Πρόοδος Εργασιών

Γεωφυσικές Έρευνες
Απαλλοτριώσεις
Ανασκαφές
Μελέτες Αποκατάστασης
Εργασίες Αποκατάστασης

Γρήγορη μετάβαση

Αρχαίο θέατρο Μυτιλήνης

Περιγραφή
Πολυμέσα
Επιστημονικό δελτίο
Χρηματοδοτήσεις
Πρόοδος Εργασιών
Τα νέα του θεάτρου

Το θέατρο της Μυτιλήνης είναι χτισμένο στις δυτικές παρυφές της αρχαίας πόλης, στο λόφο της Αγίας Κυριακής. Τα παλαιότερα σωζόμενα αρχιτεκτονικά μέλη υποδεικνύουν ότι το μνημείο κτίσθηκε στους πρώιμους ελληνιστικούς χρόνους. Η μορφή στην οποία σώζεται σήμερα αντιστοιχεί στην τελευταία οικοδομική φάση του, την υστερορωμαϊκή.

Θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα του αρχαίου κόσμου. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο (Βίος Πομπήιου 42.4), ο Πομπήιος αντέγραψε το σχέδιό του στο θέατρο που έχτισε στη Ρώμη το 55 π.Χ. και αποτέλεσε έτσι το πρότυπο των ρωμαϊκών θεάτρων. Το κοίλο του θεάτρου της Μυτιλήνης είναι πλέον καταστραμμένο, ελάχιστα σώζονται από τη σκηνή και τις παρόδους και αυτά από την τελευταία οικοδομική φάση του μνημείου, την υστερορωμαϊκή.

Το θέατρο είναι κατασκευασμένο πάνω σε ηφαιστιογενή βράχο, ιδιαίτερα εύθρυπτο, που δεν έχει διατηρήσει τα ίχνη της κατασκευής του κοίλου. Το πεταλόσχημο κοίλο, διαμέτρου 107 μ. στη βάση του και χωρητικότητας 10.000 θεατών περίπου, είχε μαρμάρινα εδώλια από τα οποία υπάρχουν δείγματα στο χώρο, ενώ άλλα παραμένουν εντοιχισμένα στο μεσαιωνικό κάστρο της Μυτιλήνης. Στην προεδρία του κοίλο⏅ ανήκε θρόνος που φυλάσσεται στο Παλαιό Μουσείο της Μυτιλήνης και ο οποίος προοριζόταν αρχικά για τον ιερέα του Απόλλωνα και τελικά για τον ρήτορα Ποτάμωνα, γιο του φιλοσόφου Λεσβώνακτος (75 π.χ.-15 μ.Χ.).

Την περίμετρο της κυκλικής ορχήστρας (διαμέτρου 24,20 μ. περίπου) περιτρέχει ψηλός, λιθόκτιστος τοίχος (ύψους 1,30 μ.), ο οποίος καλυπτόταν εξωτερικά με ορθομαρμάρωση και επιστεφόταν από μαρμάρινες ενεπίγραφες πλάκες. Το δάπεδο της ορχήστρας ήταν από πατημένο χώμα, στρωμένο πάνω στο φυσικό βράχο, ο οποίος είχε προηγουμένως εξομαλυνθεί. Στο δυτικό τμήμα της ορχήστρας υπάρχουν δυο δωμάτια, σκαμμένα μέσα στο βράχο του κοίλου. Ο τοίχος της ορχήστρας και τα δυο δωμάτια συνδέονται πιθανόν με μετατροπή του θεάτρου σε αρένα κατά τη ρωμαϊκή εποχή. Την ίδια εποχή καθαιρέθηκε και ένα τμήμα του κοίλου.

Η σκηνή αποτελείται από 4 οικοδομήματα που χωρίζονται μεταξύ τους με 3 διαδρόμους. Η ανασκαφή της όμως δεν έχει ολοκληρωθεί.

Η πιο σοβαρή φθορά είναι η αποσάθρωση του εδάφους στο πρανές όπου ήταν κατασκευασμένο το κοίλο. Το επιφανειακό στρώμα χώματος έχει χαλαρώσει και μειωθεί σε πάχος με αποτέλεσμα να αποκαλύπτεται ο φυσικός βράχος, ο οποίος λόγω κλιματολογικών και άλλων παραγόντων διάβρωσης αλλά και της γεωλογικής του σύστασης έχει αρχίσει να θρυμματίζεται. Οι τοίχοι αντιστήριξης των παρόδων που συγκρατούσαν την επίχωση του κοίλου έχουν επίσης καταρρεύσει σε μεγάλο βαθμό.

