Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Εβδομαδιαία Έκδοση του «Εθνικού Κήρυκα», Στήλη 7
Σάββατο 5 και Κυριακή 6 Ιουνίου 2017
Πίσω Από Tις Λέξεις Mας, Της Δήμητρας Ποντοπόρου
Το αδιαμφισβήτητο συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας σε σχέση με άλλες χώρες είναι ότι κάθε είκοσι χιλιόμετρα υπάρχει και ένας αξιόλογος αρχαιολογικός χώρος. Όμως ο μεγαλύτερος όγκος του αρχαιολογικού τουρισμού περιορίζεται σε μετρημένες περιοχές, στην καλοκαιρινή περίοδο, ενώ όλη η χώρα προσφέρεται και μάλιστα σε όλες τις εποχές. Θα μπορούσε αυτό να αλλάξει;
Για να απαντήσει κανείς σε αυτό το ερώτημα χρειάζεται να δει τι θέλει να ζήσει και να απολαύσει ο τουρίστας στη χώρα. Η πλειοψηφία αναζητά ένα καλό κατάλυμα κατά προτίμηση δίπλα στη θάλασσα, ενδιαφέρουσα και νόστιμη γαστρονομία, διασκέδαση. Οι επισκέπτες εξειδικευμένων μορφών τουρισμού, θρησκευτικού, περιβαλλοντικού, σπορ, γαστρονομικού κ.λπ. επικεντρώνονται σε χώρους των ενδιαφερόντων τους. Όμως, σε όποια κατηγορία και εάν ανήκει ο επισκέπτης της χώρας, έχει στην ταξιδιωτική ατζέντα του την επίσκεψη σε έναν τουλάχιστον αρχαιολογικό χώρο, δεδομένου ότι αυτοί είναι εμβληματικοί για ένα ταξίδι στην Ελλάδα.
Το ζήτημα είναι ότι συνήθως επιλέγουν από τους πέντε-έξι γνωστούς αρχαιολογικούς χώρους, ενώ κάθε γωνιά της Ελλάδας προσφέρεται.
Πέραν της Ακρόπολης
Υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι ενδιαφέροντες πέραν αυτών που αυτή τη στιγμή έχουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα; Εάν μιλάμε για την ελκυστικότητά τους για τους τουρίστες, χρειάζεται να έχουμε κατά νου πως οι μύθοι της μυθολογίας μας εκτυλίσσονται σε τόπους όλης της Ελλάδας. Στα κατάλοιπα κάθε αρχαίας πόλης συμπεριλαμβάνονται χώροι που γεννήθηκαν το θέατρο και η δημοκρατία. Δείγματα της αριστοτεχνικής αρχιτεκτονικής των ναών που στέγαζαν τη λατρεία των πασίγνωστων θεών του Ολύμπου, απαντώνται σε κάθε περιοχή της Ελλάδας. Πόσοι όμως ξένοι γνωρίζουν για παράδειγμα πως η Δωδώνη της Ηπείρου, με το μαντείο του Δία και το θέατρο, βρίσκεται δίπλα στα Γιάννενα και μισή ώρα από τη θάλασσα και τα μαγευτικά Ζαγοροχώρια; Πως η περίφημη αρχαία Σπάρτη βρίσκεται μισή ώρα από τη θάλασσα, δίπλα στη Μάνη, το Μυστρά, τα βυζαντινά χωριά του Ζάρακα και τα δάση του Ταΰγετου και του Πάρνωνα; Και πως και στις δύο περιοχές ο επισκέπτης μπορεί να βρει καταλύματα που διατηρούν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και να γευτεί αγνές νοστιμιές της τοπικής κουζίνας;
Κάθε περιοχή της χώρας προσφέρει παράλληλα πλήθος μνημείων όλων των εποχών, καταλύματα σύγχρονης ή παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, ιδιαίτερη γαστρονομία, ποιοτικά τοπικά προϊόντα, κοντινή θάλασσα, φύση για σπορ και εκδηλώσεις. Επομένως τα ιστορικά αξιοθέατα συνδυάζονται με ό,τι επιθυμεί στις διακοπές του ο επισκέπτης.
«Οι Πολιτιστικές Διαδρομές» δεν είναι απλά σχεδιασμένες διαδρομές. Τα ζητούμενα για την Ελλάδα είναι καταρχήν να συντηρηθούν και να αναδειχθούν οι αρχαιολογικοί χώροι κάθε περιοχής, να ενταχθούν σε ένα ολοκληρωμένο τουριστικό πακέτο, το οποίο θα εξασφαλίζει ό,τι επιθυμεί συνήθως ένας τουρίστας στο ταξίδι του στην Ελλάδα, να δια- σφαλιστεί η ποιότητα της εμπειρίας του και να σχεδιαστεί ένα marketing plan για την προβολή τους.
