Καλαμάτα: Από την Ανασυγκρότηση στην Πρωτοπορία
Όταν η καινοτομία συναντά την αγάπη για τον τόπο: Η επιτυχία της Εβροφάρμα φωτίζει τον Έβρο
Να σας τα πούμε; Τα Διαζωματικά Κάλαντα και το Ημερολόγιο Εκδηλώσεων για το 2025
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
Βαρβάκειο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο
23/4/2015
Το σχολείο μας, αγκάλιασε με θέρμη τη δράση «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα» που πρότεινε το «Διάζωμα» και το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων την ενέταξε στο πρόγραμμα «Κοινωνικό Σχολείο». Στο πλαίσιο της δράσης αυτής που έχει ως στόχο να ενθαρρύνει τους μαθητές να γνωρίσουν, να αγκαλιάσουν και να προστατεύσουν τα αρχαία θέατρα, οι μαθητές μας υιοθέτησαν τους χώρους θέασης και ακρόασης της Ελευσίνας.
Ομάδες μαθητών από κάθε τμήμα όλων των τάξεων του Γυμνασίου ανέλαβαν τον ρόλο των μαθητών-ξεναγών. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς αναζήτησαν, με την καθοδήγηση των φιλολόγων καθηγητών τους, τις πηγές από τις οποίες θα αντλούσαν τα στοιχεία για τις δύο Εξέδρες, το Τελεστήριο, το Βαθμιδωτό Άνδηρο και το Βουλευτήριο, τους χώρους δηλαδή θέασης και ακρόασης, αλλά και στοιχεία για την ιστορία του ιερού χώρου της Ελευσίνας, τον μύθο και τα μυστήρια, το Καλλίχορο Φρέαρ, τα Μεγάλα και τα Μικρά Προπύλαια, την Αγέλαστη Πέτρα, το Πλουτώνειο καθώς και τα ταφικά μνημεία, ιερά και άλλα κτίσματα που κοσμούσαν την Ιερά Οδό, που ξεκινά από τον Κεραμεικό για να καταλήξει μπροστά ακριβώς από την είσοδο του αρχαιολογικού χώρου της Ελευσίνας. Πολύτιμη πηγή στάθηκαν για τους μαθητές η εξαιρετική ηλεκτρονική έκδοση, της αρχαιολόγου Καλλιόπης Παπαγγελή καθώς και ο κλασικός οδηγός του Υπουργείου Πολιτισμού με συγγραφέα την αρχαιολόγο Καλλιόπη Πρέκα – Αλεξανδρή. Ως έναυσμα αξιοποιήθηκε η παρουσίαση με λογισμικό power-point των χώρων θέασης και ακρόασης της Ελευσίνας που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Διαζώματος, στην ενότητα «Εκπαιδευτικά», Πανόραμα αρχαίων θεάτρων από τους μαθητές του Βαρβακείου Γυμνασίου. Αξιοποιήθηκαν επίσης, το υπέροχο τραγούδι «Ο Εφιάλτης της Περσεφόνης» σε στίχους του Ν. Γκάτσου και μουσική Μ. Χατζιδάκι, η συγκλονιστική κινηματογραφική ταινία «Η Αγέλαστος Πέτρα» (2000) του σκηνοθέτη Φίλιππου Κουτσαφτή και το ενδιαφέρον ταινιομάθημα «Πού κρύβεται η Περσεφόνη;» σε σκηνοθεσία Όλγας Μαλέα και με την επιστημονική συμβολή του καθηγητή Αρχαιολογίας Βασίλη Λαμπρινουδάκη (παραγωγή Ίδρυμα Μελετών Λαμπράκη, 1992).
Παράλληλα, ετοιμάστηκαν δρώμενα για να παρουσιαστούν στον αρχαιολογικό χώρο σε μνημείο που θα υποδείκνυε η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων. Συγκεκριμένα, οι μαθητές του Ομίλου Μουσικής υπό την καθοδήγηση του μουσικού κ. Γ. Λυμπέρη διερεύνησαν τη λειτουργία του γυναικείου χορού στο έργο του Ευριπίδη μέσα από τη διδασκαλία και ερμηνεία επιλεγμένων χορικών από τις τραγωδίες Ελένη, Ιππόλυτος και Τρωάδες. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον επιτελεστικό ρόλο του χορού και στην αλληλεπίδρασή του με το «μυημένο κοινό». Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ3 τμήματος ασκήθηκαν από τη φιλόλογο Μ. Μπελογιάννη στην εκφραστική ανάγνωση σύγχρονης ποίησης και συγκεκριμένα των ποιημάτων της Χαράς Πρεβεδώρου από τη συλλογή «Δορυφορήματα» (εκδ. Γαβριηλίδης, 2011). Στο δεύτερο μέρος της συλλογής τα ποιήματα συνομιλούν με το μύθο όπως εξελίσσεται κυρίως στις τραγωδίες. Η ποιήτρια φέρνει το μύθο στο σήμερα φωτίζοντας τα διαχρονικά του σημεία. Πάντα μια δύστυχη Φαίδρα θα ερωτεύεται την πιο δεινή εκδοχή του έρωτα, την άρνησή του, πάντα μια Αντιγόνη θα αντιμάχεται για το δίκιο του θανάτου το Μέγα Άδικο, πάντα μια Ηλέκτρα θα διεκδικεί τον πατέρα, πάντα μια Μήδεια θα σκοτώνει γιατί είναι δουλειά του έρωτα να κομματιάζει, πάντα ένας Οιδίποδας θα αναρωτιέται ποιον νίκησε, ποιον ερωτεύτηκε, τι έλυσε, πάντα μια Ελένη θα ζει με ιδιότητες ειδώλου, με προγραμματισμένο μύθο στη θέση της καρδιάς.
