Γρήγορη μετάβαση

Generation D: Οι μαθητές/τριες του 1ου ΓΕ.Λ. Λιβαδειάς «υιοθετούν» το αρχαίο θέατρο Χαιρώνειας

Σχετικά Θέατρα

Δελτίο τύπου του 1ου ΓΕ.Λ. Λιβαδειάς

Τη σχολική χρονιά 2023-24 μαθητές της α’ και της β’  τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Λιβαδειάς σε συνεργασία με το Σωματείο Διάζωμα πραγματοποίησαν το πρόγραμμα «Υιοθεσία αρχαίου θεάτρου», που για εμάς συγκεκριμενοποιήθηκε σε «υιοθεσία» του αρχαίου θεάτρου της Χαιρώνειας, η οποία ανήκει στον δήμο Λιβαδειάς.

Η επιλογή του προγράμματος έγινε, επειδή το θέατρο είναι σημαντικό κομμάτι του αναλυτικού προγράμματος, αλλά αντιμετωπίζεται περισσότερο ως φιλολογικό κείμενο, παρά ως παραστατική τέχνη. Γι’ αυτό και θελήσαμε με κάποιο τρόπο να δώσουμε ένα είδος «υλικότητας» στο θέατρο που συναντάνε οι μαθητές στη γ’ γυμνασίου και τη β’ λυκείου. Ξεκινήσαμε το πρόγραμμα λοιπόν με τους εξής στόχους:

  • να γνωρίσουν (ή καλύτερα, να ανακαλέσουν τις γνώσεις τους) για την ιστορία και την αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου, την εξελικτική του πορεία,
  • να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα του θεάτρου ως μορφής τέχνης (αρχιτεκτονική, υποκριτική, σκηνογραφία, κ.λ.π.)
  • να γνωρίσουν τον ρόλο του θεάτρου στην αρχαιότητα και σήμερα (ομοιότητες – διαφορές
  • να έρθουν σε επαφή με την ιστορία του τόπου τους, να τη γνωρίσουν και να  την αγαπήσουν.
  • να εκτιμήσουν το παρελθόν ως μια ζωντανή παρουσία, να το σεβαστούν και να το οικειοποιηθούν.

Ταυτόχρονα, δώσαμε στο πρόγραμμα και μια δεύτερη διάσταση που είχε να κάνει με την επίδραση που έχει η κλιματική κρίση στα αρχαία μνημεία, επειδή θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να καλλιεργούνται οι περιβαλλοντικές ανησυχίες στη νέα γενιά. Συνεργαστήκαμε δε με το ΕΕΕΕΚ Χαιρώνειας και τον πολιτιστικό σύλλογο της Χαιρώνειας που μας παραχώρησε φωτογραφικό υλικό.

Ξεκινήσαμε με  την πρώτη διάσταση του προγράμματος και με έρευνα σχετικά με την ιστορία, τη γένεση του αρχαίου θεάτρου και την αρχιτεκτονική του. Στη συνέχεια, αναζητήσαμε στοιχεία για την ιστορία της Χαιρώνειας, τη σπουδαιότητα της περιοχής και την ιστορία και την κατασκευή του θεάτρου της. Όλα αυτά ολοκληρώθηκαν γύρω στα Χριστούγεννα και με το νέο έτος αρχίσαμε να μελετάμε τη δεύτερη διάσταση του προγράμματος σχετικά με την κλιματική κρίση και τα αρχαία μνημεία. Επίσης, συνεργαστήκαμε με το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήβας και δανειστήκαμε τη μουσειοσκευή του θεάτρου.

Κομβικό σημείο στην εξέλιξη του προγράμματος υπήρξε τον Φεβρουάριο η επίσκεψη και φιλοξενία στο σχολείο μας του Λυκείου Ακρόπολις της Λευκωσίας που υλοποιούσε παρόμοιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα. Στις εργασίες που έγιναν είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τα θέατρα της Κύπρου και τις απειλές που δέχονται από την κλιματική κρίση. Από τη μεριά μας παρουσιάσαμε τα στοιχεία που είχαμε συγκεντρώσει σχετικά με το θέμα και προετοιμάσαμε την επίσκεψή μας στο θέατρο της Χαιρώνειας και στο θέατρο του Ορχομενού. Οι προετοιμασίες περιελάμβαναν ένα παιχνίδι γνώσεων σχετικά με το αρχαίο θέατρο, την κατασκευή μασκών και τις πρόβες πάνω σε έναν μικρό μονόλογο από τις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη. Πολύ χρήσιμα σε αυτή τη φάση μας ήταν τα βίντεο που είχε κυκλοφορήσει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με την ευκαιρία της έκθεσης για τη Μάχη της Χαιρώνειας. Ταυτόχρονα είχαμε επικοινωνήσει με την αρχαιολόγο της Εφορείας της Θήβας κ. Καλλιγά, η οποία με πολύ μεγάλη και  συγκινητική προθυμία δέχθηκε να μας βοηθήσει.

