Να σας τα πούμε; Τα Διαζωματικά Κάλαντα και το Ημερολόγιο Εκδηλώσεων για το 2025
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος του προγράμματος «Ακούμε τους Νέους 2025»
«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
Συντάκτης: Παρή Σπίνου
13 Ιουνίου 2014
ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΖΩΗΣ
O νέος δρόμος για τον πολιτισμό…
Απάντηση η κινητοποίηση πολιτών και φορέων
Η οικονομική κρίση δεν έχει αλλάξει μόνο τη σχέση μας με το χρήμα, αλλά και τον τρόπο που προσεγγίζουμε την πόλη και διαχειριζόμαστε τον πολιτισμό: την αρχαία κληρονομιά, την αρχιτεκτονική, τις σύγχρονες τέχνες. Ο αδιέξοδος κρατισμός οδηγεί σε κινητοποίηση ομάδες, φορείς, χορηγούς, σε συνέργειες με απρόσμενη δυναμική.
Ο Σταύρος Μπένος, πρόεδρος του Σωματείου «Διάζωμα», περιέγραψε πώς οι πολίτες μπορούν να ενεργοποιήσουν τους αρχαιολογικούς χώρους. Ο αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης, διευθυντής ανασκαφών Αρχαίας Μεσσήνης, πρότεινε τρόπους χρήσης και διαχείρισης των αρχαιολογικών χώρων, ώστε να είναι «ζωντανοί».
Πρώην δήμαρχος Καλαμάτας, με θητεία στο υπουργείο Πολιτισμού και δημιουργός του «Διαζώματος», που αριθμεί πάνω από 1.000 μέλη, ο Σταύρος Μπένος πιστεύει πως τέχνες χωρίς τη συμμετοχή των πολιτών δεν υφίστανται. Για την ανάπτυξή τους, όμως, θεωρεί ξεπερασμένο το μοντέλο της κρατικής επιχορήγησης, όχι όμως και τη συνεργασία με το κράτος, σε σωστές βάσεις.
Μέσω του «Διαζώματος» καλεί θεσμούς και πολίτες να «υιοθετήσουν» ένα αρχαίο θέατρο. Πέρα από τους κρατικούς πόρους και τα προγράμματα ΕΣΠΑ, απευθύνεται στην Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για την αξιοποίηση προγραμματικών συμβάσεων, σε επιχειρήσεις με χορηγικές συμβάσεις και σε μεμονωμένους δωρητές με «κουμπαράδες». Καθένας μπορεί να συμβάλει με μικρό ή μεγαλύτερο ποσό και να παρακολουθήσει μέσω του σάιτ του «Διαζώματος» τις δωρεές και την εξέλιξη των έργων που συντελούνται.
Ήδη, σε 50 αρχαία θέατρα σε όλη την Ελλάδα γίνεται αρχαιολογική έρευνα και 40 εκατομμύρια έχουν διοχετευτεί γι’ αυτόν το σκοπό. Ενδεικτικά αναφέρουμε: η Περιφέρεια Αττικής έδωσε 6 εκατ. για το Αρχαίο Θέατρο Διονύσου, η ΔΕΗ 2,8 εκατ. για το Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος 1,2 εκατ. για το Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης, η Περιφέρεια Κρήτης 415.000 για το Αρχαίο Θέατρο Γόρτυνας, η Περιφέρεια Πελοποννήσου 200.000 για το Αρχαίο Θέατρο Σικυώνας κ.λπ.
Ένα μικρό θαύμα, όμως, συντελείται και στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, στον οποίο εδώ και 27 χρόνια έχει αφιερωθεί ο Πέτρος Θέμελης. Μια έκταση 400 στρεμμάτων, την οποία εκατοντάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο σπεύδουν να επισκεφτούν. Η επισκεψιμότητα αυξήθηκε κατά 140% το τελευταίο τρίμηνο. «Στις μέρες μας οι αρχαιολόγοι δεν είναι μόνο για να σκάβουν και οι αρχαιολογικοί χώροι δεν είναι κλειστά κελύφη. Αντιθέτως, τα μνημεία με τη χρήση ζωντανεύουν και γίνονται αγαπητά», δηλώνει ο ίδιος.
Τα θυρανοίξια της Αρχαίας Μεσσήνης έγιναν πέρυσι με μεγάλη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Τώρα ο Π. Θέμελης σκέφτεται πώς θα αξιοποιηθούν οι τρεις αναστηλωμένοι χώροι θέασης και ακρόασης: το Θέατρο, το Στάδιο και το Εκκλησιαστήριο.
«Μπορούμε να καλέσουμε νέους καλλιτέχνες να κάνουν έργα τέχνης μέσα στην Αγορά. Άλλωστε, οι ναοί στην αρχαιότητα ήταν μουσεία γεμάτα έργα γλυπτικής. Κι εμείς σήμερα δε χρειαζόμαστε μόνο τσιμεντένια, κοστοβόρα μουσεία. Οι ίδιοι οι αρχαιολογικοί χώροι είναι ανοιχτά μουσεία, που μπορούν να φιλοξενήσουν στεγασμένες στις στοές ή ανοιχτές εκθέσεις. Η δε φύλαξή τους, με περίφραξη και φωτισμό, κοστίζει λιγότερο από τη φύλαξη των μουσείων».
Ο Π. Θέμελης πιστεύει πως η ανάπτυξη των αρχαιολογικών χώρων γίνεται με αυτοδιοίκηση. «Οι διευθυντές να εκλέγονται με διεθνείς διαγωνισμούς, να είναι μάνατζερ με όριο ηλικίας τα 50». Και θεωρεί απαραίτητο τα έσοδα από τα εισιτήρια μουσείων και αρχαιολογικών χώρων να αποδίδονται στα ίδια.