Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Τα σχολεία ανταποκρίθηκαν με θέρμη και αυτή τη σχολική χρονιά 2015-2016 στη δράση «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα» που το Διάζωμα πρότεινε και η Γενική Δ/νση Σπουδών Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ενέκρινε και στη συνέχεια ενημέρωσε την εκπαιδευτική κοινότητα μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων της χώρας.
Το ελληνιστικό θέατρο του Δίου, τα θέατρα, της αρχαίας Μεσσήνης, της Ήλιδος, του Θορικού, της Δημητριάδος, της Κασσώπης, της Στράτου, των Φιλίππων, της Θάσου, του Ασκληπιείου Επιδαύρου, του Θορικού, του Ευωνύμου Τραχώνων Αλίμου, του Αμφιαρείου Ωρωπού, της Ερέτριας, της Ηφαιστίας Λήμνου, της Δωδώνης, του Διονύσου Ελευθερέως, το μικρό θέατρο αρχαίας Επιδαύρου, το ρωμαϊκό ωδείο Κορίνθου, το ρωμαϊκό ωδείο Πατρών και το ρωμαϊκό ωδείο Κω είναι ορισμένοι από τους χώρους θέασης και ακρόασης που «υιοθετήθηκαν» από μαθητές και δέχτηκαν την αναζωογονητική νεανική αύρα.
Με τη λέξη «υιοθεσία» εννοούμε τη μοιραία σχέση αγάπης που δημιουργείται ανάμεσα στον μαθητή και το αρχαίο θέατρο, ωδείο ή στάδιο μέσα από διεργασίες φανερές ή μυστικές που συντελούνται από την ώρα που συναντιέται με την ιστορία του μνημείου μέσα από γραπτές ή προφορικές πηγές και οπωσδήποτε την ώρα που αγγίζει το μνημείο, που αφουγκράζεται τα μιλήματά του, τις αφηγήσεις δηλαδή των ανθρώπων που το έζησαν αλλά και των ανθρώπων που το έφεραν μετά από αιώνες σιωπής του στο φως, το φρόντισαν και δημιούργησαν τις συνθήκες προστασίας και διάσωσής του. Αλλά και την ώρα που δονείται η ύπαρξή του όλη όταν επιτελεί ο ίδιος ο μαθητής ή παρακολουθεί την επιτέλεση από συμμαθητές του δρωμένων παρόμοιων με αυτά του παρελθόντος. Από αυτή τη σχέση γεννιούνται οι συνειδητοί κληρονόμοι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που θα προστατεύσουν τα μνημεία και θα αγωνιστούν για τη διάσωσή τους για να συνεχίσουν αυτά να μας διδάσκουν στο διηνεκές.
Το υλικό που μας έστειλαν τα σχολεία που πήραν μέρος στη δράση και το οποίο έχει αναρτηθεί στο πεδίο «Μαθητές ξεναγοί στα αρχαία θέατρα», για μια ακόμη φορά ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Όσοι επιλέξουν να περιηγηθούν στις υπέροχες δημιουργίες θα βρεθούν εμπρός σε βίντεο και φωτογραφικά στιγμιότυπα που αποτυπώνουν:
Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στην αγαστή συνεργασία των σχολείων και των Εφορειών Αρχαιοτήτων οι οποίες έχουν αγκαλιάσει τη δράση διευκολύνοντας τις μαθητικές κοινότητες να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα μέσα στους μαγευτικούς αρχαιολογικούς χώρους και να υλοποιήσουν ακόμα και μεγάλες εκδηλώσεις, όπως είναι το 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Θεάτρου και Μουσικής Δήμου Κω στο ρωμαϊκό ωδείο της Κω (2ο Γυμνάσιο Κω) ή παραστάσεις όπως αυτή στο ρωμαϊκό ωδείο Νικόπολης από το Μουσικό Σχολείο Πρέβεζας με αφορμή την Ευρωπαϊκή Γιορτή Μουσικής.
Τέλος, τη φετινή χρονιά παράλληλα με τη δράση «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα» πραγματοποιήθηκε και η δράση «Οι μαθητές μας ξεναγούν στα αρχαία θέατρα» η οποία προτάθηκε από τα Υπουργεία, Παιδείας και Πολιτισμού σε συνεργασία με το Διάζωμα και την ΕΡΤ Α.Ε. Οι μαθητές των σχολείων που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα δημιούργησαν ερασιτεχνικά δεκάλεπτα βίντεο μέσα από τα οποία με ευφάνταστο τρόπο παρουσιάζονται η ιστορία και η λειτουργία αρχαίων θεάτρων. Αξιοποιήθηκε το υλικό από την ιστοσελίδα του Διαζώματος καθώς και ο εκπαιδευτικός φάκελος του Υπουργείου Πολιτισμού «Αρχαίο θέατρο στον κύκλο του χρόνου». Όπως προανήγγειλε η ΕΡΤ, το σύνολο του οπτικοακουστικού υλικού θα αξιοποιηθεί από τηλεοπτικές εκπομπές και την ιστοσελίδα της. Βραβεία απέσπασαν το Μουσικό Σχολείο Λάρισας για το αρχαίο θέατρο Λάρισας (1ο βραβείο), το 2ο Γυμνάσιο Χανίων για το αρχαίο θέατρο Απτέρας (2ο βραβείο) και το Γυμνάσιο Βελισσαρίου για το αρχαίο θέατρο Δωδώνης (3ο βραβείο). Ιδιαίτερη μνεία απέσπασαν το 2ο Δημοτικό Σχολείο της Ιερής Πόλεως Μεσολογγίου, το Γυμνάσιο Θουρίας και το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Βόλου.
Μαίρη Μπελογιάννη
Φιλόλογος, Δρ. αρχαιολόγος
Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Διαζώματος