Την επόμενη μέρα μεταβήκαμε στο θέατρο της Χαιρώνειας, όπου οι μαθητές μας ξενάγησαν τους Κύπριους συμμαθητές τους στο θέατρο, «ανέβασαν»  τον μικρό μονόλογο,  ενώ μας συνάντησε και η κ. Καλλιγά η οποία μαζί με τη συντηρήτρια κ. Μωραΐτου μίλησαν στα παιδιά για τον τρόπο συντήρησης των αρχαίων μνημείων. Δίνοντάς τους δε τα σχετικά εργαλεία τα έβαλαν στον ρόλο του συντηρητή και τους έδωσαν την ευκαιρία να έχουν μια μοναδική εμπειρία. Στη συνέχεια μεταβήκαμε στο θέατρο του Ορχομενού το οποίο βρίσκεται σε φάση συντήρησης και πάλι η κ. Καλλιγά εξήγησε στους μαθητές τις εργασίες που γίνονταν στο θέατρο. Οι μέρες αυτές υπήρξαν πολύ πλούσιες από εμπειρίες και επαφή με το μνημείο.

 Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με διερεύνηση του θέματος της κλιματικής αλλαγής μέσα από άρθρα, βίντεο κ.λ.π. Επόμενο σημαντικό βήμα υπήρξε η εκπαιδευτική εκδρομή στα Γιάννενα, όπου επισκεφθήκαμε τη Σχολή Καλών Τεχνών και γνωρίσαμε την τέχνη της σκηνογραφίας μέσα από την ερμηνεία συγκεκριμένων παραδειγμάτων, παρακολουθήσαμε θεατρική παράσταση από τη ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και στη συνέχεια επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε στο θέατρο της Δωδώνης, κάνοντας μια μικρή σύγκριση  της αρχιτεκτονικής του με αυτή του θεάτρου της Χαιρώνειας.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την παραγωγή ενός podcast για τη Χαιρώνεια και το θέατρό της και ενός σεναρίου για την παραγωγή podcast, σχετικά με την επίδραση της κλιματικής αλλαγής στα μνημεία.

Οφείλω στο τέλος να αναγνωρίσω την υποστήριξη και τη βοήθεια που είχα σε όλη αυτή την πορεία από τους ανθρώπους του Διαζώματος και κυρίως από την κ. Μπελογιάννη, που με εφοδίαζε με υλικό και συμβουλές και  την οποία και ευχαριστώ θερμά. Το ίδιο ευγνώμων είμαι και απέναντι στην αρχαιολόγο κ. Κυριακή Καλλιγά και την αναπληρώτρια προϊσταμένη του Τμήματος Συντήρησης την κ. Ιωάννα Μωραΐτου.

Στους συνδέσμους που ακολουθούν, μπορείτε να δείτε:

α) το βίντεο για το αρχαίο θέατρο Χαιρώνειας,

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΧΑΙΡΩΝΕΙΑΣ  ή https://www.youtube.com/watch?v=6mydnPf8K3Y

β) το  σενάριο για την παραγωγή podcast.

https://myperivallodiki.blogspot.com/2024/05/blog-post.html

Η υπεύθυνη καθηγήτρια

Κατωπόδη Σοφία ΠΕ02

Η νέα εκπαιδευτική δράση του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» με τίτλο: «Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής – η περίπτωση των αρχαίων ελληνικών χώρων θέασης και ακρόασης», θα επιχειρήσει να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο θέμα της επίδρασης της κλιματικής αλλαγής στο πολιτιστικό και φυσικό τοπίο, και ειδικότερα σε χώρους θέασης και ακρόασης της Ελλάδας. Μπορείτε να ενημερωθείτε για τις δράσεις των μαθητών στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Διαζώματος, Generation D.