Το μνημείο έχει κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση ποιητικών, μουσικών και θεατρικών εκδηλώσεων. Επιτρέπεται η επίσκεψη αρχαιολογικού χώρου και η διοργάνωση επιλεγμένων πολιτιστικών εκδηλώσεων, μικρής εμβέλειας, με τοποθέτηση φορητών καθισμάτων στο πλάτωμα εκτός του κοίλου.

Όλγα Φιλανιώτου
Αρχαιολόγος

 

Η σελίδα του θεάτρου στο https://www.efales.gr/sight/arhaio-theatro-mytilinis

Ονομασία Μνημείου

Αρχαίο θέατρο Μυτιλήνης

Κατηγορία

Θέατρο

Σύντομη περιγραφή

Το αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης, χτισμένο στις δυτικές παρυφές της αρχαίας πόλης, στο λόφο της Αγίας Κυριακής, θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα του αρχαίου κόσμου.

Εικόνες - Σχέδια

Υπάρχει πλήρης φωτογραφική τεκμηρίωση στο αρχείο της Κ΄ ΕΠΚΑ. Κάτοψη της ορχήστρας και όψεις του τοίχου της ορχήστρας και των δωματίων στο δυτικό τμήμα της περιλαμβάνονται στο ΑΔ 22 (1967) Χρον. Β2, σελ. 451-458. Επιπλέον σχεδιαστικές αποτυπώσεις υπάρχουν στο αρχείο της Κ΄ ΕΠΚΑ.

Τεκμηρίωση - Βιβλιογραφία

1. Α. CONZE, Reise auf der Insel Lesbos, Hanover 1865, σελ. 9.

2. R. KOLDEWEY, Die antiken Baureste der Insel Lesbos, Berlin 1890, σελ. 8-9.

3. Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ, ΑΔ 11 (1927/28), Παράρτημα, σελ. 14-17, εικ. 1-7.

4. Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ, ΠΑΕ 1958, σελ. 230-232, πίν. 172-175.

5. Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ, Έργον 1958, σελ. 169-172, εικ. 178-179.

6. Β. ΠΕΤΡΑΚΟΣ, ΑΔ 22 (1967) Χρον. Β2, σελ. 451-458, εικ. 3-11, πίν. 334-336.

7. Ι.Δ. ΚΟΝΤΗΣ, Λεσβιακό Πολύπτυχο, Αθήνα, 1973, σελ. 85-87, 262 σημ. 84, εικ. 47.

8. Ι.Δ. ΚΟΝΤΗΣ, Η Λέσβος και η Μικρασιατική της περιοχή, Αρχαίες ελληνικές πόλεις, Αθήνα 1978, σελ. 223-224, σχ. 41

Θέση

Μυτιλήνη, λόφος Αγίας Κυριακής.

Χρονολόγηση

Τα παλαιότερα σωζόμενα αρχιτεκτονικά μέλη υποδεικνύουν ότι το μνημείο κτίσθηκε στους πρώιμους ελληνιστικούς χρόνους. Η μορφή στην οποία σώζεται σήμερα αντιστοιχεί στην τελευταία οικοδομική φάση του, την υστερορωμαϊκή.

