Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ ΣΕΡΡΩΝ”
19 Μαρτίου 2008
Ζωή Χειμωνίδου
Το «Διάζωμα» ανοίγει τις πόρτες του
Μία ιδιαίτερα φιλόδοξη, αλλά ταυτόχρονα και «επίπονη», προσπάθεια ξεκίνησε ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού Σταύρος Μπένος. Πρόκειται για το «Διάζωμα», ένα δίκτυο πολιτών, που ως στόχο έχει την αναστήλωση και τη λειτουργία των αρχαίων θεάτρων και σύμφωνα με το Σ. Μπένο, αυτός είναι ένας μεγάλος, εθνικός στόχος.
«Αυτή η ιδέα δεν είναι τωρινή, είναι παλιά. Υπάρχει από την περίοδο που ήμουν στο Υπουργείο Πολιτισμού. Πολλές φορές επιχείρησα, έχοντας ιδιότητες σημαντικές στη δημόσια ζωή της χώρας, αυτό το σχέδιο να πάει μπροστά, αλλά το κράτος μας έχει συγκεκριμένες δυνατότητες και σας υπενθυμίζω μια πολύ ωραία φράση του προέδρου της Αμερικής, του Κένεντι, που λέει «μην κοιτάς τι μπορεί να κάνει το κράτος για σένα, κοίταξε τι μπορείς να κάνεις κι εσύ για το κράτος». Έτσι, λοιπόν, βλέπουν τα πράγματα οι πολίτες που είμαστε ιδρυτικά μέλη του «Διαώματος», από τη μια άκρη της χώρας στην άλλη κι έχουμε ως σκοπό μας κι όνειρό μας να βοηθήσουμε αυτή τη μεγάλη υπόθεση της χώρας,» δήλωσε στο Ε.Β. ο πρώην Υπουργός.
Το «Διάζωμα» που έχει και… άρωμα Σερρών, αφού μεταξύ των ιδρυτικών μελών είναι η δημοσιογράφος και συνεργάτιδα Θάλεια Καμπουρίδου, ο δήμαρχος Αμφίπολης Πέτρος Πετρίδης και η υπογράφουσα, καθώς και αρκετοί γνωστοί Σερραίοι στην καταγωγή, όπως οι σκηνοθέτες Δημήτρης Χατζόπουλος και Βασίλης Παπαβασιλείου, που αφήνουν το δικό τους «σημάδι» στην τέχνη.
Ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε πως το «Διάζωμα» σκοπεύει να κάνει σημαντικά πράγματα για την Αμφίπολη, καθώς υπάρχουν πληροφορίες ότι διαθέτει η περιοχή ένα πολύ ωραίο θέατρο που πρέπει να αποκαλυφθεί και το «Διάζωμα» θα συμβάλλει στην ανάδειξή του.
«Δεν είναι μόνο το αρχαίο θέατρο, αλλά υπάρχει μια υπέροχη πόλη, η Αμφίπολις, που ήταν από τις πιο σπουδαίες πόλεις της αρχαιότητας. Στην πατρίδα μου είναι η αρχαία Μεσσήνη, που εγώ σας λέω ότι δεν ήταν τόσο εμβληματική και τόσο σημαντική όπως η Αμφίπολη, που όμως επειδή έχει προχωρήσει το ανασκαφικό και αναστηλωτικό έργο έχει αποκαλυφθεί όλη η πόλη. Αυτό πρέπει να γίνει και στην πατρίδα σας και πρέπει να γίνει πιστεύω μια μεγάλη καμπάνια, όχι μονάχα για το θέατρο, αλλά συνολικά για τη σπουδαία, αυτή, αρχαία πόλη,» υπογράμμισε ο Σ. Μπένος, ο οποίος όμως ζήτησε ο νομός Σερρών να πάρει πρωτοβουλίες μεγάλες για τα θέματα του πολιτισμού.
Η αγάπη του Σταύρου Μπένου για τον πολιτισμό, είναι κάτι σαν «σημάδι εκ γενετής». Το «κουβαλούσε» πάντα μέσα του. Μετά την πρωτοφανή, για τα Ελληνικά δεδομένα, απόφασή του να αποχωρήσει από την ενεργό πολιτική σκηνή, παραμένοντας όμως πάντα ενεργός πολίτης, θέλησε να ασχοληθεί με μία από τις μεγάλες του αγάπες, το αρχαίο θέατρο.
Σε αυτή την προσπάθεια δεν είναι μόνος. Ανταποκρίθηκαν άμεσα και χωρίς δεύτερη σκέψη, γνωστοί άνθρωποι της πολιτικής, της τέχνης, της επιστήμης, της τοπικής αυτοδιοίκησης. Νικήτας Κακλαμάνης, Παναγιώτης Φασούλας, Κώστας Αρζόγλου, Παντελής Βούλγαρης, Θάνος Μικρούτσικος, Νίκος Πορτοκάλογλου και Παύλος Τσίμας, είναι μερικά μόνο από τα διακόσια και πλέον ιδρυτικά μέλη του «Διαζώματος». Ο ίδιος δήλωσε εντυπωσιασμένος από την ανταπόκριση που υπήρξε στο εγχείρημα αυτό:
«Είχα μία προσδοκία ότι θα είμαστε περί τα εκατό ιδρυτικά μέλη. Τελικά, καταλήγουμε να είμαστε κοντά στα 300 και ανέπτυξε ήδη τέτοια δυναμική η υπόθεση, παρόλο που δεν δόθηκε δημοσιότητα. Μπορείτε να φανταστείτε ότι όταν αρχίσουμε πια τη δράση μας κανονικά σε λίγους μήνες, θα είναι ανοικτό το «Διάζωμα» σε όλους τους πολίτες. Πιστεύω ότι σύντομα θα αποκτήσουμε χιλιάδες μέλη σε όλη τη χώρα».
