Γρήγορη μετάβαση

Generation D: «Πολιτισμός σε Κίνδυνο:  Ένα Βήμα Προς τη Διαφύλαξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την Κλιματική Αλλαγή»

Σχετικά Θέατρα

Δελτίο τύπου του 3ο Γενικού Λυκείου Ευόσμου

Τη σχολική χρονιά 2023-2024, ως φυσική συνέχεια της υιοθεσίας του Αρχαίου Θεάτρου Δίου, οι περιβαλλοντικές ομάδες του σχολείου μας συμμετέχουν στην πιλοτική δράση του Διαζώματος “Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς από τις επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής – η περίπτωση των αρχαίων ελληνικών χώρων θέασης και ακρόασης».  

Μέσα από αυτή την δράση, αποφασίσαμε να εμβαθύνουμε περισσότερο στη μελέτη και την προστασία του αρχαιολογικού χώρου, με στόχο να αναδείξουμε τη σπουδαιότητα της διατήρησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, εν όψει των νέων προκλήσεων που επιφέρει η κλιματική αλλαγή. 

Στο πλαίσιο αυτό, προσεγγίσαμε επιστήμονες και ειδικούς στον τομέα της αρχαιολογίας και της περιβαλλοντικής επιστήμης.

Αρχικά, επιδιώξαμε να ανακαλύψουμε τα μυστικά του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, να εξετάσουμε τις ρίζες του προβλήματος και να διαπιστώσουμε τις επιπτώσεις που επιφέρει.

Η πρώτη διαδικτυακή ενημέρωση πραγματοποιήθηκε από τον κ. Παναγιώτη Νάστο, καθηγητή κλιματολογίας και διευθυντή του Εργαστηρίου Κλιματολογίας και Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.                      

Στη συνέχεια θελήσαμε να επικεντρωθούμε στις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, στους ιστορικούς και πολιτισμικούς θησαυρούς.

Επόμενη, λοιπόν,  διαδικτυακή συνάντηση πραγματοποιήσαμε με την κυρία Τρίγγα Ευσταθία, υποψήφια διδάκτορα ΑΠΘ, Σχολή Γεωλογίας, Τομέας Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, η οποία ερευνά τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα μνημεία πολιτισμού.

Έχοντας ολοκληρώσει τις προηγούμενες ενημερώσεις, ήμασταν έτοιμοι να εστιάσουμε στα προβλήματα που προκύπτουν στο Αρχαίο Δίον εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.

Είχαμε την τιμή να φιλοξενήσουμε στο σχολείο μας τον κ. Γεώργιο Καραδέδο, αρχιτέκτονα, αρχαιολόγο και αναστηλωτή, που έχει συνδέσει το όνομά του με τις ανασκαφές στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου. Οι πληροφορίες και οι διευκρινίσεις του, μας βοήθησαν να ανακαλύψουμε περισσότερα για τον συγκεκριμένο χώρο, να κατανοήσουμε τα αδύνατα σημεία του λόγω της κλιματικής αλλαγής, ενώ παράλληλα δόθηκαν πολύτιμες προτάσεις για την προστασία του.

Η δράση μας ολοκληρώθηκε στις 12 Απριλίου με την εκπαιδευτική επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου.  Ο κύριος Καραδέδος, με την πλούσια γνώση και την εμπειρία του, εκτός από την ενδιαφέρουσα ξενάγηση στους εξωτερικούς χώρους του αρχαιολογικού πάρκου, μας παρείχε λεπτομερείς πληροφορίες για το εντυπωσιακό  ψηφιδωτό της έπαυλης του Διονύσου και για τα σπουδαία ευρήματα των ανασκαφών που φυλάσσονται στο αρχαιολογικό μουσείο Δίου.

Η εμπειρία αυτή αποτέλεσε ένα ζωντανό μάθημα, το οποίο μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα την ιστορική και πολιτιστική σημασία της περιοχής. Διαπιστώσαμε, επίσης,  την επείγουσα ανάγκη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών στρατηγικών αναστήλωσης, διατήρησης και προστασίας του πολιτιστικού και αρχαιολογικού πλούτου, προσαρμοσμένων στις προκλήσεις που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή.

Οι συντονίστριες καθηγήτριες Σοφία Τεπελίδου, Ευδοξία Καρανικολάου, Τριανταφυλλιά Παλαιοχωρινού και οι 46 μαθητές-μαθήτριες της Α’ και Β’ τάξης των περιβαλλοντικών ομάδων, θα θέλαμε να εκφράσουμε τις θερμές μας ευχαριστίες,  στους εξαιρετικούς επιστήμονες για την πρόθυμη συνεργασία τους και στις υπεύθυνες τις πιλοτικής δράσης του Διαζώματος  Μπελογιάννη Μαίρη, Κουρασάνη Μαρία, Νάστου Μαρίνα για την πολύτιμη συμβολή τους.

Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση του προγράμματος

http://3lyk-evosm.thess.sch.gr/wp-content/uploads/%CE%A0%CE%99%CE%9B%CE%9F%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97-%CE%94%CE%A1%CE%91%CE%A3%CE%97-%CE%94%CE%99%CE%9F%CE%9D.pdf

Μπορείτε να δείτε την ξενάγηση του Γ. Καραδέδου στον αρχαιολογικό χώρο και στο αρχαιολογικό μουσείο του Δίου:

https://www.facebook.com/share/v/o9unVUvsrFLwX1Qr

https://www.facebook.com/share/v/R4QfkygM5PAfsHDV

Φωτογραφικό υλικό:

Η «Generation D» –  Educational Programs and Activities δημιουργήθηκε για να φιλοξενήσει και να προβάλλει τις μαθητικές δημιουργίες από τις εκπαιδευτικές δράσεις και τα προγράμματα που υλοποιούνται στα σχολεία με όχημα τα αρχαία θέατρα, ωδεία και στάδια και τη συνάντηση της εκπαιδευτικής κοινότητας με αυτά. Μπορείτε να δείτε περισσότερες δράσεις, εδώ.