Σταύρος Μπένος: «Πάντα η μεγάλη εικόνα ήταν καθοδηγητής μου»
Ολοκλήρωση του Masterplan «ΕΒΡΟΣ ΜΕΤΑ» – Για έναν Έβρο δυνατό και ανθεκτικό, που αξίζει να ανθίσει και πάλι.
Aποκαλυπτήρια της προτομής Πέτρου Θέμελη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Μεσσήνης
Πέτρος Θέμελης: Το θαύμα και το τραύμα
Ετήσιο μνημόσυνο καθηγητή Πέτρου Θέμελη και αποκαλυπτήρια της προτομής του – Κυριακή 27 Οκτωβρίου 11.30 π.μ στον Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίας Μεσσήνης
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ομιλία, εδώ.
Σύνοψη
Η Επίδαυρος δεν είναι μόνο οι παραστάσεις στο θέατρο του Πολυκλείτου. Είναι κι ένας μοναδικός αρχαιολογικός χώρος με τον ναό του Ασκληπιού και τις εγκαταστάσεις του θεραπευτηρίου του: την έδρα του θεού ιατρού της αρχαιότητας και το σημαντικότερο θεραπευτικό κέντρο όλου του ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου. Ο τόπος όπου, για τους Έλληνες, γεννήθηκε η ιατρική. Τόπος κάτι παραπάνω από γνώριμος στον Ομότιμο Καθηγητή της Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Γενικό Γραμματέα του Δ.Σ. του Σωματείου «Διάζωμα» (που δραστηριοποιείται ως προς την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων), Βασίλειο Λαμπρινουδάκη, ο οποίος από το 1974 διευθύνει τις ανασκαφές της Αρχαιολογικής Εταιρείας στο ιερό του Απόλλωνα Μαλεάτα και κυρίως προεδρεύει, από το 1984, της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου του Υπουργείου Πολιτισμού.
Ο αρχαιολόγος που εδώ και πολλά χρόνια συντονίζει τα έργα συντήρησης και ανάδειξης των μνημείων της Επιδαύρου και των δύο ιερών τα οποία έχουν οδηγήσει στη ριζική αλλαγή της φυσιογνωμίας του αρχαιολογικού χώρου, ήταν ο ομιλητής μιας ξεχωριστής διάλεξης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 28 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής με θέμα «Το Ασκληπιείο της Επιδαύρου: Τόπος φροντίδας σώματος και ψυχής». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ.
Η Επίδαυρος είναι κυρίως γνωστή για το αρχαίο της θέατρο. Τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται όμως και η άλλη σπουδαία πλευρά της: To ιερό του Ασκληπιού και του πατέρα του Απόλλωνα, που περιλαμβάνει και το θέατρο, υπήρξε το λίκνο της ιατρικής. Παλαιά αλλά και νέα σημαντικά ευρήματα αναδεικνύουν την εξέλιξη μιας πανάρχαιας λατρείας με κύριο περιεχόμενο τη θεουργική θεραπεία προς την πρακτική-επιστημονική ιατρική. Πρώιμοι θεατρικοί χώροι φιλοξένησαν λατρευτικά δρώμενα, στα οποία προστέθηκαν στους κλασικούς χρόνους η άσκηση του σώματος με τους αγώνες στο στάδιο και η φροντίδα τους πνεύματος με το δράμα στο θέατρο.
Με τις εκτεταμένες εργασίες αναστήλωσης και διαμόρφωσης που εκτελεί η Επιτροπή Συντήρησης των Μνημείων Επιδαύρου της Γενικής Γραμματείας του ΥΠΑΙΘΠΑ, καθώς και με τη δυνατότητα πλούσιας ψηφιακής ξενάγησης με κινητά τηλέφωνα που δημιούργησε το ΔΙΑΖΩΜΑ, ξαναζωντανεύει στα μάτια του κάθε επισκέπτη η λειτουργία της πιο φιλάνθρωπης λατρείας του αρχαίου κόσμου.
Στην άκρως επιμορφωτική ομιλία του, ο καθηγητής δενπεριορίστηκε μόνο στο σπουδαίο, σύγχρονο έργο της αναστήλωσης και της ανάδειξης των μνημείων της Επιδαύρου. Δημιουργώντας μια νοητή γέφυρα ανάμεσα στο χθες και το σήμερα της λειτουργίας του Ασκληπιείου, αναφέρθηκε λεπτομερώς στην ανάπτυξη της ιαματικής λατρείας του Απόλλωνος και του Ασκληπιού στον χώρο, στο χαρακτήρα της ίασης ανθρώπων ή καταστάσεων που αυτό προσέφερε και τα βασικά κτίρια που εξυπηρετούσαν τη λειτουργία του ιερού. Στην τεράστια κοινωνική προσφορά του ιερού της Επιδαύρου – που κατέκτησε όλο τον κόσμο της Μεσογείου με τη μεταφύτευση της λατρείας του σε πάνω από διακόσια θυγατρικά ιερά και το κατέστησε λίκνο του ιατρικού έργου – και ειδικότερα στη μορφή και το ρόλο του θεάτρου του Ασκληπιείου στη λατρεία και την ψυχαγωγία των προσκυνητών. Για να καταλήξει, παρουσιάζοντας τη δυναμική της σύγχρονης χρήσης του θεάτρου σε σχέση και με την σύγχρονη φροντισμένη μορφή των άλλων μνημείων του ιερού.