«Μινύες έως τα πέρατα του κόσμου» – Ο Ορχομενός «ξαναμίλησε» με το ιστορικό του παρελθόν!
Μια ωραία μέρα για τον Έβρο
Όσα μας δίδαξε το Αρχαιολογικό Συμπόσιο στον Ορχομενό
“Μινύες έως τα πέρατα της γης”: Διεθνές Αρχαιολογικό Συνέδριο στον Ορχομενό στις 27-29 Σεπτεμβρίου 2024
Τελευταία εκδήλωση του ΕΣΠΑ on the road στο Κάστρο Ιωαννίνων
Εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – Πολιτισμός”
Της Όλγας Σελλά
19 Μαρτίου 2014
Φέτος όλα ήταν στην ώρα τους. Και η συνέντευξη Τύπου και το πρόγραμμα και οι ημερομηνίες κανονικά στη θέση τους. Και ο Γιώργος Λούκος είχε κάθε λόγο να έχει το χαμόγελο που σπανίως χάνει.
Το Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, λοιπόν, είναι πανέτοιμο και γι’ αυτό το καλοκαίρι. Με μειωμένο προϋπολογισμό (2 εκατ. έναντι 2,7 εκατ. πέρυσι), με έμφαση και εμπιστοσύνη στις νέες δυνάμεις των ανθρώπων της τέχνης στην Ελλάδα, δίνοντας πολύ χώρο -και αυτή τη χρονιά- στο θέατρο και τη μουσική. Αλλά δεν έμεινε μόνο στην ελληνική τέχνη που θα δούμε εντός. Ο Γιώργος Λούκος αναφέρθηκε και στην ελληνική τέχνη που από το 2015 θα ταξιδεύει εκτός, στο Βερολίνο και στο Παρίσι, αφού καθιερώθηκε η Ελληνική Εβδομάδα. Ηδη έχει ταξιδέψει στη Βιέννη η περσινή συγκινητική και σπουδαία έκθεση που είχε συνδιοργανωθεί με το ΚΕΘΕΑ, ενώ στους στόχους του Φεστιβάλ είναι η κινητοποίηση και η προσέλκυση νεότερων και ωριμότερων θεατών στις εκδηλώσεις του, μέσω των σχολείων ή των ΚΑΠΗ.
Σε 26 αρχαία θέατρα
Το αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς ήταν γεμάτο από καλλιτέχνες που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο μετέχουν στο Φεστιβάλ Αθηνών. Αλλά και με ανθρώπους που συνεργάστηκαν για το άνοιγμά του σε άλλους χώρους, σε άλλες διαδρομές. Οπως ο Σταύρος Μπένος από το «Διάζωμα» που εξήγησε πώς η σκέψη του Διονυσίου Σολωμού έτσι όπως ακούγεται στην περσινή επιτυχημένη παράσταση του Φεστιβάλ «Η γυναίκα της Ζάκυθος» θα ακουστεί σε 26 αρχαία θέατρα της χώρας. «Θα αδημονώ για τη στιγμή που το Φεστιβάλ Αθηνών θα πει καλησπέρα σ’ αυτούς τους χώρους, που είναι συνολικά 125 σ’ όλη την Ελλάδα. Εχουμε ραγδαία εξέλιξη στην ανάδειξη αυτών των μνημείων. Κι αυτή η πρωτοβουλία δεν θα στοιχίσει ούτε ένα ευρώ στην πολιτεία. Ελπίζω να υπάρξει και περίσσευμα να δώσουμε και στο Φεστιβάλ Αθηνών», είπε. Παρόντες και οι επικεφαλής άλλων φορέων πολιτισμού (Μύρων Μιχαηλίδης, Βασίλης Χριστόπουλος, ο Γάλλος πρέσβης, αφού το Γαλλικό Ινστιτούτο συμμετέχει σε αρκετές παραγωγές του φετινού Φ.Α., Γιάννης Βούρος κ.ά.). Απουσίαζε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Σωτήρης Χατζάκης, αλλά και ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Παναγιωτόπουλος.
