Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
πηγή: EleftheriaOnline
Επιμέλεια: Νικολέττα Κολυβάρη
“Η Πελοπόννησος τα έχει όλα…” υποστηρίζει το Σωματείο “Διάζωμα”. Τώρα αποκτά και το μέσο για να προβάλλει την πολυδιάστατη ταυτότητά της: την Πολιτιστική Διαδρομή “Μορέας”. Κι η Αρχαία Μεσσήνη, μελλοντικά, θα είναι το κέντρο της πολιτιστικής διαδρομής του “Μορέα”. Ο “φάρος μιας νέας φιλοσοφίας πολιτιστικής διαχείρισης”, όπως περιγράφει το “Διάζωμα” σε μια προβολή του προγράμματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η διαδρομή, αφού ολοκλήρωσε το στάδιο του αρχικού σχεδιασμού, αναμένει την ένταξή της σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ενώ, σε μεταγενέστερες φάσεις, θα ακολουθήσουν οι κατάλληλες υποδομές και τα ψηφιακά εργαλεία – marketing plan, δράσεις ενίσχυσης της τοπικής επιχειρηματικότητας και ο ορισμός φορέα λειτουργίας.
Η σχεδιαζόμενη Πολιτιστική Διαδρομή Πελοποννήσου “Μορέας” αναδεικνύει μοναδικά μνημεία, εντυπωσιακά τοπία, σπάνια οικοσυστήματα, πλούσια γαστριμαργική και καλλιτεχνική παράδοση.
ΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
Η Αρχαία Μεσσήνη, καρδιά της πολιτικής και πολιτιστικής ζωής της Μεσσηνίας για σχεδόν 10 αιώνες, ανασύρθηκε από τη λήθη με έργα ανασκαφικά και αναστηλωτικά πρωτόγνωρης ποιότητας και εύρους. Σήμερα, αποτελεί μια τρισδιάστατη δημιουργία που συνομιλεί με το φυσικό περιβάλλον και τους επισκέπτες-θεατές.
Θυμίζουμε ότι το 1986 ανέλαβε τη διεύθυνση των ανασκαφών ο αείμνηστος καθηγητής Πέτρος Θέμελης, φέρνοντας στο φως όλα τα δημόσια και ιερά οικοδομήματα της πόλης που είδε και περιέγραψε ο Παυσανίας στη Μεσσήνη, όταν την επισκέφθηκε στα χρόνια του αυτοκράτορα Αντωνίνου του Ευσεβούς (155-160 μ.X). Μέσω του “Διάζωμα”, καταβάλλεται προσπάθεια για τη δημιουργία ενός αρχαιολογικού πάρκου που θα ανταποκρίνεται σε μια πιο δυναμική και σύγχρονη προσέγγιση της πολιτιστικής διαχείρισης, όπως το οραματιζόταν ο ίδιος ο καθηγητής Πέτρος Θέμελης.
Περιγραφή:
Το “Διάζωμα” προτείνει το σχεδιασμό και την υλοποίηση της «Πολιτιστικής Διαδρομής “Μορέας”: ένα ταξίδι από τις αρχαίες στις σύγχρονες πόλεις». Η εν λόγω πολιτιστική διαδρομή είναι μια πολυεπίπεδη και ολιστική πρόταση πολιτιστικού τουρισμού για την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Η διαδρομή θα έχει ως επίκεντρο 8 αστικά σύνολα (Κόρινθο, Άργος, Νεμέα, Τρίπολη, Μεγαλόπολη, Μεσσήνη, Σπάρτη και Πύλο) με διαχρονική ιστορική και πολιτιστική συνέχεια και θα επιχειρήσει να αναδείξει τα μοναδικά πολιτιστικά μνημεία της Πελοποννήσου, το εντυπωσιακό φυσικό της τοπίο, τα σπάνια οικοσυστήματά της, την πλούσια γαστρονομική της παράδοση και τη σύγχρονη παραγωγή και δημιουργία.
Πόλοι:
Η διαδρομή θα έχει ως επίκεντρο 8 αστικά σύνολα με διαχρονική ιστορική και πολιτιστική συνέχεια, 8 πόλους, από τους οποίους διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος Μορέας: α) Πόλος Κορίνθου (Κόρινθος, Αρχαία Κόρινθος, Σικυώνα). β) Πόλος Άργους (Άργος –Ναύπλιο, Επίδαυρος – Μυκήνες). γ) Πόλος Νεμέας (Νεμέα –Αρχαία Νεμέα). δ) Πόλος Τρίπολης (ορεινή Αρκαδία, αρχαία θέατρα Τεγέας, Αρκαδικού Ορχομενού και Μαντίνειας). ε) Πόλος Μεγαλόπολης (Μεγαλόπολη – αρχαιολογικός χώρος Μεγαλόπολης). στ) Πόλος Μεσσήνης (Μεσσήνη –Αρχαία Μεσσήνη, Καλαμάτα, αρχαίο θέατρο Θουρίας). ζ) Πόλος Σπάρτης (Σπάρτη –αρχαιολογικός χώρος Σπάρτης, Μυστράς) και η) Πόλος Πύλου (Πύλος –Ανάκτορο Νέστορα, Μεθώνη, Κορώνη).
Ο προϋπολογισμός θα οριστεί με την έγκριση του προγράμματος.
Θέατρα:
Τα θέατρα της διαδρομής είναι συνολικά 13 από τα οποία, τα 3 είναι στη Μεσσηνία: Tο θέατρο της Αρχαίας Mεσσήνης, το οποίο λειτουργούσε και ως χώρος μαζικών συγκεντρώσεων πολιτικού χαρακτήρα.
Το Εκκλησιαστήριο (Ωδείο) της Αρχαίας Μεσσήνης, το οποίο αποτελεί τμήμα του αρχιτεκτονικού συμπλέγματος του Ασκληπιείου.
Το αρχαίο θέατρο Θουρίας, το οποίο χρονολογείται -κατά μια πρώτη εκτίμηση- στους πρώιμους ελληνιστικούς χρόνους.
Μεταξύ των 13 θεάτρων συγκαταλέγεται και το αρχαίο θέατρο Μεγαλόπολης, το μεγαλύτερο του αρχαίου ελληνικού κόσμου, το οποίο αποτέλεσε σπουδαίο πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο τον 3ο αιώνα π.Χ.