Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
πηγή: Ηπειρωτικός Αγών
Η πολύχρονη πορεία των εργασιών αναστήλωσης, αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, αλλά κυρίως το μέλλον του μοναδικού αυτού μνημείου και συνολικά του αρχαιολογικού χώρου, και ο ρόλος που μπορεί να παίξει στην περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής, βρέθηκαν στο επίκεντρο της έναρξης της επιστημονικής συνάντησης «Τεχνογνωσία και προβληματισμοί με αφορμή την αποκατάσταση του θεάτρου της Δωδώνης».
Το συνέδριο, που διοργάνωσαν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, η Περιφέρεια Ηπείρου και ο Δήμος Δωδώνης, έγινε με αφορμή την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης του κάτω κοίλου του θεάτρου της Δωδώνης και των πλευρικών αναλημματικών τοίχων, και την απόδοσή του στο κοινό τον Ιούνιο του 2022.
Στην έναρξη χαιρέτισαν ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης και ο δήμαρχος Ιωαννίνων Δημήτρης Παπαγεωργίου, ενώ το παρών έδωσε και ο πρόεδρος του Σωματείου «Διάζωμα» Σταύρος Μπένος.
Ο κ. Τασούλας συνεχάρη την Αρχαιολογική Υπηρεσία για την αξιοσημείωτη και υψηλού επιπέδου συμβολή της στην αναστήλωση του αρχαίου θεάτρου, ενώ ο δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης, αφού αναφέρθηκε στην αγαστή συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων, ζήτησε από τους παρευρισκόμενους να συμπαραταχθούν στο διαχρονικό και πάγιο αίτημα του δήμου Δωδώνης για την ίδρυση και λειτουργία ενός Αρχαιολογικού Μουσείου στα όρια της αρχαίας Δωδώνης, ενός μουσείου, που θα φιλοξενήσει εκτιθέμενα σε διάφορες συλλογές αλλά και αποθηκευμένα ευρήματα ανασκαφών. «Είναι προφανώς ένα σημαντικό έλλειμμα αυτό, καθώς κάθε σπουδαίος αρχαιολογικός χώρος διαθέτει ένα Μουσείο και το αίτημα αυτό δεν πρέπει να το δει κανείς ανταγωνιστικά προς τις υπάρχουσες μουσειακές υποδομές της περιοχής μας. Αντίθετα, ένα μουσείο για τη Δωδώνη θα προσέθετε υπεραξία στο πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα των Ιωαννίνων», σημείωσε.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τη μεγάλη, συλλογική επιτυχία, όπως τόνισε η αρχαιολόγος Ελένη Βασιλείου, της εγγραφής των μολύβδινων ελασμάτων του ιερού της Δωδώνης στον κατάλογο «Μνήμη του Κόσμου» της UNESCO. Η κ. Βασιλείου αναφέρθηκε στην πορεία διεκδίκησης της αναγνώρισης του σημαντικού αυτού συνόλου, αλλά και στους ακαδημαϊκούς και ερευνητές από ολόκληρο τον κόσμο που στήριξαν αυτή την προσπάθεια. Σημείωσε δε πως η διεθνής αναγνώριση αναμένεται να έχει οφέλη στην αύξηση της επισκεψιμότητας και στην ελεγχόμενη τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, ενώ στόχος είναι η δημιουργία ψηφιακής βάσης δεδομένων για τα ελάσματα, που θα επιτρέπει στους ερευνητές να τα μελετήσουν μέσω φωτογραφιών υψηλής ανάλυσης, χωρίς άμεση επαφή. «Η ένταξη στη “Μνήμη του Κόσμου” και η διαχείρισή τους αποσκοπεί στη διαμόρφωση της συλλογικής μνήμης για τη δημιουργία δημόσιας ιστορίας», τόνισε η κ. Βασιλείου.
Αμέσως μετά, στις αρχαιολογικές έρευνες που ξεκίνησαν από τη δεκαετία του ‘60 και στις πολύχρονες εργασίες αποκατάστασης, που συνεχίζονται και θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια, αναφέρθηκε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βαρβάρα Παπαδοπούλου, τονίζοντας ότι το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης αποτελεί σημείο αναφοράς. Οι εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης συνεχίζονται τόσο στη μεσαία ζώνη του αρχαίου θεάτρου, όσο και στη δυτική στοά του Ιερού. Συνολικά το έργο της συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης του θεάτρου και των άλλων μνημείων του Ιερού της Δωδώνης εντάχθηκε το 2016 στο Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2020» με προϋπολογισμό πέντε εκατομμυρίων ευρώ. Η κ. Παπαδοπούλου αναφέρθηκε και στο σημαντικό έργο των Επιστημονικών Επιτροπών που προηγήθηκαν των εργασιών, αλλά και στους εξειδικευμένους επιστήμονες που συνέβαλλαν.
Στα αναγκαία επόμενα βήματα προκειμένου το Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνης, αλλά και συνολικά οι αρχαιολογικοί χώροι να αναδειχθούν, αναφέρθηκε ο κ. Μπένος, μιλώντας για την αξιοποίηση του πολιτισμού ως όχημα περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής αειφορίας. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε στην πρώτη Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση που υλοποιήθηκε στην Ευρώπη, αυτή που αφορά στην Πολιτιστική Διαδρομή των Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου, σημειώνοντας πως αποτέλεσε πιλότο για όλες τις υπόλοιπες, ευχαριστώντας ιδιαίτερα τον περιφερειάρχη Ηπείρου, αλλά και την τότε προϊσταμένη της Διαχειριστικής Αρχής Ελένη Ρόκκου. Ο κ. Μπένος θα έχει τις επόμενες ημέρες συνάντηση και με την «Αναπτυξιακή Ήπειρος» Α.Ε., που έχει αναλάβει τη διαχείριση της Πολιτιστικής Διαδρομής, με στόχο να τεθούν νέοι στόχοι ενόψει και της νέας προγραμματικής περιόδου. Όπως ανέφερε, πάντως, αναγνωρίζοντας το σπουδαίο έργο των αρχαιολόγων, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τη βελτίωση της λειτουργικότητας των αρχαίων θεάτρων, όπως ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ωράριο, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, την καθαριότητα κ.λπ., προκειμένου να ενισχυθεί η επισκεψιμότητά τους, άρα και η βιωσιμότητά τους.
Στις Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις, που θα επεκταθούν και σε άλλες περιοχές, όπως τα Τζουμέρκα, το Σούλι και την Κόνιτσα στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου, αναφέρθηκε και ο κ. Καχριμάνης και ευχαρίστησε τις αρχαιολογικές υπηρεσίες για την συνεργασία προκειμένου μια σειρά έργων να δρομολογηθούν, όπως το Τζαμί της Καλούτσανης, το Ιμαρέτ και η Παρηγορήτισσα στην Άρτα, το Κάστρο της Κιάφας κ.ά.
Η επιστημονική συνάντηση συνεχίστηκε με την παρουσίαση των έργων στο Αρχαίο Θέατρο, αλλά και στα υπόλοιπα αρχαία θέατρα της Ηπείρου.