Γενική περιγραφή Μνημείου

Το αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης, χτισμένο στις δυτικές παρυφές της αρχαίας πόλης, στο λόφο της Αγίας Κυριακής, θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα αρχιτεκτονικά δημιουργήματα του αρχαίου κόσμου. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο (Βίος Πομπήιου 42.4), ο Πομπήιος αντέγραψε το σχέδιό του στο θέατρο που έχτισε στη Ρώμη το 55 π.χ. και αποτέλεσε έτσι το πρότυπο των ρωμαϊκών θεάτρων. Το κοίλο του θεάτρου της Μυτιλήνης είναι πλέον καταστραμμένο, ελάχιστα σώζονται από τη σκηνή και τις παρόδους και αυτά από την τελευταία οικοδομική φάση του μνημείου, την υστερορωμαϊκή. Το θέατρο είναι κατασκευασμένο πάνω σε ηφαιστιογενή βράχο, ιδιαίτερα εύθρυπτο, που δεν έχει διατηρήσει τα ίχνη της κατασκευής του κοίλου. Το πεταλόσχημο κοίλο, διαμέτρου 107 μ. στη βάση του και χωρητικότητας 10.000 θεατών περίπου, είχε μαρμάρινα εδώλια από τα οποία υπάρχουν δείγματα στο χώρο, ενώ άλλα παραμένουν εντοιχισμένα στο μεσαιωνικό κάστρο της Μυτιλήνης. Στην προεδρία του κοίλου ανήκε θρόνος που φυλάσσεται στο Παλαιό Μουσείο της Μυτιλήνης και ο οποίος προοριζόταν αρχικά για τον ιερέα του Απόλλωνα και τελικά για τον ρήτορα Ποτάμωνα, γιο του φιλοσόφου Λεσβώνακτος (75 π.χ.-15 μ.Χ.). Την περίμετρο της κυκλικής ορχήστρας (διαμέτρου 24,20 μ. περίπου) περιτρέχει ψηλός, λιθόκτιστος τοίχος (ύψους 1,30 μ.), ο οποίος καλυπτόταν εξωτερικά με ορθομαρμάρωση και επιστεφόταν από μαρμάρινες ενεπίγραφες πλάκες. Το δάπεδο της ορχήστρας ήταν από πατημένο χώμα, στρωμένο πάνω στο φυσικό βράχο, ο οποίος είχε προηγουμένως εξομαλυνθεί. Στο δυτικό τμήμα της ορχήστρας υπάρχουν δυο δωμάτια, σκαμμένα μέσα στο βράχο του κοίλου. Ο τοίχος της ορχήστρας και τα δυο δωμάτια συνδέονται πιθανόν με μετατροπή του θεάτρου σε αρένα κατά τη ρωμαϊκή εποχή. Την ίδια εποχή καθαιρέθηκε και ένα τμήμα του κοίλου. Η σκηνή αποτελείται από 4 οικοδομήματα που χωρίζονται μεταξύ τους με 3 διαδρόμους. Η ανασκαφή της όμως δεν έχει ολοκληρωθεί.

Υπάρχουσα κατάσταση

Η πιο σοβαρή φθορά είναι η αποσάθρωση του εδάφους στο πρανές όπου ήταν κατασκευασμένο το κοίλο. Το επιφανειακό στρώμα χώματος έχει χαλαρώσει και μειωθεί σε πάχος με αποτέλεσμα να αποκαλύπτεται ο φυσικός βράχος, ο οποίος λόγω κλιματολογικών και άλλων παραγόντων διάβρωσης αλλά και της γεωλογικής του σύστασης έχει αρχίσει να θρυμματίζεται. Οι τοίχοι αντιστήριξης των παρόδων που συγκρατούσαν την επίχωση του κοίλου έχουν επίσης καταρρεύσει σε μεγάλο βαθμό.

Έρευνες - Επεμβάσεις

Γενικές πληροφορίες για το μνημείο παρέχουν οι Conze και Koldewey. Η πρώτη προσπάθεια συστηματικότερης μελέτης του έγινε από τον Δ. Ευαγγελίδη, μέσω μικρής ανασκαφικής έρευνας που πραγματοποίησε το 1927. Το μνημείο είχε ωστόσο ήδη λεηλατηθεί σημαντικά για εξοικονόμηση οικοδομικού υλικού και μολύβδου. Το 1958, ο Ευαγγελίδης επανέλαβε τις έρευνες βοηθούμενος από τον Βαβρίτσα. Το 1967 έγιναν καθαρισμοί και μελέτη των ανασκαμμένων τμημάτων από τον Β. Πετράκο και σχεδιαστική αποτύπωση της ορχήστρας από τον Χαρ. Μπούρα. Το 1968 αναστηλώθηκαν ο τοίχος και τα δωμάτια της ορχήστρας. Τη δεκαετία του 1990 έγινε μερική ανάταξη των παρόδων. Το μνημείο δεν έχει ακόμη ερευνηθεί και δημοσιευθεί συστηματικά. Σήμερα η Κ΄ ΕΠΚΑ εκπονεί μελέτη προστασίας και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου.

Επιτρεπόμενες χρήσεις

Επίσκεψη αρχαιολογικού χώρου-οργάνωση ειδικών πολιτιστικών εκδηλώσεων, μικρής εμβέλειας, με τοποθέτηση φορητών καθισμάτων στο πλάτωμα εκτός του κοίλου.

Ιστορικό σύγχρονων χρήσεων

Το μνημείο έχει κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση ποιητικών, μουσικών και θεατρικών εκδηλώσεων.

Πρόσθετες πληροφορίες

Η προσπέλαση στο μνημείο γίνεται απρόσκοπτα και χωρίς προβλήματα ασφαλείας. Υπάρχει παροχή νερού, ηλεκτρικού ρεύματος και τηλεφωνική σύνδεση (22510 22741). Υπάρχει ηλεκτροφωτισμός με προβολείς.

Δικαιοδοσία

Το μνημείο ανήκει στη δικαιοδοσία του ΥΠΠΟ – Κ΄ ΕΠΚΑ η οποία διαχειρίζεται και τα ζητήματα αναστύλωσης-συντήρησής του.

