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZHkh8cNNre87QRWZto), το 1ο ΔΣ Ραιδεστού Θεσ/κης στο αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZC8gXlHTrSt_8ZPoYo), το 4ο, 7ο και 10ο ΔΣ Χαϊδαρίου Αττικής στο αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWRmrT-6vGUqKMQwFN7, https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWRrZm8rYOq45_qb1kn και https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWU2doqL4fEqJcHbcfP), το 7ο ΔΣ Αμαρουσίου Αττικής στο αρχαίο θέατρο Διονύσου Ελευθερέως (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZuppkH_cJ9miBeglYt) και το Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο στο αρχαίο θέατρο Σικυώνος (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NQVoKszaBxCY6k-PJ1N). Το Μουσικό Σχολείο Σπάρτης είχε την ευκαιρία να λαμπρύνει με τις υπέροχες φωνές των χορωδών μαθητών/τριών του την εκδήλωση του Διαζώματος στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών «Το αρχαίο θέατρο της Σπάρτης: έργα αποκατάστασης της μνημειακής του φυσιογνωμίας» (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZuhk975uXO1RP9c454).
Η ιστορία των θεάτρων ως κορυφαίων αρχιτεκτονικών οικοδομημάτων που φιλοξένησαν πνευματικές δημιουργίες, δραστηριότητες πολιτικού χαρακτήρα αλλά και θεάματα μαζικά, συγκίνησε μαθητές και μαθήτριες που υπό την καθοδήγηση εμπνευσμένων εκπαιδευτικών δημιούργησαν μια μεγάλη ποικιλία έργων για την προβολή και την ανάδειξη των χώρων θέασης και ακρόασης: παρουσιάσεις powerpoint, αφίσες, έντυπα, οδηγούς στην ελληνική, στην αγγλική αλλά και σε άλλες γλώσσες, παιχνίδια, όπως σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, κουίζ, καλλιτεχνικά έργα (Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθηνών (https://diazoma.gr/generationd/#/tag/-N4kprm2-yem_bRX4f5A), 1ο Γυμνάσιο Γέρακα Αττικής (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NXWOl8xGnauIJrAjfHc), 2ο Γυμνάσιο Γέρακα Αττικής (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NRxD7kSXU0BMfvukxYU), 2ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος Αττικής (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZC4Fvi-iBIbOMFngnX), Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NWvrrXgJ_jwK4PkSrgZ),, 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZHpbi86kUj5aS1MOiz), 6ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου, 5ο Γυμνάσιο Ρόδου, 3ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσ/κης, 7ο ΔΣ Αμαρουσίου, (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZuppkH_cJ9miBeglYt), 3ο Πειραματικό Σχολείο Ευούσμου Θεσσαλονίκης https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NTPW9VLoEx01b3-LXio), Αριστετέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NQVoKszaBxCY6k-PJ1N), 1ο ΔΣ Θάσου (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NYDevRkt-b2ZBPK3g0A), Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_EoQscqYntKHt-kjb-), 2ο Γυμνάσιο Λευκάδας (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NVEjkrO48RX0LMXkPw0), 1ο Γυμνάσιο Κω (https://diazoma.gr/generationd/#/tag/-NXWWOgWAsdNz_2VU6U7), 6ο Γυμνάσιο Αθηνών (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZFxS7Dq7tmuY9IMPgz), βίντεο (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος-Pierce, Γυμνάσιο Ερέτριας, 1ο Γυμνάσιο Άρτας, Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_Ell1PYfRc1y1WGdgb)) ,διαδραστικούς πίνακες (Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας Χανίων https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZC7CD9Uxb5eDN5p_Rk) ψηφιακά έντυπα, βιβλία και αφηγήσεις (1ο Γυμνάσιο Γέρακα, Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NZC1zCKLptt1xru4EU_), 5ο Γυμνάσιο Ρόδου, Γυμνάσιο με Λ.Τ. Ευξεινούπολης,), ψηφιακές εφαρμογές (Γυμνάσιο Ερέτριας), ιστολόγια (1ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος), μακέτες (1ο Γυμνάσιο Άρτας), επιτραπέζια και ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια (Εκπαιδευτήρια «Ο Απόστολος Παύλος»( https://diazoma.gr/generationd/#/post/-NX_8V8G_NrOvj5asZJu). Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στο βίντεο που δημιούργησαν οι μαθητές/τριες του Βαρβακείου Προτύπου Γυμνασίου, «Ζωντανεύοντας την «Ελένη» του Ευριπίδη με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης». Οι πέντε ήρωες της τραγωδίας, ο Τεύκρος, η Θεονόη, ο Θεοκλύμενος, ο Μενέλαος και η Ελένη ζωντάνεψαν με την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και αφηγήθηκαν σύντομα την πλοκή του μύθου ο καθένας από τη δική του οπτική γωνία. Οι μαθητές συνέγραψαν τα κείμενα των ηρώων και δημιούργησαν τις εικόνες τους με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Στη συνέχεια τους έδωσαν ζωή και πάλι με την αξιοποίηση της τεχνολογίας και της ηχογραφημένης εκφραστικής φωνής τους. Αναπτύχθηκε προβληματισμός για τη σχέση της τεχνητής νοημοσύνης με την παραπληροφόρηση και τη δημιουργία ψευδούς περιεχομένου, εικόνων, βίντεο και ηχητικών που προσομοιώνουν ανθρώπινες εικόνες, κινήσεις ή φωνές (deepfake). Ο προβληματισμός συνδέθηκε με την ιδέα του «είναι – φαίνεσθαι» που θίγεται στην τραγωδία «Ελένη». Όλα τα «deepfakes» όμως δεν είναι κακόβουλα, μπορούν να αξιοποιηθούν και για καλή χρήση, όπως έγινε και με το βίντεο που δημιουργήθηκε (https://diazoma.gr/generationd/#/post/-N_Ell1PYfRc1y1WGdgb).
