Σταύρος Μπένος: «Πάντα η μεγάλη εικόνα ήταν καθοδηγητής μου»
Ολοκλήρωση του Masterplan «ΕΒΡΟΣ ΜΕΤΑ» – Για έναν Έβρο δυνατό και ανθεκτικό, που αξίζει να ανθίσει και πάλι.
Aποκαλυπτήρια της προτομής Πέτρου Θέμελη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Μεσσήνης
Πέτρος Θέμελης: Το θαύμα και το τραύμα
Ετήσιο μνημόσυνο καθηγητή Πέτρου Θέμελη και αποκαλυπτήρια της προτομής του – Κυριακή 27 Οκτωβρίου 11.30 π.μ στον Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίας Μεσσήνης
Πηγή: lakonicos.gr
Πρόταση για χάραξη ιστορικής πολιτιστικής διαδρομής με 15 σταθμούς – Για μια συνολική εμπειρία μιλάει στον «ΛΤ» η εμπνεύστρια Γ. Μπεκιάρη
Μία άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση για την ανάδειξη της πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς της Σπάρτης, υπό τη μορφή ενός ενιαίου συνόλου, θέτει η νεαρή Σπαρτιάτισσα Γιούλη Μπεκιάρη. Η ίδια είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μάνατζμεντ και Τεχνολογίες στην Πολιτιστική Κληρονομιά» του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, που υλοποιείται στο Ινστιτούτο Έρευνας Βυζαντινού Πολιτισμού στον Μυστρά.
Όπως αναφέρει η Γ. Μπεκιάρη στον «ΛΤ», η προοπτική μιας ιστορικής πολιτιστικής διαδρομής «εστάλη στον Δήμο Σπάρτης ως πρόταση, διαμορφωμένη από στοιχεία εργασίας που εκπόνησα σε μάθημα για την ανάδειξη της άυλης και υλικής πολιτισμικής κληρονομιάς μέσω της τεχνολογική προόδου». Θεωρεί μάλιστα ότι η εισήγηση αυτή ταιριάζει και μπορεί να συμπεριληφθεί στη στρατηγική Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) Σπάρτης, που έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση ο Δ. Σπάρτης. «Θα δοθούν κάποια χρήματα μέσω του εν λόγω προγράμματος και θεωρώ ότι μια τέτοια ιδέα είναι προς αυτή την κατεύθυνση και μπορεί να αξιοποιηθεί κατάλληλα».
Η αρχαία Σπάρτη συγχρονίζεται με τη νέα
Είναι παραδεκτό ότι σήμερα η περιδιάβαση σε αξιοθέατα στην ευρύτερη περιοχή Σπάρτης, στηρίζεται κατά βάση σε μια αποσπασματική και όχι μια ολόπλευρη εμπειρία επίσκεψης, καθώς απουσιάζει ένα οργανωμένο δίκτυο που θα ομαδοποιεί τα σημεία ενδιαφέροντος. Υπό αυτή τη θεώρηση, η Γ. Μπεκιάρη υποστηρίζει: «Πάντα λέμε ότι η νέα πόλη έχει χτιστεί πάνω στην παλαιά και μένουμε σε αυτό ως προς τις δυνατότητες έκθεσης της ιστορίας του τόπου μας. Ωστόσο, θεωρώ ότι μέσα από την τεχνολογία, προκύπτουν πολλές δυνατότητες να φέρουμε στο προσκήνιο το “περιβάλλον”, την αρχιτεκτονική και την αίγλη της αρχαίας πόλης. Αυτό που προτείνω είναι ουσιαστικά ένα “ανοιχτό μουσείο” που θα αναπτύσσεται σε ένα τμήμα της σύγχρονης πόλης όπου υπάρχουν γνωστά ή λιγότερο δημοφιλή μνημεία. Μέσω της τεχνολογίας και των κατάλληλων ψηφιακών εφαρμογών, ο επισκέπτης ή ο ντόπιος θα μπορεί να περιηγηθεί σε μια σειρά αξιοθέατων διαφόρων χρονικών περιόδων, που θα του προσφέρουν μια μοναδική συνολική εμπειρία».
Ιδού η ευκαιρία άνθησης του πολιτιστικού τουρισμού
Η Πολιτιστική Διαδρομή (ΠΔ) αναγνωρίζεται ως ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν με συγκεκριμένο τίτλο και ποιοτικά χαρακτηριστικά, κοινής συνήθως προέλευσης, όπως οι αρχαιότητες, και το οποίο μπορεί να εμπλουτιστεί με όμορα μνημεία, φυσικά ή πολιτιστικά. Αποτελεί επώνυμη επιλογή ως τουριστικό προϊόν ή εκπαιδευτικό αγαθό και συνιστά μια καθορισμένη γεωγραφική διαδρομή με πολλαπλά σημεία αναφοράς.