Γεωγραφικό Πλάτος

39.110679°

Γεωγραφικό Μήκος

26.546981°

Υψόμετρο
0
ΌνομαΗμερομηνίαΠοσό (€)
ΙΛΟΝΑ ΠΑΓΙΔΑ 300.00
ΠΑΣΙΠΣ - ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ "ΜΗΤΕΡΑ" - Π. ΚΟΥΦΕΛΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε. 100.00
ΛΕΣΧΗ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΛΕΣΒΟΥ 100.00
ΤΣΟΛΑΚΙΔΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ 100.00
5η ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΛΛΟΝΗΣ 80.00
ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΔΩΡΕΑ50.00
ΚΑΡΑΤΖΟΓΛΟΥ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ - ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΣΑΚΕΛΛΑΡΑΚΗ ΙΩΑΝΝΗ 5.00
ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΔΩΡΕΑ50.00
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ100.00
Σύνολο
€885.00
Υπόλοιπο
€885.00
ΠεριγραφήBudgetTargetRemarks
Εργασίες αποκάλυψης και συντήρησης του μνημείου100.000.0050.000.00
Funding LevelΠηγή χρηματοδότησηςΠεριγραφή των έργωνRemarks
100.000

Προγραμματική Σύμβαση  – Περιφερειακή Ενότητα Λέσβου – Δήμος Λέσβου

”Προστασία – Διαμόρφωση Αρχαίου Θέατρου Μυτιλήνης”.

  • Στις 18 Ιανουαρίου 2009 ο πρόεδρος του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», κ. Σταύρος Μπένος επισκέφθηκε το αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης, όπου συναντήθηκε με όλους τους τοπικούς φορείς, με θέμα την ανάδειξη του παραπάνω θεάτρου. (λίνκ)
  • Πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 18 Απριλίου 2010 στο αρχαιολογικό μουσείο της Μυτιλήνης ημερίδα με θέμα: «Ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Μυτιλήνης». Κατά τη διάρκεια αυτής της ημερίδας η Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, κα Σοφία Θεολογίτου ανακοίνωσε την ένταξη στο ΕΣΠΑ των έργων:
    • Ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων Μυτιλήνης, προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ
    • Αποκατάσταση μνημείων αρχαιολογικού χώρου Κάστρου Μυτιλήνης, προϋπολογισμού 2.300.000 ευρώ

Επίσης, ο Νομάρχης Λέσβου κος Παύλος Βογιατζής ανακοίνωσε ότι θα διατεθεί από τη Νομαρχία Λέσβου, μέσω προγραμματικής σύμβασης με το Υπουργείο Πολιτισμού, το ποσό των 50.000 ευρώ για την περισυλλογή, ταξινόμηση, σχεδιαστική αποτύπωση και μελέτη όλων των αρχιτεκτονικών μελών του αρχαίου θεάτρου Μυτιλήνης, που βρίσκονται διάσπαρτα, συσσωρευμένα ή τακτοποιημένα στο χώρο του θεάτρου. Στη συνέχεια, η προϊσταμένη της Κ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Μυτιλήνης, κα Όλγα Φιλανιώτου παρουσίασε τη μελέτη ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου Μυτιλήνης και ο κ. Σταύρος Μπένος, πρόεδρος του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» μίλησε για τη σημασία ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου της Μυτιλήνης. (λίνκ)

