Σταύρος Μπένος: «Πάντα η μεγάλη εικόνα ήταν καθοδηγητής μου»
Ολοκλήρωση του Masterplan «ΕΒΡΟΣ ΜΕΤΑ» – Για έναν Έβρο δυνατό και ανθεκτικό, που αξίζει να ανθίσει και πάλι.
Aποκαλυπτήρια της προτομής Πέτρου Θέμελη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Μεσσήνης
Πέτρος Θέμελης: Το θαύμα και το τραύμα
Ετήσιο μνημόσυνο καθηγητή Πέτρου Θέμελη και αποκαλυπτήρια της προτομής του – Κυριακή 27 Οκτωβρίου 11.30 π.μ στον Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίας Μεσσήνης
Εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”,
Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011
Της Μαίρης Αδαμοπούλου
Ζωή ετοιµάζεται να αποκτήσει και πάλι –23 αιώνες µετά τη γέννησή του – ένα από τα μεγαλύτερα θέατρα του αρχαίου ελληνικού κόσμου, εκείνο της αρχαίας Μεσσήνης. Περισσότεροι από 1.400 λίθοι αυθεντικού υλικού θα πάρουν τη θέση τους στο κοίλο και θα δώσουν στο θέατρο έως το τέλος του 2011 περίπου 3.000 θέσεις. Στην αρχική του µορφή το µνηµείο που είχε 11 κερκίδες – όπως και το θέατρο της αρχαίας Επιδαύρου – μπορούσε να φιλοξενήσει περίπου 12.000 θεατές.
Σήµερα στο θέατρο, που βρίσκεται σε απόσταση µόλις 50 µ. από την Αγορά της πόλης που έχτισε ο Επαμεινώνδας το 369 π.Χ., σώζονται στην αρχική τους θέση µόλις τέσσερις σειρές εδωλίων από ασβεστόλιθο. Οταν ολοκληρωθούν τα έργα στο τέλος του έτους, τα οποία θα αρχίσουν την άνοιξη µε χρηματοδότηση του Ιδρύµατος Σταύρος Νιάρχος, το θέατρο θα έχει αποκτήσει συνολικά 24 σειρές, σύµφωνα µε τη µελέτη που υπογράφει ο αρχιτέκτονας Ηλίας Μουτόπουλος, ενώ το νέο υλικό που θα χρησιμοποιηθεί δεν θα υπερβαίνει το 30%.
Η επέµβαση στο θέατρο της αρχαίας Μεσσήνης δεν θα αλλάξει µόνο την εικόνα του θεάτρου, αλλά και ολόκληρου του αρχαιολογικού χώρου – της µεγαλύτερης και καλύτερα διατηρηµένης ελληνιστικής πόλης στην Ελλάδα που ανασκάπτει εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες ο καθηγητής Πέτρος Θέµελης. Πριν από µία δεκαετία µόνο να φανταστεί µπορούσε κάποιος τη θέση του θεάτρου µε την εντυπωσιακή σκηνή µήκους 33 µ. και πλάτους 4 µ. και την πλακόστρωτη από πολύχρωµες λίθινες πλάκες ορχήστρα που λειτούργησε από τον 3ο αι. π.Χ. έως και τον 5ο αι. µ.Χ. Και αυτό διότι ήδη από τον 4ο αι. µ.Χ. είχε αρχίσει η λιθολόγησή του, ενώ όταν σταµάτησε να χρησιµοποιείται µετατράπηκε σε «λατοµείο» από τους κατοίκους της περιοχής. Εικόνα που δεν άλλαξε παρά µόνο όταν άρχισε η ανασκαφή του µνηµείου που είναι σηµαντικό όχι µόνο λόγω της όψης του – ήταν κοσµηµένο µε ανδριάντες γύρω από την ορχήστρα και διέθετε καµαροσκέπαστη είσοδο – αλλά και λόγω της ιστορικής του σηµασίας καθώς εκεί πραγµατοποιήθηκε η κρίσιµη συνάντηση του Φιλίππου E’ της Mακεδονίας και του στρατηγού της Συµπολιτείας Αράτου το 214 π.X., µια µέρα µετά τη λαϊκή εξέγερση και τη σφαγή των αξιωµατούχων της πόλης και διακοσίων εύπορων πολιτών.
Στο µεταξύ παύει πλέον να είναι ελεύθερη η είσοδος στον µείζονος σηµασίας αρχαιολογικό χώρο, καθώς καθορίστηκε ενιαίο εισιτήριο για τον χώρο και το µουσείο που θα κοστίζει 5 ευρώ και θα αντικαταστήσει το υπάρχον, το οποίο επέτρεπε πρόσβαση στο µουσείο και µόνο και κόστιζε 2 ευρώ. Το µειωµένο εισιτήριο θα στοιχίζει 3 ευρώ.