Οι μαθητές – ξεναγοί εργάσθηκαν με κέφι και ετοίμασαν εμπνευσμένες παρουσιάσεις. Όταν έφθασε η ημέρα της επίσκεψης στην Ελευσίνα, ήταν πανέτοιμοι να ξεναγήσουν τους συμμαθητές τους. Η επίσκεψη που είχε ως σκοπό τη γνωριμία των μνημείων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από τους μαθητές με βιωματικό τρόπο, τη σύνδεση των διδακτικών αντικειμένων (Αρχαία Ιστορία, Αρχαία και Νεοελληνική Γλώσσα, Αισθητική Αγωγή) με τον χώρο, την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και την καλλιέργεια του προφορικού λόγου πραγματοποιήθηκε στις 23 Απριλίου 2015 με μεγάλη επιτυχία.
Μαθητές και καθηγητές παρακολουθήσαμε τη ξενάγηση από τους μαθητές – ξεναγούς και στη συνέχεια, στον ιερό χώρο του Τελεστηρίου, εκεί όπου στην αρχαιότητα αναπαριστάνονταν γεγονότα σχετικά με τη ζωή της Δήμητρας και της Κόρης και μυούνταν οι πιστοί στα μυστήρια της ζωής και του θανάτου, απολαύσαμε τα ευριπίδεια χορικά και τη σύγχρονη ποίηση με το μυθικό υπόβαθρο. Μαζί μας ήταν και η αρχαιολόγος, υπεύθυνη του αρχαιολογικού χώρου της Ελευσίνας, κ. Καλλιόπη Παπαγγελή την οποία ευχαριστούμε θερμά για την παραχώρηση του χώρου.
Κείμενο: Μπελογιάννη Μ.
Υπεύθυνοι καθηγητές για την υλοποίηση της δράσης: Γκενάκου Α., Γκίκα Ε., Κουρκουλέα Κ., Λαλιώτου Ε., Μπελογιάννη Μ., Τριαντοπούλου Δ. (φιλόλογοι)
Διδασκαλία Ομίλου Μουσικής: Λυμπέρης Γ. (καθηγητής μουσικής)
Μαθητές-ξεναγοί:
Γκελάκης Ν., Γιαννίτσα Α., Αρχοντάκη Ε., Αντωνάκου Μ. (Α1), Καρλή Δ., Κόκκα Μ., Κονταράτου Μ., Λιάπη Ι., Μήτση Σ., Κατσούλης Γ. (Α2), Παππά Ε., Παππά Μ., Ρωμανού Λ., Οριάνος Φ., Σέιμπ Κ. (Α3), Στεφανίδου Μ., Ψαρός Ε., Χαλκιάς Ν., Τόγκα Κ., Τάση Ν., Τρυφιάτη Ε., Αγγελόπουλος Κ. (Α4), Βάσσης Χ., Βιλμέζης Ι., Δαρβίλας Ι., Βακαλοπούλου Ι., Δρυ-Πεντζάκη Δ. (Β1), Κουρής Α., Θεοδωρά Ε., Λάγκα Χ., Θάνος Μ. (Β2), Ονοφρέι Ε., Πασχής Π., Παρλάντζας Σ., Παπαδάτου Χ., Μπερουκλή Σ., Παππά Β. (Β3), Τάρλεβ Μ., Στράγκα Ν., Σοκόλη Ε., Τόλης Χ. (Β4), Βλάχου Ε., Ανθοπούλου Φ., Γιαμβριά Κ., Αγγέλης Γ., Γιαπιτζάκης Γ. (Γ1), Κάκκου Ε., Καραμέρη Κ., Καλαθάς Δ., Καραχάλιος Κ., Καραχάλιος Α., Καπατσώρη Χ., Ελέζι Α., Καλέμης Δ., Ιωαννίδης Κ. (Γ2), Μακρής Ν., Παπαδημητρίου Θ., Ρεμεδιάκη Ε., Μαρκοπούλου Ε., Μπούφας Μ. (Γ3), Χριστακάκου Α., Τσιαντάς Δ., Συκαμινίδου Ε., Τζέλος Σ. (Γ4)
Στο δρώμενο συμμετείχαν:
Όμιλος Μουσικής – Γυναικείος Χορός: Γκλέκα Α. (Α1), Γιαννοπούλου Ε. (Α1), Διαμαντοπούλου Ε. (Α1), Λιάπη Ι. (Α2), Γεωργουσάκη Χ. (Β1), Παππά Β. (Β3), Πάσουλα Δ. (Β3), Παντελάκη Ν. (Β3), Στράγγα Ν. (Β4), Τσίχλη Μ. (Β4), Καραγιάννη Λ. (Γ2)
Γκουνέλα Μ., Μαρκοπούλου Ε., Μαρσέλου Ε., Παρασκευόπουλος Φ. (Γ3): ηθοποιοί
Παπαδημητρίου Θ. (Γ3): μουσική (κλαρίνο – κρουστά)
Παπαδάτου Χ. Β3): μουσική (κιθάρα)
Καραγιάννη Λ. (Γ2): υπεύθυνη χορού
Τα ποιήματα της Χαράς Πρεβεδώρου από τη συλλογή «Δορυφορήματα» (εκδ. Γαβριηλίδης, 2011) διαβάζουν οι μαθητές/τριες του Γ3:
Γκουνέλα Μ., Μακρή Μ., Μανωλιά Μ., Μαρκοπούλου Ε., Μαρσέλου Ε., Οικονόμου Α., Παναγοπούλου Σ., Παρασκευόπουλος Φ., Ρεμεδιάκη Ε.
Αφήγηση: Νικολακοπούλου Σ.