  • Το «ΔΙΑΖΩΜΑ» έχει ανοίξει ειδικό τραπεζικό λογαριασμό (κουμπαρά) για το αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης (λίνκ)
  • Το Ίδρυμα «Νικόλαος Γ. Παπαδημητρίου» και οι υπότροφοί του συμβάλλουν ενεργά στην ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας της Λέσβου για την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου Μυτιλήνης. (λίνκ) Το Ίδρυμα συμβάλλει και στην ενίσχυση του κουμπαρά του θεάτρου.
  • Το έργο «Ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της πόλης της Μυτιλήνης» υλοποιήθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου στο διάστημα από το 2010 έως το 2015, με χρηματοδότηση, ύψους 2,86 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2007-2013, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κρήτη και Νήσοι Αιγαίου». Τα οκτώ μνημεία που εντάχθηκαν στο έργο ανάδειξης ήταν το Αρχαίο Θέατρο, το Ρωμαϊκό Διώροφο Οικοδόμημα, το Ελληνιστικό και Ρωμαϊκό κτήριο, η Ρωμαϊκή Έπαυλη, η «Οικία Μενάνδρου», το Ιερό του Μαλόεντος Απόλλωνος, το Ιερό της Κυβέλης και το Υστερορωμαϊκό οικοδόμημα.
  • Κατά τα έτη 2012-2013 πραγματοποιήθηκαν στο αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης από τα στελέχη της Κ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων οι ακόλουθες εργασίες:
  1. Μόνιμη αρίθμηση με λάξευση σε 500 περίπου ακέραια αρχιτεκτονικά μέλη του θεάτρου που βρίσκονται στον αρχαιολογικό χώρο.
  2. Σχεδίαση 45 διαφορετικών αρχιτεκτονικών μελών κυρίως από το σκηνικό οικοδόμημα και τις παρόδους σε κάτοψη, τομή και όψη, κλίμακα 1:10 & 1.20.
  3. Έναρξη τοπογράφησης με σύγχρονες τεχνικές και έλεγχος των παλαιών τοπογραφικών.
  4. Εκτενής φωτογράφηση – γενικές και ειδικές λήψεις – του μνημείου και των αρχιτεκτονικών μελών.
  5. Δημιουργία ειδικής Βάσης Δεδομένων, στην οποία καταγράφονται όλες οι πληροφορίες για κάθε αρχιτεκτονικό μέλος ξεχωριστά.
  6. Εύρεση στις αποθήκες του Αρχ/κου Μουσείου Μυτιλήνης όλων των αξιόλογων κινητών ευρημάτων από τις παλαιότερες ανασκαφές (από το 1958, 1967, 1972).
  7. Συγκέντρωση όλων των αρχιτεκτονικών σχεδίων του θεάτρου από παλαιότερες έρευνες.
  8. Συγκέντρωση των επιγραφών του θεάτρου.
  9. Βιβλιογραφική έρευνα για τα αρχαία θέατρα κυρίως της Μικράς Ασίας με τα οποία παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες.
  10. Συγγραφή λήμματος για το αρχαίο θέατρο σε λεύκωμα έκδοσης του Επιμελητηρίου Λέσβου (ελληνικά / αγγλικά).
  11. Σχεδιασμός, οργάνωση και υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μουσική και θέατρο στην αρχαία πόλη της Μυτιλήνης».

Οι παραπάνω εργασίες πραγματοποιήθηκαν υπό το συντονισμό και την επίβλεψη του αρχαιολόγου της Κ΄ Ε.Π.Κ.Α., Δρ. Γιάννη Κουρτζέλλη, με προϋπολογισμό της υπηρεσίας, χωρίς κάποια  επιπλέον χρηματοδότηση. (λίνκ)

  • Την Πέμπτη 28 Ιουλίου του 2016 υπεγράφη, μετά από παρότρυνση του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και του Δήμου Λέσβου Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης, ύψους 100.000 ευρώ, με αντικείμενο το έργο «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ – ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ». Τη χρηματοδότηση για το έργο διέθεσαν από κοινού η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (50.000 ευρώ) και ο Δήμος Λέσβου (50.000 ευρώ). Αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης είναι η υλοποίηση ενός προγράμματος εργασιών γεωμετρικής και αρχαιολογικής τεκμηρίωσης του αρχαίου θεάτρου Μυτιλήνης. (λίνκ)
  • Το 2019 η αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα, υπό την επίβλεψη του Προϊσταμένου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου, Παύλου Τριανταφυλλίδη, έφερε στο το Ιερό της Νεμέσεως που χρονολογείται στον 1ο αι. μ.Χ. Συγκεκριμένα το Ιερό αποκαλύφθηκε στη νότια πάροδο του αρχαίου θεάτρου, κάτω από αλλεπάλληλες στρώσεις μεγάλων λιθοπλίνθων που προέρχονται από την νότια πάροδο και τη σκηνή και οι οποίοι αφαιρέθηκαν. Η ενοποίηση του αρχαίου θεάτρου με τους υπόλοιπους χώρους της Μυτιλήνης (Ρωμαϊκό Διώροφο Οικοδόμημα, Ελληνιστικό και Ρωμαϊκό κτήριο, Ρωμαϊκή Έπαυλη, «Οικία Μενάνδρου», Ιερό του Μαλόεντος Απόλλωνος, Ιερό της Κυβέλης και Υστερορωμαϊκό οικοδόμημα) έχει ολοκληρωθεί.(λίνκ) (ΣΤΙΓΜΑ)
  • Αναζήτηση χρηματοδοτικών προγραμμάτων για την ολοκλήρωση της ανασκαφικής έρευνας, καθώς και για την αναστήλωση της νότιας παρόδου του θεάτρου. (ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ)