ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Παρασκευή 11 Απριλίου 2008
Με πρωτοβουλία του Σταύρου Μπένου αρχαιολόγοι, καλλιτέχνες και τοπικοί άρχοντες θα προσπαθήσουν να ξεπεράσουν τις διαφωνίες τους για να ξαναδώσουν ζωή σε όλα τα αρχαία θέατρα.
Και το αρχαίο θέατρο θέλει τον αρωγό του. Το φορέα εκείνο που θα το πονάει, θα το προστατεύει, θα το συντηρεί και θα το ζωντανεύει. Γιατί ένα μνημείο περιφραγμένο, χορταριασμένο και ξεκομμένο από τον κόσμο, δεν προσφέρει τίποτα. Και σ΄αυτή την κατάσταση υπάρχουν πολλά αρχαία θέατρα (αμφιθέατρα, στάδια, ωδεία) στη χώρα μας. Πέρα από τα 30 γνωστά που ανοίγουν για εκδηλώσεις το καλοκαίρι, υπάρχουν κι άλλα 76 που κρατούν τον κόσμο μακριά ή λειτουργούν ως αρχαιολογικοί χώροι, ενώ 28 είναι γνωστά μόνο από πηγές, έχουν εντοπιστεί ή παραμένουν ακόμα θαμμένα. Συνολικά 134 είναι τα αρχαία θέατρα, σύμφωνα με τους αρχιτέκτονες Κωνσταντίνο Μπολέτη και Μιχάλη Πιτένη.
Βλέποντας τα περισσότερα από αυτά απαξιωμένα ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού Σταύρος Μπένος και διαπιστώνοντας ότι το κράτος εκ των πραγμάτων αδυνατεί να τα φροντίσει, συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας μιας κίνησης πολιτών, του «Διαζώματος» , που θα συνδράμει στην αναστήλωση και ανάδειξή τους με στόχο τη λελογισμένη χρήση τους. Και το σημαντικότερο, χωρίς ούτε ένα ευρώ από κρατική ή κοινοτική επιχορήγηση.
Πως θα τα καταφέρει; «Γιατί η ΔΕΗ να μην αναλάβει το θέατρο της Μεγαλόπολης που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τις ρυπογόνες εγκαταστάσεις της;» ανέφερε χθες στην παρθενική παρουσίαση του «Διαζώματος», του σωματείου που έχει ήδη 275 προσωπικότητες ως ιδρυτικά μέλη: αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες, μηχανικούς καλλιτέχνες, δημάρχους, φιλόλογους, δικηγόρους και δημοσιογράφους. Οι περισσότεροι έδωσαν το «παρών» χθες στο αμφιθέατρο του νέου Μουσείου Ακρόπολης, όπου ο Σταύρος Μπένος, γνωστός για τις πολιτιστικές του ευαισθησίες από την εποχή της δημαρχίας του στην πόλη της Καλαμάτας, ανακοίνωσε με συγκίνηση τη συγκρότηση της κίνησης αυτής και τους στόχους της.
Πλάι του για λόγους συμβολικούς και ουσιαστικούς, είχε δύο γνωστούς αρχαιολόγους που έχουν συμβάλει στην ανάδειξη αρχαίων θεάτρων, τους καθηγητές Βασίλη Λαμπρινουδάκη (θέατρο Επιδαύρου) και Πέτρο Θέμελη (θέατρο αρχαίας Μεσσήνης), όπως και έναν εκπρόσωπο της σύγχρονης τέχνης, το μουσικοσυνθέτη Γιώργο Κουρουπό.
«Είναι μεγάλη στιγμή η σημερινή γιατί βγαίνει στο φως κάτι που κυοφορείται χρόνια» είπε ο κ. Μπένος ανακοινώνοντας την προετοιμασία ίδρυσης ενός δικτύου αρχαίων θεάτρων. Ως πρώτο βήμα, ανέφερε την ηλεκτρονική καταγραφή των μνημείων με όλα τα στοιχεία ταυτότητας καθενός ξεχωριστά σε συνεργασία με το Εργαστήριο Πληροφοριακών Συστημάτων του πανεπιστημίου Πατρών. Το επόμενο βήμα είναι η συγκρότηση του δικτύου σε επίπεδο πόλεων , γιατί πρέπει να το αγκαλιάσουν οι τοπικοί άρχοντες που πολλές φορές θέλουν, αλλά δεν ξέρουν πώς, να βοηθήσουν για την προστασία των μνημείων της περιοχής τους. Και έπεται η κινητοποίηση των οικονομικά ισχυρών που μπορούν να υιοθετήσουν ένα θέατρο, η προστασία του οποίου θα ανατεθεί εξ ολοκλήρου στους ειδικούς.
Στόχος του «Διαζώματος» εξήγησε πως είναι να φέρει σε επαφή τρεις φαινομενικά αντίθετες οικογένειες : των επιστημόνων (που αγωνίζονται για τη σωτηρία των μνημείων), των καλλιτεχνών (που επιθυμούν να τα ζωντανέψουν) και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (που συμπεριφέρεται ως ιδιοκτήτης τους και πιέζει για τη χρήση τους).
Αν κρίνει κανείς από τον ενθουσιασμό των παρευρισκομένων στη χθεσινή εκδήλωση, ανάμεσά τους ήταν ο Νικήτας Κακλαμάνης, ο Δημήτρης Παντερμαλής, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Αγγελος Δεληβοριάς, η Αννα Καφέτση, ο Σπ. Μερκούρης, πολλά στελέχη του ΥΠΠΟ πρώην και νυν, καλλιτέχνες κ.α.), υπάρχει ελπίδα να ακούσουμε καλές μουσικές και να απολαύσουμε σύγχρονες παραστάσεις σε πολλά σημερινά μισο-ανασκαμμένα και χορταριασμένα αρχαία θέατρα.
Τι θα κάνει το «Διάζωμα»