Ενα γεμάτο πρόγραμμα
Στρεφόμενος στις εγχώριες δυνάμεις και δίνοντας θέση και λόγο σε νέους καλλιτέχνες (πολλοί από τους οποίους εμφανίζονται για πρώτη φορά στο Φ.Α.) ο Γιώργος Λούκος άρχισε να ξετυλίγει το φετινό πρόγραμμα. Η αρχή θα γίνει στην Πειραιώς 260 με την παράσταση «Αβελάρδος και Ελοΐζα», ένα εμβληματικό ζευγάρι της δυτικής λογοτεχνίας, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού (1 και 2/6). Ενδεικτικά αναφέρουμε την «Τριλογία της πόλης» της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Κ. Χατζή (10-13/6), τις «Ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβό με την Ιζαμπέλ Ιπέρ (Στέγη Γραμμάτων, 12-14/6), την παράσταση της Ισπανίδας Αντζέλικα Λίντελ, με αναφορές στη μαζική δολοφονία νεαρών στη Νορβηγία και σύνδεση με τον μύθο του Πίτερ Παν (15-17/6), την παράσταση Green Porno με την Ιζαμπέλα Ροσελίνι (24-26/6), την ανανεωμένη «Μπαλάντα του γέρου ναυτικού» με τη Φιόνα Σο (24, 25/6), την παράσταση του Εμανουέλ Ντεμαρσί-Μοτά με σπαράγματα από ανολοκλήρωτα έργα του Ιονέσκο (1-3/7), τη «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου (14-17/7), τον «Ιδομενέα» που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου (20-22/7), ένα work in progress της ιδέας του Δημήτρη Μαυρίκιου με τίτλο «Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη μέσα από τη μητέρα του Κορνηλία» με τη Ράνια Οικονομίδου και τη Γιούλικα Σκαφιδά (23, 24/7), το «Ατλαζένιο γοβάκι» του Πολ Κλοντέλ σε σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου (30,31/7). Αυτά στην Αθήνα.
Η Επίδαυρος θα ξεκινήσει με δύο μονές παραστάσεις (Σάββατο 5 και 12/7) με την «Ελένη» του Ευριπίδη και τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου που θα σκηνοθετήσουν δύο νέοι και ανερχόμενοι σκηνοθέτες: ο Δημήτρης Καραντζάς και ο Εκτορας Λυγίζος αντίστοιχα. Ακολουθεί ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου με τους Μιχαήλ Μαρμαρινό και Αιμίλιο Χειλάκη, ενώ η Μικρή Επίδαυρος είναι κατά βάση μουσική φέτος.
Με δύο όπερες εμφανίζεται στο Ηρώδειο η Λυρική Σκηνή: τον «Ντον Τζοβάννι» του Μότσαρτ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά (13, 14, 15, 17/6) και τον «Οθέλλο» του Βάγκνερ σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου (27, 29, 30, 31/7).
Οσο για τον χορό, το δεύτερο μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του Φεστιβάλ Αθηνών, ο χώρος και ο χρόνος έχει δοθεί σε νέους Ελληνες καλλιτέχνες αλλά και σε ξένους, που είτε έχουν ξανάρθει (Γίρζι Κίλιαν, Τίρσα Μπράουν) είτε έρχονται για πρώτη φορά.
Από την 1η Ιουνίου οι επιλογές θα είναι πολλές.
Τα δυνατά χαρτιά του Φεστιβάλ
• Περιοδεία της «Γυναίκας της Ζάκυθος» σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη και σε συνεργασία με το «Διάζωμα» σε 26 αρχαία θέατρα της χώρας.
• «Σινέ Ηρώδειο» στις 23/6 με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (διεύθυνση Μίλτος Λογιάδης) να αποδίδει τη μουσική που είχε γράψει ο Τσάρλι Τσάπλιν για τον «Χρυσοθήρα» και την ταινία να προβάλλεται παράλληλα!
• Δύο μέρες αργότερα, στις 25 Ιουνίου, στο Ηρώδειο, η αειθαλής Μαίρη Λίντα θα τραγουδήσει μαζί με τους Imam Baildi.
• Τρεις μεγάλες κυρίες του διεθνούς θεάτρου, η Ιζαμπέλ Ιπέρ, η Ιζαμπέλα Ροσελίνι και η Φιόνα Σο θα βρίσκονται στην Αθήνα τον Ιούνιο, σε διαφορετικές ημέρες, για τρεις ξεχωριστές παραστάσεις.