«Μινύες έως τα πέρατα του κόσμου» – Ο Ορχομενός «ξαναμίλησε» με το ιστορικό του παρελθόν!
Μια ωραία μέρα για τον Έβρο
Όσα μας δίδαξε το Αρχαιολογικό Συμπόσιο στον Ορχομενό
“Μινύες έως τα πέρατα της γης”: Διεθνές Αρχαιολογικό Συνέδριο στον Ορχομενό στις 27-29 Σεπτεμβρίου 2024
Τελευταία εκδήλωση του ΕΣΠΑ on the road στο Κάστρο Ιωαννίνων
Εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ – Ορίζοντες”
Παρασκευή 20 Ιουλίου 2012
Η Μήδεια και η Ιφιγένεια, οι Πέρσες και ο Αγαμέμνων δίνουν ραντεβού για ένα βράδυ στο αρχαίο θέατρο των Δελφών, που θα «ξαναζωντανέψει» ύστερα από 37 χρόνια σιωπής
Είναι το μεγαλύτερο οικοδόμημα στο σπουδαιότερο ιερό του αρχαίου ελληνικού κόσμου, τους Δελφούς. Στα εδώλιά του κάθονταν πάνω από 5.000 θεατές για να ακούσουν τους περίφημους αγώνες φωνητικής και ενόργανης μουσικής στους Πυθικούς Αγώνες. Η ηλικία του φτάνει τους 25 αιώνες, αν και η σημερινή μνημειακή του μορφή χρονολογείται στον 1ο αι. π.Χ.
Υστερα από 37 χρόνια σιωπής – λόγω μελετών που υλοποιήθηκαν με τη βοήθεια της Κίνησης Πολιτών Διάζωμα και θα οδηγήσουν στην αναστήλωσή του, η οποία θα αρχίσει άμεσα και θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2015 με προϋπολογισμό 1,3 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ – το αρχαίο θέατρο των Δελφών ετοιμάζεται για ένα μόνο βράδυ να φιλοξενήσει όχι μόνο τον λόγο των αρχαίων τραγικών και κωμικών ποιητών αλλά και μια πλειάδα καταξιωμένων ηθοποιών που θα στήσουν ειδικά για τη συγκεκριμένη βραδιά μια παράσταση – περφόρμανς, συνοδεία μουσικής.
«Πώς σας ήρθε να κάνουμε παράσταση στους Δελφούς; Μήπως είναι κάποιο προεκλογικό κόλπο;» ήταν η πρώτη αντίδραση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιώργου Λούκου, όταν άκουσε την ιδέα της πρώην υπηρεσιακής υπουργού Πολιτισμού Τατιάνας Καραπαναγιώτη, η οποία οραματίστηκε μια εκδήλωση που θα προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον. Μια επίσκεψη στον χώρο όμως τον έπεισε, παρά τις τεχνικές δυσκολίες, να προχωρήσει στην παράσταση που θα παντρέψει τη μουσική με τη θεατρική πλευρά του Απόλλωνα, ο οποίος είχε την έδρα του στον ομφαλό της Γης.
Μόνο θετικές ήταν οι απαντήσεις που πήρε το Φεστιβάλ από τους ηθοποιούς όταν τους απηύθυνε την πρόσκληση, αρκετοί από τους οποίους είχαν εμφανιστεί στην ορχήστρα του θεάτρου: ανάμεσά τους η Ρένη Πιττακή (το 1968), η Λυδία Κονιόρδου (1975) και ο Γιάννης Βογιατζής (1959).
Στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου – απέκτησε τη μνημειακή του μορφή το 160-59 π.Χ. με χρηματοδότηση του βασιλιά της Περγάμου Ευμένη Β’ – θα ανέβουν πέραν των παραπάνω οι Νίκος Καραθάνος, Ελένη Κοκκίδου, Ολια Λαζαρίδου, Μάγια Λυμπεροπούλου, Βασίλης Παπαβασιλείου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου. Κάθε ηθοποιός θα επιλέξει ένα απόσπασμα από ρόλο που έχει αγαπήσει και θεωρεί ότι ταιριάζει στον χώρο και την εποχή, χωρίς ιδιαίτερες σκηνοθετικές οδηγίες και υπό μορφήν αναλογίου – περφόρμανς.
Τη μουσική πλευρά του θεού που λατρευόταν στους Δελφούς θα αναδείξει το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο (με τους Γιώργο Δεμερτζή, Δημήτρη Χανδράκη, Ντέιβιντ Μπόγκοραντ και Αγγελο Λιακάκη) που θα ερμηνεύσει τις Πέντε Ελληνικές Μελωδίες του Μορίς Ραβέλ με τη συμμετοχή της σοπράνο Λένιας Ζαφειροπούλου και το Κουιντέτο για κλαρινέτο του Μότσαρτ με τη συμμετοχή του Διονύση Γραμμένου.
Το αρχαίο θέατρο των Δελφών φιλοξένησε την πρώτη παράσταση μετά τους αρχαίους χρόνους το 1927 με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» στο πλαίσιο των Δελφικών Εορτών που αναβίωσε το ζεύγος Σικελιανού και έκτοτε ακολούθησε πλήθος παραστάσεων. Εκεί εμφανίστηκε τον Σεπτέμβριο του 1937 και ο μεγάλος μαέστρος Δημήτρης Μητρόπουλος με την Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών. Η τελευταία παράσταση δόθηκε το 1975 (και μία έκτακτη το 1992). Η συναυλία που θα άνοιγε το θέατρο την περασμένη εβδομάδα ματαιώθηκε λόγω νεροποντής.