Τελευταία νέα

01/07/2024

Project Λαύριο έτος 2023-2024. Ολοκλήρωση της καινοτόμου δράσης «Εκπαίδευση, Επιχειρηματικότητα και Πολιτισμός» για την ακαδημαϊκή χρονιά 2023-2024 μεταξύ του Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Εκπαίδευσης του Ο.Π.Α., του Σωματείου «Διάζωμα» και των συνεργαζόμενων φορέων

29/06/2024

Έκκληση στην κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει γρήγορα τις πολιτικές για το Πρόγραμμα αποκατάστασης στον Έβρο, μετά τις πυρκαγιές, απηύθυνε ο Σταύρος Μπένος

26/06/2024

Generation D:  «Από την Αθήνα στην Ελευσίνα. Μία πολιτιστική διαδρομή στο χθες και το σήμερα» από το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Αθηνών (σχολικό έτος 2023-24)

26/06/2024

Generation D: Ευαισθητοποίηση μαθητών/τριών του 2ου ΓΕ.Λ. Γέρακα για τις επιδράσεις της κλιματικής κρίσης στο ιερό νησί της Δήλου

25/06/2024

Τηλεφωνική συνέντευξη με τον Σταύρο Μπένο στην Ελληνική ζώνη του Ράδιο Άλμα

Γρήγορη μετάβαση

Η πολιτιστική κληρονομιά στην πρεμιέρα των εξετάσεων

 

ΕΘΝΟΣ
Συντάκτης: Νικολίτσα Τρίγκα
19 Μαΐου 2015

dem-19052015exetaseis

Οι μαθητές κλήθηκαν να διαπραγματευτούν πάνω σε ένα κείμενο του καθηγητή Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βασίλη Λαμπρινουδάκη, για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, με τίτλο «Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης», αλλά όπως οι ίδιοι είπαν το θέμα ήταν αναμενόμενο και δεν ξαφνιάστηκαν αν και δυσκολεύτηκαν λίγο στην περίληψη.
Σύμφωνα με τους φιλολόγους, η επιλογή του κειμένου είναι επιτυχής, καθώς ανταποκρίνεται στις γνώσεις των μαθητών, και επίκαιρη, λόγω του χθεσινού εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Οπως μάλιστα τονίζει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ), το θέμα που δόθηκε στους υποψηφίους συμβάλλει επιπλέον στη συνειδητοποίηση εκ μέρους των μαθητών της σημασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το θέμα του εντάσσεται στους Θεματικούς Κύκλους που αποτελούν διδακτέα ύλη του μαθήματος Εκθεση – Εκφραση της Γ’ Λυκείου.
Η διατύπωση του κειμένου είναι σαφής και η δόμησή του ευκρινής. Οσον αφορά τις ασκήσεις, οι φιλόλογοι κρίνουν ότι ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των μαθητών και ήταν πρωτότυπες. Το θέμα της έκθεσης αναμενόμενο αλλά το κείμενο σχετικά απαιτητικό ως προς τη σύνταξη της περίληψης.
Οπως αναφέρει η ΠΕΦ, «στην έκθεση οι υποψήφιοι κλήθηκαν να διατυπώσουν τις σκέψεις τους σε μορφή εκφωνημένου λόγου, δηλαδή απαιτείται η δήλωση συγκεκριμένου επικοινωνιακού πλαισίου. Η ανάπτυξη του θέματος υποστηρίζεται επαρκώς από τις απόψεις του κειμένου. Τα ερωτήματα είναι σαφή, καλύπτουν το εύρος της ζητούμενης ανάπτυξης και ανταποκρίνονται στις γνωστικές και βιωματικές δυνατότητες των εξεταζομένων».
Στο Β1 ερώτημα οι μαθητές δεν δυσκολεύτηκαν, αλλά όπως δήλωσαν παραξενεύτηκαν με δεδομένο ότι πρώτη φορά δίνεται αυτή η μορφή ερώτησης (Σωστό-Λάθος) στους πανελλαδικά εξεταζόμενους.
Στην ερώτηση Β3 (ενδεικτικά αντώνυμα) όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί η επιλογή των συγκεκριμένων λέξεων του κειμένου, λόγω της μεταφορικής σημασίας τους, δημιουργεί προβλήματα στην εύρεση κυριολεκτικών συνωνύμων και αντωνύμων.
Διαχειρίσιμο
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Φροντιστών, τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας «ήταν διαχειρίσιμα από τους μαθητές με αποτέλεσμα η πρώτη μέρα των εξετάσεων να ξεκινήσει αισιόδοξα. Το κείμενο προσεγγιζόταν εύκολα ως προς τη δομή του, γιατί είχε αυστηρή δομή και σύνδεση με ξεκάθαρα νοήματα. Αρα ήταν εύκολο να γραφτεί η περίληψή του. Η πρωτοτυπία έγκειται στην άσκηση Β1, η οποία τίθεται για πρώτη φορά στο Γενικό Λύκειο. Η άσκηση Β2 προκάλεσε ελαφρά σύγχυση στις απαντήσεις των μαθητών ως προς τη μέθοδο παραγραφοποίησης επειδή δομικά η παράγραφος είναι ανολοκλήρωτη, δηλαδή πρόκειται για εκτεταμένη φράση η οποία εξετάζεται ως παράγραφος. Το θέμα της έκθεσης είναι σαφές και ως προς το επικοινωνιακό του πλαίσιο και ως προς τα ζητούμενα».
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