Όπως τόνισε σε συνέντευξή του στο Ε.Β. ο πρώην Υπουργός, τα αρχαία θέατρα είναι το πιο διακριτό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, καθώς το θέατρο ήταν το κέντρο, όχι μόνο του πολιτισμού, αλλά και της λειτουργίας της πόλης και της πολιτικής και έχει μια εξαιρετική ιδιαιτερότητα: παραμένει αναλλοίωτη η χρήση του από τότε μέχρι τώρα.
Ως μεγάλη παθογένεια χαρακτήρισε ο Σ. Μπένος το γεγονός ότι οι πολίτες σε όλα τα σημεία της χώρας, ακόμη και οι τοπικοί άρχοντες, θεωρούν ότι τα αρχαία θέατρα είναι κάτι που δεν τους αφορά, ότι είναι κάτι που αφορά μόνο τους αρχαιολόγους, προσθέτοντας πως αυτό πρέπει να αποκατασταθεί.
«Το θέατρο θέλουμε να το κάνουμε μια απλή, λαϊκή αφήγηση. Δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τους επιστήμονες. Αφορά, βεβαίως, κυρίως τους επιστήμονες, για το πώς θα γίνουν οι ανασκαφές, πως θα αναστηλωθεί ένα θέατρο, πότε χρησιμοποιείται ένα θέατρο, αλλά το θέατρο πρέπει να μπει και στη σύγχρονη ζωή. Πρέπει να μπει στις ευαισθησίες των πολιτών. Πρέπει να μπει στη σύγχρονη, καλλιτεχνική δημιουργία. Γι’ αυτό, λοιπόν, το «Διάζωμα», έχει ως αποστολή του να ενώσει όλες τις διάσπαρτες δυνάμεις που υπάρχουν στη χώρα και που τους αφορά αυτό το μεγάλο πράγμα. Ποιες είναι οι τρεις μεγάλες «οικογένειες», για να τις κατατάξουμε; Είναι καταρχήν η «οικογένεια» των επιστημόνων, η επιστημονική κοινότητα που ασχολείται με τα θέατρα, γι’ αυτό στο «Διάζωμα» συμμετέχουν κορυφαίοι αρχαιολόγοι και αναστηλωτές. Είναι το κομμάτι, ύστερα, της καλλιτεχνικής κοινότητας, όπου κι εδώ συμμετέχουν κορυφαίοι καλλιτέχνες. Είναι και η τρίτη «οικογένεια» των τοπικών κοινωνιών. Συνεπώς, λοιπόν, φανταστείτε όλους αυτούς τους ανθρώπους, μαζί, να δουλεύουν και για την παραγωγή ιδεολογίας, αλλά και για να εμφυσήσουν στους απλούς ανθρώπους τη βεβαιότητα ότι εκεί δίπλα υπάρχει κάτι σπουδαίο που τους αφορά και δεν είναι κάτι απόμακρο, αλλά κάτι που αφορά την καθημερινότητά τους,» επεσήμανε ο πρώην Υπουργός, ο οποίος τόνισε πως δεν υπάρχει ενιαία «συνταγή» για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, αλλά πως για το καθένα από αυτά, το «Διάζωμα» θα κάνει αναλυτικές συζητήσεις με όλους τους ειδικούς, προκειμένου να καταλήγει σε συμπεράσματα και σε ό,τι έχει σχέση με το πώς θα γίνει η ανασκαφή, πως θα γίνει η αναστήλωση, ως που θα φτάσει η αναστήλωση και κυρίως ως προς τη χρηστικότητα. Αν μπορεί, δηλαδή, να υποδεχθεί σύγχρονες, καλλιτεχνικές δημιουργίες, που σε μεγάλο βαθμό πρέπει να έχουν σχέση με το αρχαίο δράμα.
Μέχρι τα τέλη Μαρτίου θα έχει κατατεθεί το σύνολο των υπογραφών, που συγκεντρώνονται και η πρώτη δημόσια εμφάνιση θα γίνει στις αρχές του Απρίλη, οπότε θα δοθούν στη δημοσιότητα το καταστατικό, τα ιδρυτικά μέλη και η προκήρυξη για το διαγωνισμό του λογότυπου.
Το μήνυμα που στέλνει ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού Σ. Μπένος, είναι- όπως λέει- ευδιάκριτο και απλό, ότι ο πολιτισμός πρέπει να είναι «πρωταγωνιστής» στη ζωή μας και δεν εννοείται μόνο ο σύγχρονος πολιτισμός, αλλά και η παράδοση και τα μνημεία:
«Θέλω ο κάθε πολίτης να καταλάβει ότι τα μνημεία δεν είναι κάτι απόμακρο. Είναι κάτι που τον αφορά. Είναι κάτι που έχει σχέση με την καθημερινότητά του. Πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει ριζικά τη ζωή του, την αισθητική του, καθώς και τον τρόπο συμπεριφοράς του σε κάθε εκδήλωση της ζωής του».