Κλείνοντας, θα πρέπει να τονίσουμε την προστιθέμενη αξία από τις παρουσιάσεις των ξεναγήσεων, των παραστάσεων και των δημιουργιών στην εκπαιδευτική κοινότητα, σε άλλα σχολεία και στην τοπική κοινωνία. Ιδιαίτερη μνεία θα κάνουμε στο 3ο Πειραματικό ΔΣ Ευόσμου Θεσσαλονίκης για την παράσταση «Επτά επί Θήβας» στα ελληνικά και στα αγγλικά, σε πρωτότυπο κείμενο του ηθοποιού και θεατρικού συγγραφέα Χρήστου Σάββα, γιατί η επιτυχία επετεύχθη χάρη στο ταλέντο των μικρών μαθητών/τριών και την αγαστή συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων (https://diazoma.gr/generationd/#/tag/-NTPUJeTQ0y4mkL2m2WS).
Κάθε σχολείο φρόντισε μετά την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος να το γνωστοποιήσει στην εκπαιδευτική κοινότητα με ανάρτηση δελτίου τύπου στην ιστοσελίδα του. Το Σωματείο Διάζωμα φρόντισε να φιλοξενήσει τα δελτία τύπου στην πλατφόρμα για τα εκπαιδευτικά του Διαζώματος «Generation D» (https://diazoma.gr/generationd/#/) και να τα γνωστοποιήσει στην ευρύτερη εκπαιδευτική, και όχι μόνο, κοινότητα. Την ανάρτησή τους ανέλαβε κι έφερε εξαιρετικά εις πέρας η Ελισάβετ Πελεκάση, φοιτήτρια του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ και αρωγό μέλος του Διαζώματος.
Θερμές ευχαριστίες σε όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς που ενέπνευσαν και καθοδήγησαν τους/τις μαθητές/τριές τους κι αυτοί/ές με τις δημιουργίες τους ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας.
Οι σχολικές μονάδες που υλοποίησαν το πρόγραμμα:
Γυμνάσιο Σοφικού Κορινθίας, Γυμνάσιο με Λ.Τ. Ευξεινούπολης Μαγνησίας, 3ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσ/κης, Γυμνάσιο Ποδοχωρίου Καβάλας, 1ο Γυμνάσιο Γέρακα Αττικής, 2ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος Αττικής, 6ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου, Αττικής, Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας Χανίων, ΔΣ Καλαβαρδών Ρόδου, 1ο Γυμνάσιο Άρτας, 3ο Πειραματικό ΔΣ Ευόσμου Θεσ/κης, 2ο ΔΣ Τριλόφου Θέρμης Θεσ/κης, ΓΕ.Λ. Λουτρών Αιδηψού, 1ο ΔΣ Θάσου, 5ο Γυμνάσιο Ρόδου, 4ο ΔΣ Χαϊδαρίου Αττικής, 7ο ΔΣ Χαϊδαρίου Αττικής, 10ο ΔΣ Χαϊδαρίου Αττικής, 7ο ΔΣ Αμαρουσίου Αττικής, 1ο Γυμνάσιο Κω, Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθήνας, 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου Θεσ/κης, Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσ/κης (ΠΣΠΘ), Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος-Pierce, Μουσικό Σχολείο Σπάρτης, Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο, 2ο Γυμνάσιο Γέρακα Αττικής, 8ο Γυμνάσιο Αχαρνών Αττικής, 2ο ΔΣ Συκεών Θεσ/κης, 2ο Γυμνάσιο Λευκάδας, Γυμνάσιο Ερέτριας, Εκπαιδευτήρια «Απόστολος Παύλος» Θεσ/κης, 1ο Γυμνάσιο Σπάτων, 1ο ΔΣ Νέας Ραιδεστού Θεσ/κης, Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, 2ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης, 6ο Γυμνάσιο Αθήνας, Γενικό Λύκειο Μαγούλας Αττικής, 1ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, 1ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος Αττικής, 5ο Γενικό Λύκειο Αγρινίου, Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο
Μαίρη Μπελογιάννη
Φιλόλογος, Δρ αρχαιολόγος, Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Διαζώματος
6945851474