Γρήγορη μετάβαση

Β. Εύβοια: Το σχέδιο με τα 71 έργα – Τι περιλαμβάνει

Πηγή: Η Καθημερινή

Τα 71 έργα στη Βόρεια Εύβοια, τα οποία θα ενταχθούν σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα μέσα στην επόμενη διετία, περιλαμβάνει το masterplan του προγράμματος ανασυγκρότησης «Εύβοια Μετά», που δημοσιοποιήθηκε χθες. Ο συνολικός προϋπολογισμός του φθάνει τα 381 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 60% αφορά την κατασκευή του πρώτου τμήματoς του νέου οδικού άξονα από Ψαχνά έως Στροφυλιά. Σημαντικό κομμάτι της χρηματοδότησης θα αποσπάσουν και τα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης.

Το masterplan, που αναρτήθηκε χθες στον ιστότοπο του «Εύβοια Μετά» (https://eviameta.diazoma.gr), περιλαμβάνει έργα που είναι έτοιμα προς ένταξη σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης και όσα δεν έχουν ακόμα πλήρη ωρίμανση ή δεν μπορούν για άλλους λόγους να προχωρήσουν. «Οι επιμέρους μελέτες του προγράμματος πρότειναν περαιτέρω έργα και μελέτες, που σε πολλές περιπτώσεις δεν εμφάνισαν υψηλό βαθμό ωριμότητας και προϋποθέτουν περαιτέρω προετοιμασία, ενώ σε άλλες περιπτώσεις απαιτούν θεσμικές ρυθμίσεις για την πλήρη ωρίμανσή τους», αναφέρεται στη μελέτη. Οσον αφορά την τελευταία κατηγορία, διευκρινίζεται ότι πρόκειται για έργα για τα οποία «ενώ υπάρχει πηγή χρηματοδότησης και έτοιμες μελέτες, εντούτοις η έλλειψη κανονιστικού πλαισίου δεν επιτρέπει την ένταξή τους. Η συγκεκριμένη διαπίστωση έφερε μία ακόμη αναγκαιότητα στο προσκήνιο: την ένταξη όλων των κανονιστικών ρυθμίσεων σε έναν ενιαίο νόμο, για περιοχές οι οποίες επλήγησαν από φυσικές καταστροφές».

Τα 71 έργα που είναι ώριμα για δημοπράτηση έχουν συνολικό προϋπολογισμό 381,6 εκατ. ευρώ και μελέτες προϋπολογισμού 8,1 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι το masterplan περιλαμβάνει όλα τα τεχνικά δελτία που είναι απαραίτητα για την ένταξή τους σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι:

– Νέος οδικός άξονας βόρειας Εύβοιας, τμήμα Ψαχνών – Στροφυλιάς. Το έργο είναι έτοιμο προς ένταξη στο νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών – Μεταφορών 2021-2027 σε δύο φάσεις: πρώτα οι οριστικές μελέτες (5,5 εκατ. ευρώ) και στη συνέχεια η κατασκευή (230 εκατ. ευρώ), με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029. Για το τμήμα Στροφυλιάς – Ιστιαίας και τις διακλαδώσεις του άξονα προς τις παραλιακές ζώνες προτείνεται η ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ των μελετών (2,3 εκατ. ευρώ) και ακολούθως του έργου, που όμως δεν έχει ακόμα προϋπολογιστεί.

– Εκπαιδευτικό πρόγραμμα απασχόλησης ρητινεργατών και πτυχιούχων ΑΕΙ και ΤΕΙ σε υπηρεσίες του ΥΠΕΝ. Το πρόγραμμα αφορά την περίοδο 2022-2031 και θα χρηματοδοτηθεί με 63 εκατ. ευρώ. Ακόμα 20 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε πρόγραμμα απασχόλησης για 300 ανέργους 18-20 ετών από την περιοχή.

– Επιχορήγηση υφιστάμενων επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την πανδημία σε περιοχές που υπέστησαν μεγάλες φυσικές καταστροφές. Αφορά τοπικές επιχειρήσεις, θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027» με 26 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί από ενδιάμεσο φορέα του προγράμματος (ΕΦΕΠΑΕ).

– Πρόγραμμα αναδάσωσης (μελέτη ΑΠΘ). Πρόκειται για αρθρωτό πρόγραμμα που περιλαμβάνει τη συλλογή σπόρων, την ανάπτυξη φυτών, την αναδάσωση και την παρακολούθηση της φυσικής αναγέννησης και τη βιώσιμη διαχείριση του δάσους. Το μεγαλύτερο από τα έργα αφορά την αναδάσωση και τη διαχείριση του δάσους, έχει προϋπολογισμό 16,58 εκατ. ευρώ, θα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και θα υλοποιηθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος από τις αρχές του 2024 έως το τέλος του 2027.

  • Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανασυγκρότησης «Εύβοια Μετά» φθάνει τα 381 εκατ. ευρώ, ενώ σημαντικό κομμάτι της χρηματοδότησης θα αποσπάσουν και τα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης. [INTIME NEWS]

 Το μεγαλύτερο από τα έργα είναι η κατασκευή του οδικού άξονα Ψαχνών – Στροφυλιάς, το οποίο μπορεί να δημοπρατηθεί μετά την εκπόνηση οριστικών μελετών.