Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
«ΔΕΣΜΟΙ. Χαρτογραφώντας ιστορίες που μας συνδέουν με τον Έβρο» – Ένα νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τον Έβρο
3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας
Passion/Πάθος: Το 4o Musikaloy Festival
Πηγή: https://www.patrisnews.com
O Γιώργος Αδαμόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πύργο. Είναι Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, BSc, MEng, MSc και Structural Engineer του AEI ΠΕΙΡΑΙΑ T.T, BSc.Έχει Μεταπτυχιακές Σπουδές στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του UOP στην Τοπική Ανάπτυξη και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση
Παρά το νεαρό της ηλικίας του, αφού ο Γιώργος είναι μόλις 27 ετών, ήδη μετρά αρκετές επαγγελματικές επιτυχίες.
Διατηρεί Τεχνικό Γραφείο Μελετών, με έδρα τον Πύργο και την Αθήνα, μέσα από το οποίο έχει αναπτύξει σπουδαίες δραστηριότητες, όπως η αξιοποίηση του παλαιού εγκαταλελειμμένου σχολείου στα Άσπρα Σπίτια Αρχ. Ολυμπίας (τόπο καταγωγής του πατέρα του), και την μετατροπή του σε ένα σύγχρονο Λαογραφικό Μουσείο.
Η αφορμή για τη συνέντευξη αυτή ήταν μια ακόμη πολύ επιτυχημένη δραστηριότητα του Γιώργου, ή αλλιώς ένα μικρό θαύμα όπως χαρακτηρίστηκε, η δουλειά του, από τον κ. Σταύρο Μπένο, πρόεδρο του σωματείου «Διάζωμα», μιας Κίνησης Πολιτών που κύριο στόχο έχει την προστασία και την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων.
Αναφέρομαι στο Αρχαίο Θέατρο της Πλατιάνας, του Δήμου Κρεστένων- Ανδρίτσαινας, για το οποίο ο Γιώργος κατάφερε να «ξεκλειδώσει» μια πολύ σημαντική μέθοδο σχεδιασμού και υλοποίησης της ανάπτυξης και αξιοποίησης του.
Ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης στο οποίο εντάχθηκε το αρχαίο θέατρο και δικαίως θεωρείται ένα μικρό θαύμα, αφού δεν αφορά μόνο το θέατρο της Πλατιάνας αλλά και όλα τα μνημεία που υπάρχουν στη χώρα μας.
Το αρχαίο θέατρο της Πλατιάνας, έχει χαρακτηριστεί από τον κ. Σταύρο Μπένο, ως ένα άγνωστο αρχαίο κοχύλι. Πείτε μας λίγα λόγια για το θέατρο και για το τι σώζεται σήμερα από αυτό;
Το θέατρο της Πλατιάνας είναι χτισμένο στο όρος Λαπίθα, νότια του Δήμου Κρεστένων-Ανδρίταινας. Τον 4ο αι. π.Χ. έχουμε τη πρώτη φάση κατασκευής του θεάτρου με την υλοποίηση του κοίλου, ενώ το 245 π.Χ. χρονολογείται η κατασκευή του σκηνικού οικοδομήματος. Το θέατρο βρίσκεται σε μία περίοπτη θέση όπου κανείς μπορεί να δεί το Ιόνιο, ακόμα και τη Ζάκυνθο και τη Κεφαλλονιά. Όπως σώζεται σήμερα, το θέατρο παρουσιάζει την τριμερή χαρακτηριστική διάρθρωση των ελληνιστικών θεάτρων: κοίλο, ορχήστρα και σκηνικό οικοδόμημα, από τα οποία σήμερα διατηρείται το τμήμα της σκηνής και του κοίλου, ενώ σε καλή κατάσταση σώζεται ο αρχαίος αναλημματικός τοίχος του θεάτρου και στην αρχική θέση του ένας θρόνος από τις προεδρείες. Το θέατρο της Πλατιάνας αποτελεί το δεύτερο σωζόμενο μνημείο της συγκεκριμένης κατηγορίας στο Νομό Ηλείας , μετά από το θέατρο της αρχαίας Ήλιδας.
Τι ήταν αυτό σας που έκανε να ασχοληθείτε ενεργά με την αναστήλωση και την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου;
Ο πρώτος παράγοντας που αποτέλεσε την αφορμή είναι οτι το αρχαίο θέατρο αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της πολιτιστικής μας ταυτότητας και θα έπρεπε να αναδειχτεί. Δεύτερον πιστεύω πως η ευρύτερη περιοχή της Ηλείας μπορεί να αναπτυχθεί αν φροντίσουμε να αναδείξουμε όλα τα σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που διαθέτουμε. Τρίτον είδα στους τοπικούς φορείς όπως το πολιτιστικό Σύλλογο Μακίστου με Πρόεδρο τον κ. Φώτη Βλάχο και το Πολιτιστικό σύλλογο Χρυσοχωρίου με πρόεδρο την κα Παναγιώτα Κυριακοπούλου πως είχαν αγκαλιάσει θερμά αυτή την ιδέα και ήταν έτοιμοι να συμβάλλον σε κάθε επίπεδο.
Εγώ ουσιαστικά αποτέλεσα τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του σχεδιασμού και της εύρεσης του τρόπου υλοποίησης της πρότασης αναστήλωσης. Βρήκα δηλαδή μια διέξοδο ώστε το έργο αυτό να μην αποτελεί ένα απομονωμένο κομμάτι της ιστορίας μας αλλά έναν ενεργό πυρήνα πολιτισμού. Θεωρώ πως είναι υποχρέωση μας να μην γυρίζουμε τη πλάτη στην ιστορία μας. Οφείλουμε ο καθένας με όποιον τρόπο μπορεί να συμβάλλει στην ανάδειξη του πολιτιστικού μας στοιχείου. Η αναμόρφωση του τόπου μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το πολιτισμό μας.
Το πρόγραμμα χρηματοδότησης στο οποίο εντάχθηκε το αρχαίο θέατρο, θεωρείται ένα μικρό θαύμα, όχι μόνο για το θέατρο της Πλατιάνας αλλά για όλα τα μνημεία που υπάρχουν στη χώρα μας. Πείτε μας λίγα λόγια γι αυτό το πρόγραμμα, για την εύρεση του από εσάς αλλά και ποια είναι τα χαρακτηριστικά που το καθιστούν τόσο σημαντικό;
Η Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων (CLLD – Community Led-Local Development), βασισμένη στην προσέγγιση LEADER (Liaison Entre Actions de L’Economie Rurale – Διασύνδεση μεταξύ Δράσεων της Αγροτικής Οικονομίας), είναι μια μέθοδος σχεδιασμού και υλοποίησης τοπικών ολοκληρωμένων αναπτυξιακών στρατηγικών με τη συμμετοχή των εταίρων σε τοπικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνίας των πολιτών, των τοπικών οικονομικών και κοινωνικών φορέων.
Στόχος της να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά οι οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και δημογραφικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αγροτικές περιοχές ενώ είναι ένα ιδιαίτερα ισχυρό εργαλείο, ειδικά σε περιόδους κρίσης, που δείχνει ότι οι τοπικές κοινότητες μπορούν:
α) να κάνουν σταθερά βήματα προς πιο αποτελεσματικές μορφές οικονομικής, βιώσιμης και «χωρίς αποκλεισμούς» ανάπτυξης, σύμφωνα με τη στρατηγική «Ευρώπη 2020»,
β) να «καινοτομήσουν» προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα των αγροτικών περιοχών της χώρας και
γ) να ενισχύσουν την κοινωνική συνοχή στις αγροτικές περιοχές.
Σκοπός είναι να ενισχυθούν «νέες και πιο καινοτόμες» προσεγγίσεις με βάση τα καινούρια αναπτυξιακά δεδομένα και εργαλεία (όπως τάση επιστροφής νέων στην ύπαιθρο, κοινωνικές πρωτοβουλίες, διασύνδεση αγροτικού τομέα με τον πολιτισμό, αυξάνοντας σχετικές συνέργειες για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας των αγροτικών περιοχών σύμφωνα με τον αναπτυξιακό και στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας για την αγροτική ανάπτυξη.
Σε γενικές γραμμές εκτιμώ πως από εδώ και πέρα αυτό το πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στα χέρια των Εφοριών Αρχαιοτήτων κάθε περιοχής όπου αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία και λοιπά πολιτιστικά στοιχεία μπορούν να χρηματοδοτηθούν σε μικρή κλίμακα και να γίνουν ανοιχτά και προσβάσιμα από το κοινό. Να προσθέσουμε δηλαδή έναν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης στον πολιτιστικό τουρισμό και όχι μόνο στην τοπική μας κοινωνία.
Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα και ποιο είναι το όραμα του έργου αποκατάστασης;
Το πρόγραμμα σε πρώτη φάση περιλαμβάνει την αναστήλωση του σκηνικού οικοδομήματος με ποσό χρηματοδότησης 300.000,00 € ενώ σε δεύτερη φάση θα γίνει και η χρηματοδότηση του κοίλου με ποσό επίσης 300.000,00 €.
Το όραμα του έργου είναι να επανέλθει προς πλήρη λειτουργία ένας σημαντικός αρχαιολογικός χώρος ο οποίος θα αποτελέσει βάση για την ανάπτυξη σημαντικών πολιτιστικών δραστηριοτήτων και θα ενισχύσει την τουριστική δυναμική της περιοχής.
Ποιος είναι ο ρόλος των τοπικών φορέων στην στήριξη της λειτουργίας του χώρου και ποια θα ήταν κατά τη γνώμη σας η ιδανική λειτουργία του θεάτρου;
Ποτέ ένα έργο από μόνο του δεν έχει προστιθέμενη αξία. Απαιτείται μια συνεχής στήριξη από ένα οργανωμένο δίκτυο παραγόντων οι οποίοι θα το διαχειρίζονται, θα στηρίζουν και θα αναδεικνύουν μέσα από δράσεις το θέατρο. Η Εφορεία αρχαιοτήτων Ηλείας, οι πολιτιστικοί σύλλογοι, η δημοτική αρχή , οι λοιποί πολιτιστικοί οργανισμοί οφείλουν να συμπεριλαμβάνουν στο πρόγραμμα τους το αρχαίο αυτό θέατρο.
Επιπρόσθετα η λειτουργία του θεάτρου μπορεί ιδανικά να συνδυαστεί με δράσεις που αφορούν το περιβάλλον (περιηγητικό τουρισμό, αθλητικό τουρισμό), την ενεργό συμμετοχή των σχολείων στην ανάδειξη και το σχεδιασμό του θεάτρου κ.τ.λ.
Έως εδώ έχουν τοποθετηθεί πολύ σημαντικές βάσεις για το έργο, από εδώ και πέρα ποιος είναι ο σχεδιασμός;
Από εδώ και πέρα ο σχεδιασμός αφορά την έναρξη των εργασιών για την αναστήλωση του σκηνικού οικοδομήματος, τις εργασίες καθαρισμού και συντήρησης και το συντονισμό των φορέων για τη διαχείριση με σκοπό τη βιωσιμότητα του.
Είστε ένας νέος άνθρωπος που κατάφερε κάτι πάρα πολύ σημαντικό για τον πολιτισμό αλλά και για την τοπική κοινωνία της Ηλείας. Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε σε ανθρώπους της γενιάς σας σχετικά με την ενασχόληση με τα κοινά και τον ενεργό εθελοντισμό με στόχο την ανάπτυξη και την ανάδειξη του τόπου μας;
Δεν υπάρχει τίποτε πιο σπουδαίο από το να συμμετέχεις ενεργά στη πρόοδο του τόπου σου και να τον βλέπεις να αλλάζει, να καινοτομεί και να πρωτοπορεί. Έχουμε ηθική ευθύνη απέναντι στην ιστορία μας και το πολιτισμό μας να είμαστε παρόν.
Δυστυχώς στη χώρα μας το κυρίως πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η κρίση αξιών του λαού μας. Μπορούμε να αλλάξουμε όταν θα μας αγγίζουν απλές καθημερινές λεπτομέρειες που προσβάλλουν την αισθητική μας και δεν θα συμβιβαζόμαστε με αυτό. Όταν ο κόσμος στέκεται αδιάφορος απέναντι στις παθογένειες και τις κατεστημένες ιδεοληψίες δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις της αυτοκαταστροφής. Έχω να τονίσω πως είτε κάποιος βρίσκεται στη πρώτη θέση της μάχης ως εκλεγμένος εκπρόσωπος του λαού, είτε στέκεται απ΄έξω, να ακολουθεί και να μην είναι απλά ένας παρατηρητής. Να είναι ενεργός συμμέτοχος. Μόνον έτσι μέσα από την προσφορά της επιστημονικής γνώσης, της τεχνικής επάρκειας, της διάθεσης, του οράματος, των ικανότητων, μπορούμε να γίνουμε μία συμπαγής μάζα όπου θα κάνουμε την υπέρβαση για την αλλαγή. Γιατί η αλλαγή απαιτεί να κάνουμε την υπέρβαση. Τίποτε άλλο δεν είναι αρκετό.