Ο όρος «Πολιτιστικές Διαδρομές» αφορά πολύ περισσότερα από όσα λένε οι λέξεις του. Δεν είναι απλώς προσχεδιασμένες διαδρομές. Είναι ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα για τη δημιουργία και το marketing plan οργανωμένων τουριστικών προϊόντων με εφαλτήριο την πολιτιστική και περιβαλλοντική «προίκα» κάθε περιοχής.
Οι ωραίες ιδέες και οι πρωτοβουλίες στην Ελλάδα δεν είναι εύκολο να υλοποιηθούν, εάν δεν κινητοποιηθεί ο κρατικός μηχανισμός που διαχειρίζεται τους αρχαιολογικούς χώρους, οι πολιτικοί, η τοπική κοινωνία και εάν δεν αναπτυχθούν συνεργασίες ανάμεσα στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, τους χορηγούς και το κράτος. Οι δημιουργικές συνέργειες είναι το κλειδί και ταυτόχρονα το αγκάθι σε αυτή τη χώρα. Αγκαλιασμένο από έγκριτους αρχαιολόγους, επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων και εμπνευσμένους πολίτες, αριθμώντας εκατοντάδες μέλη, το μη κερδοσκοπικό σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» έχει καταφέρει να ανοίξει το δρόμο για αυτές τις συνέργειες. Σημειωτέον πως ήδη έχει συμβάλλει στην ολοκλήρωση μελετών αποκατάστασης σε 40 αρχαία θέατρα και στις εργασίες αποκατάστασης σε 13.
Αξιοποιώντας το πνευματικό κεφάλαιο του σχεδιάζει πλέον την υλοποίηση των προγραμμάτων «Πολιτιστικές Διαδρομές», με στόχους όχι μόνο τη συντήρηση των μνημείων, αλλά και τη βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου τους. Βήμα βήμα σε ένα οραματικό και πρότυπο έργο αειφόρου ανάπτυξης Μετά από επίπονες προσπάθειες πολλών χρόνων τρία έργα «Πολιτιστικών Διαδρομών» του «Διαζώματος» έχουν ενταχθεί σε χρηματοδοτικά προγράμματα και έχουν δημιουργηθεί οι υποδομές (αποκατάσταση μνημείων κ.ά.).
Η Πολιτιστική Διαδρομή της Ηπείρου αποτελεί την πρώτη οργανωμένη προσπάθεια βιώσιμης ανάπτυξης με επίκεντρο τα μνημεία. Περιλαμβάνει 4 Περιφέρειες, 5 αρχαιολογικούς χώρους, 8 αρχαίους χώρους θέασης, 344 χλμ. διαδρομής και 2.300 χρόνια ιστορίας. Είναι ένας ολιστικός φάκελος, σύμφωνα με τα λόγια του Σταύρου Μπένου, Προέδρου του «Διαζώματος» και εμπνευστή της ιδέας των «Πολιτιστικών Διαδρομών», που ενορχηστρώνει μια πρωτοφανή σε κλίμακα, βάθος και ποιότητα, κοινωνική, επιστημονική και επιχειρηματική συνεργασία με στόχους τη βιωσιμότητα, τη σύνδεση με την τοπική οικονομία, την ανάπτυξη με πολλούς βραχίονες.
Η Πολιτιστική – Περιβαλλοντική Διαδρομή Στερεάς Ελλάδας αναδεικνύει αξιοθέατα της Περιφέρειας, άγνωστα στο μέσο τουρίστα με εξαίρεση τους Δελφούς. Η Πολιτιστική Διαδρομή Via Egnatia περιλαμβάνει την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων όλων των εποχών της αρχαίας Εγνατίας οδού στη Μακεδονία και τη Θράκη.
Μελέτες «Πολιτιστικών Διαδρομών» έχουν ήδη γίνει για Θεσσαλία, Αιτωλοακαρνανία, Ολυμπία οδό, νήσο Κέα, Νότια Πελοπόννησο, Κεντρική Μακεδονία, Κρήτη, Σαντορίνη.
Ένα έργο οραματικό, πρωτότυπο και πρότυπο για τα ελληνικά δεδομένα μπαίνει σε τροχιά.