Γρήγορη μετάβαση

Οι προτεραιότητες του αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Να πιάσουμε το νήμα από την άνοιξη του ’60

 

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
11 Φεβρουαρίου 2015

Ενα νέο μοντέλο που θα μας οδηγήσει στην «άνοιξη του πολιτισμού με ελευθερία, ανεξιθρησκία, δημιουργικότητα, αυτοπεποίθηση, αυθεντικότητα και φαντασία» οραματίζεται ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης. Μάλιστα μας προέτρεψε «να ξαναπιάσουμε το νήμα από την άνοιξη του ’60, τη “Χαμένη Ανοιξη” του Στρατή Τσίρκα». «Φιλοδοξούμε να είμαστε, όλοι μας, μέρος της άνοιξης του 2015. Αυτής που έρχεται, αυτής που ξεκίνησε. Και να τη ζήσουμε σαν πρωταγωνιστές, με χαρά και με ευθύνη. Να γράψουμε την ιστορία της γενιάς μας», είπε.

dem-11022015

Ολα αυτά κατά τις προγραμματικές δηλώσεις του χθες το πρωί από το βήμα της Βουλής. Θεωρητικός, αλλά και γλαφυρός, με συγκίνηση και συστολή αναφέρθηκε στους βασικούς τομείς δράσης του υπουργείου Πολιτισμού: πολιτιστική κληρονομιά, σύγχρονος πολιτισμός, απασχόληση, έρευνα-εκπαίδευση.«Το υπουργείο Πολιτισμού, χωρίς να ποδηγετεί ή να επιβάλλει ιδέες και δοξασίες, καλείται να υπηρετήσει τον ελληνικό πολιτισμό, αρχαίο και σύγχρονο, παλαιότερο και νεότερο, λόγιο και λαϊκό, υψηλό και καθημερινό, χωρίς διακρίσεις, χωρίς ταμπού, ως ένα οργανικό και ζωντανό όλον που διαχέεται διαρκώς στον δημόσιο βίο, διαμορφώνοντας φυσιογνωμία και ήθος, ατομικά και συλλογικά», είπε.

Ενώ, όμως, πολλές φορές αναφέρθηκε στην ανάγκη τόνωσης του σύγχρονου πολιτισμού («ανοίγουμε τη βεντάλια της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας γιατί πιστεύουμε ότι ο τόπος αυτός έχει πολλές δυνάμεις και έχει να πει πολλά, ειδικά σε μια τέτοια περίοδο»), απέφυγε να μιλήσει συγκεκριμένα, ακόμα και για το πολυπόθητο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

«Βασική παραδοχή μας είναι ο δημόσιος χαρακτήρας της πολιτιστικής κληρονομιάς, χωρίς τους μνημονιακούς καταναγκασμούς για εκποίηση της δημόσιας περιουσίας και για υποβάθμιση της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς», είπε στην αρχή της ομιλίας του ο Νίκος Ξυδάκης, δίνοντας το στίγμα της πολιτικής του. Και πρόσθεσε: «Αποφεύγουμε, όμως, τις ιδεολογικές καταχρήσεις της αρχαιολογίας, της ιστορίας, της επιστήμης», παραπέμποντας στην επικοινωνιακή πολιτική που στήθηκε γύρω από την Αμφίπολη, κάτι που είχε θίξει και κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής.

Οι προτεραιότητες του κ. Ξυδάκη είναι:

■ Επίλυση λειτουργικών και διαρθρωτικών θεμάτων που έχουν προκύψει με την εφαρμογή του νέου οργανισμού του υπουργείου (δεν είπε, όμως, πώς θα αντιμετωπίσει τις ελλείψεις σε προσωπικό και σε κονδύλια).

■ Αποκέντρωση των εργασιών στις περιφερειακές δομές του υπουργείου και βελτίωση της επικοινωνίας του με τον πολίτη.

■ Θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων για τον διορισμό των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων.

■ Αμεση αξιοποίηση κάθε δυνατότητας του ΕΣΠΑ για τη στήριξη των υφιστάμενων δομών και της σύγχρονης παραγωγής.

■ Εκπόνηση νέας, εξωστρεφούς πολιτιστικής πολιτικής και παράλληλα χάραξη εθνικής πολιτικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και άλλων αρχαιοτήτων.

■ Ενεργός διασύνδεση του πολιτισμού με τους τομείς: Παιδεία, Τουρισμός, Ανάπτυξη, Εργασία, Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Αμεσα, ο νέος υπουργός Πολιτισμού θα ξεκινήσει τη συστηματική προστασία και ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων. «Δημιουργούμε διαδρομές πολιτιστικού ενδιαφέροντος συνδέοντας χώρους με βάση την εγγύτητα, και παράλληλα προχωράμε στην ανάδειξή τους ανά γεωγραφική ενότητα», είπε κάνοντάς μας να σκεφτούμε το «Διάζωμα« και τον Σταύρο Μπένο, που τα τελευταία χρόνια δουλεύει συστηματικά πάνω σε συγκεκριμένα προγράμματα.

Δεσμεύτηκε για την ολοκλήρωση του αρχαιολογικού κτηματολογίου, αλλά και για την αναμόρφωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων Απαλλοτριώσεων. «Το ΤΑΠΑ μπορεί να πολλαπλασιάσει τα έσοδά του και να γίνει η ατμομηχανή του υπουργείου Πολιτισμού», είπε για ένα θέμα «αγκάθι» εδώ και χρόνια. Γιατί για τον κ. Ξυδάκη ο πολιτισμός, εκτός από «πυξίδα ζωής» είναι και «ατμομηχανή ανάπτυξης».

Δήλωσε ότι προσφέρει υποστήριξη στους «κρίσιμους θεσμούς εθνικής εμβέλειας όπως: Εθνικό Θέατρο, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Εθνική Λυρική Σκηνή, με παράλληλη ένταξή τους στην ευρωπαϊκή πολιτιστική σκηνή».

Εκανε, τέλος, λόγο για «ενίσχυση της απασχόλησης, όπου είναι εφικτό, τόσο στην εκτέλεση έργων με αυτεπιστασία όσο και σε τομείς με άμεση εμπλοκή με τον πολιτισμό, όπως είναι ο τουρισμός».

  • Διαβάστε το δημοσίευμα σε pdf.
  • Διαβάστε το δημοσίευμα εδώ.