Καλαμάτα: Από την Ανασυγκρότηση στην Πρωτοπορία
Όταν η καινοτομία συναντά την αγάπη για τον τόπο: Η επιτυχία της Εβροφάρμα φωτίζει τον Έβρο
Να σας τα πούμε; Τα Διαζωματικά Κάλαντα και το Ημερολόγιο Εκδηλώσεων για το 2025
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν θα μπορούσε να είναι απούσα από την ΙΣΤ’ Γενική Συνέλευση του Σωματείου «Διάζωμα» που πραγματοποιήθηκε στα αρχαία θέατρα της Ηπείρου και στο ξενοδοχείο «Βυζαντινό» στη Φιλιππιάδα (7-10/9/2023). Προκάλεσε, μάλιστα, το ενδιαφέρον των μελών, τακτικών, εταιρικών και αρωγών, που είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τον καρπό των προσπαθειών ταλαντούχων μαθητών και μαθητριών, οι οποίοι, με την καθοδήγηση των εμπνευσμένων δασκάλων και καθηγητών/τριών τους, έχουν υλοποιήσει με επιτυχία, από το 2014 μέχρι σήμερα, το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Διαζώματος «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα».
Καταρχάς, το Αρσάκειο Λύκειο Ιωαννίνων, το οποίο έχει «υιοθετήσει» το αρχαίο θέατρο των Γιτάνων στη Θεσπρωτία (βλ. https://diazoma.gr/generationd/#/tag/-Ki4GY7nWViHj3CE8Vh1), επιτέλεσε με μεγάλη επιτυχία θεατρικό δρώμενο στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου Γιτάνων προσφέροντας στους παρευρισκόμενους μια σπουδαία εμπειρία. Συγκεκριμένα, δύο μαθήτριες ανέλαβαν να παρουσίασαν έναν Αγώνα Λόγου (λόγος-αντίλογος στο πρότυπο των διττών λόγων του Θουκυδίδη) μεταξύ των εκπροσώπων της Φιλομακεδονικής και της Φιλορωμαϊκής παράταξης, παρόμοια όπως μας αναφέρει ο Ρωμαίος ιστορικός Τίτος Λίβιος (59 π.Χ.-17 μ.Χ.) ότι έγινε το 172 π.Χ. στα Γίτανα (Livius 42.38.1). Προηγήθηκε ένας μαθητής στον ρόλο του αφηγητή ο οποίος παρουσίασε το ιστορικό συγκείμενο κι έκλεισε τον Αγώνα καλώντας το Κοινό να αποφασίσει. Την εκδήλωση παρακολούθησε ο Γενικός Γραμματέας του Διαζώματος και Μέλος του Δ.Σ. της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, Ομότιμος Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ κ. Βασίλης Λαμπρινουδάκης, ο οποίος εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για την ποιότητα του έργου και της όλης παρουσίας των μαθητών μας του Αρσακείου Ιωαννίνων (βλ. https://www.arsakeio.gr/en/epilogi-thematon/49566-arxaio-theatro-gitanon-to-arsakeio-lykeio-ioanninon-anaparista-krisimi-polemiki-syskepsi).
Επίσης, στο φουαγιέ του ξενοδοχείου «Βυζαντινό» στη Φιλιππιάδα, όπου έγιναν οι εργασίες της Γενικής Συνέλευσης, τα μέλη του Διαζώματος είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν τις μαθητικές δημιουργίες δεκαέξι (16) σχολικών μονάδων Α/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Ηπείρου και από τις τέσσερις περιφερειακές ενότητες, Άρτας, Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων και Πρέβεζας. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκε υλικό από το 1ο Γυμνάσιο Άρτας, το 4ο Γυμνάσιο Άρτας, το 3ο ΔΣ Ηγουμενίτσας, το Αρσάκειο Ιωαννίνων, το Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, το 1ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, το 4ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, το 9ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων, το Μουσικό Σχολείο Ιωαννίνων, το Γυμνάσιο Μπιζανίου Ιωαννίνων, το Γυμνάσιο Ελεούσας Ιωαννίνων, το Γυμνάσιο με Λ.Τ. Ζίτσας Ιωαννίνων, το Γενικό Εκκλησιαστικό Λύκειο Βελλάς Ιωαννίνων, το 2ο ΔΣ Καναλλακίου Πρέβεζας, το 4ο Γυμνάσιο Πρέβεζας, το Μουσικό Σχολείο Πρέβεζας.
Οι εξαιρετικές μαθητικές δημιουργίες (δύο μακέτες του μικρού θεάτρου της Αμβρακίας, το «κινητό μουσείο», συγκεκριμένα έξι (6) banners για τον αρχαιολογικό χώρο και το θέατρο των Γιτάνων, οι ψηφιακές δημιουργίες, τα βίντεο, τα έντυπα και το φωτογραφικό υλικό από την υλοποίηση του προγράμματος εντός των αρχαίων θεάτρων, συγκεκριμένα, της Δωδώνης και της Κασσώπης, εντός του ωδείου της Νικόπολης αλλά και σε άλλους χώρους), καρπός του οφέλους από τη βιωματική, ανακαλυπτική, συνεργατική μάθηση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών, πρωτίστως όμως καρπός των ωραίων στιγμών που προέκυψαν από το ζωντάνεμα των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης, κατέπληξαν μικρούς και μεγάλους για την ευρηματικότητα, την ποιότητα, την αισθητική και την τεχνολογική αρτιότητά τους.
Ευχαριστώ από καρδιάς όλους τους εκπαιδευτικούς για την υπέροχη συμπόρευσή μας στο όραμα του Διαζώματος και στην επιτυχή υλοποίησή του: τα μνημεία στο κέντρο της ζωής και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Μαίρη Μπελογιάννη
Φιλόλογος, Δρ αρχαιολόγος
Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Διαζώματος