Η Γ. Μπεκιάρη υπενθυμίζει ότι «η Σπάρτη αποτελεί ένα σύγχρονο αστικό κέντρο, με πλατείς δρόμους και νεοκλασικά κτίσματα. Η σύγχρονη Σπάρτη είναι κτισμένη νοτίως της ακρόπολης της αρχαίας πόλης, που είχε διακεκριμένη θέση στην ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας».
Προτείνεται λοιπόν από την ίδια, «ο σχεδιασμός μίας ιστορικής πολιτιστικής διαδρομής που θα μπορούσε να προσφέρει τόσο στον επισκέπτη, όσο και στον ίδιο τον κάτοικο, μία νέα εμπειρία μέσω της οποίας θα βιώσει την αλληλεπίδραση με την παράδοση και την ιστορία, μέσα από ένα πραγματικό ταξίδι με τα μνημεία που θα ξεδιπλώνονται μπροστά του. Οι πολιτιστικές διαδρομές είναι ευρέως χρησιμοποιούμενα εργαλεία ανάπτυξης του πολιτιστικού τουρισμού», σημειώνει.
Με αιχμή 15 σημεία αναφοράς
Η διαδρομή η οποία κοινοποιείται προς αξιολόγηση, περιλαμβάνει 15 εμβληματικές τοποθεσίες και η πορεία καταγράφεται σε σχετικό χάρτη.
Τα σημεία ενδιαφέροντος είναι τα ακόλουθα:
1) Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης
2) Η Έπαυλη του Αχιλλέα (οδός Βρασίδου, οικ. Τράγκα, Ο.Τ. 135).
3) Η Έπαυλη της Ευρώπης (οδός Διοσκούρων, οικ. Φουστάνου-Μουραμπά, Ο.Τ. 36).
4) Τα Ψηφιδωτά των Οικοπέδων Βαλλιώτη και Μηνακάκη (οδός Κωνσταντίνου Παλαιολόγου)
5) Το Κενοτάφιο του Λεωνίδα ή «Λεωνιδαίο»
6) Το Ρωμαϊκό και Βυζαντινό Λουτρό Σπάρτης (οδός Τριακοσίων)
7) Έπαυλη της Μέδουσας (οδός Αλκμάνος, οικ. Παρασκευοπούλου, Ο.Τ. 124).
8) Η Ρωμαϊκή Στοά
9) Το Κυκλοτερές Οικοδόμημα
10) H Ρωμαϊκή Αγορά
11) Η Βασιλική του Σωτήρος Χριστού
12) Το Ρωμαϊκό Οικοδόμημα
13) Το Ιερό της Χαλκιοίκου Αθηνάς
14) Το Αρχαίο Θέατρο Σπάρτης
15) Το Άγαλμα του Λεωνίδα
Εικονικός ξεναγός στην υπηρεσία του επισκέπτη
Η Γ. Μπεκιάρη λέει ότι η διαδρομή που εισηγείται, «μπορεί να εμπλουτιστεί με τη βοήθεια ενός Εικονικού Ξεναγού (ΕΞ), ενός τεχνολογικά εξελιγμένου λογισμικού που μπορεί να εγκατασταθεί στις κινητές συσκευές (smartphone) των επισκεπτών. Με τη χρήση διάφορων αισθητήρων εντοπίζονται οι τοποθεσίες και οι γωνίες θέασης, έτσι ώστε να προβάλλεται το κατάλληλο περιεχόμενο (γεωεντοπισμός / geolocation). Στο συγκεκριμένο application κινητού οι επισκέπτες θα καθοδηγούνται μέσα από αυτά τα μονοπάτια, έχοντας πρόσβαση σε πολυμεσικό περιεχόμενο (πολλές μορφές δεδομένων όπως κείμενο, εικόνες, ήχο και βίντεο για την παροχή πληροφοριών), διαδραστικούς χάρτες και εκπαιδευτικές πηγές. Αντιπροσωπεύουν συναρπαστικές τεχνολογικές προσεγγίσεις που συνδυάζουν τον φυσικό κόσμο με τον ψηφιακό χώρο, προσφέροντας μια ενιαία εμπειρία για τους χρήστες».
Όπως εξηγεί, «απαραίτητη προϋπόθεση για τον σωστό σχεδιασμό αυτής της πολιτιστικής διαδρομής είναι η δημιουργία υποδομών σύνδεσης επιμέρους σημείων και περιήγησης με σήμανση και φωτισμό, ποδηλατοδρόμους, πεζόδρομο, ιατρική περίθαλψη κ.ά. Μία ενδιαφέρουσα πρόταση θα ήταν να υπάρχει σήμανση στα πεζοδρόμια με κόκκινο χρώμα, που θα υποδεικνύει τη διαδρομή. Ακόμα, είναι επιτακτική η επικοινωνία του περιεχομένου της διαδρομής, η σύνδεση με φορείς και κοινό και η προβολή σε ολόκληρη την πολιτεία, έτσι ώστε να είναι εφικτή η ισότιμη συμμετοχή του καθενός στην πολιτιστική ζωή. Αυτό θα δημιουργήσει ένα αίσθημα οικειοποίησης και υπερηφάνειας μεταξύ των κατοίκων».
Έκθεση εικόνων