Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
Εφημερίδα “Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”
Συντάκτης: Νίκος Βατόπουλος
13 Ιουνίου 2014
Ωριμάζουν πολλά από τα έργα που σχεδιάζει, κινεί και διαχειρίζεται το «Διάζωμα». Αν ακούσει κανείς τον Σταύρο Μπένο, τον άνθρωπο που κινεί αυτό το ευγενές σωματείο πολιτών, έχει την αίσθηση πως ο πηγαίος ενθουσιασμός του τροφοδοτείται διαρκώς από το όραμα της δημιουργικής σύνθεσης της κοινωνίας. Είναι η αρχή του «Διαζώματος» να φέρει κοντά τον ανθό των δημιουργικών Ελλήνων από διάφορες σφαίρες της κοινωνίας και να τους ενώσει σε ένα αναπτυξιακό όραμα με ραχοκοκαλιά τον πολιτισμό και τα διάσπαρτα αρχαία θέατρα.
Αυτές οι πέτρινες αχιβάδες, σε όλη την Ελλάδα, εξακτινώνουν ένα χάρτη με κοινό «αξιακό υπόβαθρο». Αυτήν την έκφραση την αγαπά πολύ ο Σταύρος Μπένος, που επενδύει στη «γονιμοποίηση» των μνημείων με στόχο την ανάπτυξη ανά περιφέρεια χωρίς κρατικό χρήμα.
Φέτος, το «Διάζωμα» θα ρίξει τους προβολείς στη διαδρομή της Θεσσαλίας, όπου τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιήσει τη Ζ΄ γενική συνέλευση πάνω στον άξονα των Φθιωτίδων Θηβών ή Μικροθηβών, της Δημητριάδος, των Φερών, του μικρού και του μεγάλου θεάτρου της Λάρισας. Πέρυσι, η αντίστοιχη διαδρομή στην Ηπειρο στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και έφερε το πιλοτικό αναπτυξιακό πρόγραμμα από τη Νικόπολη μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα στο νέο ΕΣΠΑ. Το έργο που οικοδομείται ανά περιφέρεια, εξηγεί ο Σταύρος Μπένος, δεν έχει πάντα άξονα τα αρχαία θέατρα, αλλά το ιδιαίτερο πολιτιστικό αποτύπωμα.
Στη Θεσσαλία, π.χ., με όχημα τα κλασικά και ελληνιστικά θέατρα αναδύονται παράλληλα τα βυζαντινά μνημεία αλλά και τα προϊστορικά κατάλοιπα της περιοχής. Στη Στερεά Ελλάδα, ο Ορχομενός προβάλλεται μαζί με την Ερέτρια και τους Δελφούς. Στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, η ανάδειξη του πολιτισμικού ανάγλυφου οργανώνεται κατά μήκος της Εγνατίας και περιλαμβάνει και τα οθωμανικά μνημεία. Στην Κρήτη, κομβική θέση έχει ο μινωικός πολιτισμός που έχει ρόλο ενοποιητικού στοιχείου. «Μέσα από τις ιδιαίτερες ταυτότητες, υποδεικνύουμε δρόμους στη χώρα μας», λέει ο Σταύρος Μπένος.
Aυτό γίνεται μέσα από ιδιωτικές χορηγίες και την ενεργοποίηση «κοιμισμένων» δρόμων συνεργασίας. Το «Διάζωμα» έχει ήδη επιτύχει εν πολλοίς τη «συμφιλίωση» των αρχαιολόγων με την κοινωνία. Τώρα, εστιάζει στην ανάδειξη του ρόλου της υγιούς επιχειρηματικότητας σε τομείς πολιτιστικής ανάπτυξης και τουριστικής εξειδίκευσης. Πάνω σε αυτό το σκεπτικό, προωθούνται ιδέες που υποδεικνύουν μια «άλλη διαχείριση των μνημείων». Στην Επίδαυρο, π.χ., έχει υποτιμηθεί ο ρόλος του Ασκληπείου και της εμβέλειάς του σε όλη τη Μεσόγειο. Με τη συνδρομή του καθηγητή κ. Β. Λαμπρινουδάκη προωθείται σχέδιο διασύνδεσης της Επιδαύρου με τη διεθνή ιατρική κοινότητα και τον θεματικό τουρισμό. Στους Δελφούς, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός προτείνει την καθιέρωση Διεθνών Βραβείων Αριστείας υψηλού κύρους, και στην Αρχαία Μεσσήνη, ο καθηγητής Πέτρος Θέμελης προτείνει την ανάπτυξη του ανασκαφικού τουρισμού σε συνεργασία με ξενοδοχειακές μονάδες. Στην Ερέτρια, όπου στις 21 Ιουνίου θα παρουσιαστεί η μελέτη αποκατάστασης του θεάτρου, προτείνεται ένα ολιστικό σχέδιο με όλους τους φορείς της κοινωνίας. «Δεν περισσεύει κανείς», υπογραμμίζει με έμφαση ο Σταύρος Μπένος. Και το εννοεί.