«ΕΒΡΟΣ-ΜΕΤΑ». Ξεκινά η υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης του Έβρου
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Επελέγη ο ανάδοχος για τον νέο μεγάλο οδικό άξονα Στροφυλιά – Ιστιαία
ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ: Ξεκίνησε η αναδάσωση με μαύρη πεύκη για το Νέο Δάσος στην περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Λίμνης
Το Ίδρυμα Μποδοσάκη παρουσιάζει το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα
Η κλιματική κρίση στο επίκεντρο της 7ης συνάντησης του Άνω Διαζώματος
Αγαπητοί/ές εκπαιδευτικοί
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα», το οποίο σχεδιάστηκε το 2014 από το «Διάζωμα», την Κίνηση Πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης, την εξεύρεση πόρων για την αποκατάστασή τους και την ένταξή τους στην καθημερινότητά μας, επαναλαμβάνεται για πέμπτη σχολική χρονιά έχοντας την έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (βλ. έγγραφο με αρ. Πρωτ.: 156508/Δ7, 20-09-2018, στο [email protected]).
Απευθύνεται σε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς σχολείων Πρωτοβάθμιας (Δημοτικό) και Δευτεροβάθμιας (Γυμνάσιο, Λύκειο) Εκπαίδευσης όλης της χώρας (Γενικής Εκπαίδευσης, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Μουσικά Γυμνάσια-Λύκεια, Καλλιτεχνικά Γυμνάσια-Λύκεια, Αθλητικά Σχολεία, Σχολεία Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, Σχολεία Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) και στόχος του είναι να ενθαρρύνει τους μαθητές να γνωρίσουν, να αγκαλιάσουν και να προστατεύσουν τα αρχαία θέατρα, αυτό το κορυφαίο επίτευγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, εκεί όπου συντελέσθηκε η έκρηξη των δημοκρατικών θεσμών και άνθισε η πολιτιστική και πνευματική δημιουργία. Μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των παρακάτω μαθημάτων του Προγράμματος Σπουδών: α/ για τα σχολεία Π/θμιας Εκπ/σης: Ιστορία, Πληροφορική, Γλώσσα, Μαθηματικά, Θεατρική Αγωγή, Εικαστικά, Μουσική, β/ για τα σχολεία Δ/θμιας Εκπ/σης: Ιστορία, Γλωσσική Διδασκαλία, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από μετάφραση, Λογοτεχνία, Θρησκευτικά, Μουσική, Καλλιτεχνικά, Φυσική Αγωγή, Πληροφορική, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Ξένες Γλώσσες. Επίσης, μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο προγραμμάτων πολιτιστικών, περιβαλλοντικών, Αγωγής Υγείας.
Η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή/ντριας και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας και η εφαρμογή του απαιτεί να μην παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία του ωρολογίου προγράμματος. Οι μετακινήσεις των μαθητών/τριών γίνονται με βάση τις ισχύουσες διατάξεις. Εάν το επιθυμείτε, μπορείτε να ενημερώσετε το «Διάζωμα» ([email protected]) για το θέατρο, το ωδείο ή το στάδιο που θα «υιοθετήσετε».
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ξεκινά από τη στιγμή που θα επιλέξετε το θέατρο, το ωδείο ή το στάδιο από τον συνοδευτικό ενδεικτικό κατάλογο χώρων θέασης και ακρόασης και συγκροτήσετε την ομάδα των μαθητών/τριών σας, οι οποίοι/ες, με την καθοδήγησή σας, θα συγκεντρώσουν και θα επεξεργασθούν το υλικό για το αρχαίο θέατρο και τον περιβάλλοντα αρχαιολογικό χώρο. Μπορείτε να αντλήσετε πλούσιο υποστηρικτικό υλικό από:
http://www.visitcyprus.com/files/Cyprus_10000_ebrochure/Cyprus_10000_years_of_history_10-2015_GR.pdf για το ελληνορωμαϊκό θέατρο Κουρίου και το ωδείο Πάφου και τον σύνδεσμο http://www.mcw.gov.cy/mcw/da/da.nsf/All/F96798F81F53A7A3422578B60044EDDE?OpenDocument για το ελληνιστικό-ρωμαϊκό θέατρο στη θέση Λόφος Φάμπρικας στη Νέα Πάφο Κύπρου
Η ενότητα «Generation D» (http://www.diazoma.gr/generationd/#/) του Διαζώματος αποτελεί την εκπαιδευτική πλατφόρμα που φιλοξενεί και προβάλλει τις μαθητικές δημιουργίες από τις εκπαιδευτικές δράσεις και τα προγράμματα που υλοποιούνται στα σχολεία από το 2010 κι εξής με όχημα τα αρχαία θέατρα, ωδεία και στάδια και τη συνάντηση της εκπαιδευτικής κοινότητας με αυτά. Ενδεικτικά αναφέρονται παρουσιάσεις με τη χρήση λογισμικών παρουσίασης (π.χ. με power-point) της ιστορίας, της αρχιτεκτονικής δομής και της χρήσης μέσα στον χρόνο όλων των χώρων θέασης και ακρόασης, η πραγματοποίηση μουσικοθεατρικών δρωμένων, Μαθητικών Φεστιβάλ Μουσικής και Θεάτρου, έντυπα (ελληνικά και ξενόγλωσσα), αφίσες, οδηγοί ξενάγησης (ελληνικοί, ξενόγλωσσοι, σε γραφή braille), άρθρα στον τύπο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, βίντεο, σύντομα ραδιοφωνικά μηνύματα, ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια, επιτραπέζια εκπαιδευτικά παιχνίδια, καινοτόμα πολιτιστικά προϊόντα από εικονικές επιχειρήσεις που αναπτύσσονται στα σχολεία στο πλαίσιο του θεσμού του σχολικού συνεταιρισμού.
Κάθε σχολείο που επιθυμεί να αναρτηθεί το υλικό του από την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος, δημιουργεί το προφίλ του (ένα μικροκείμενο έως 500 λέξεις με την ιστορία, τις δράσεις του και τα στοιχεία επικοινωνίας του) το οποίο συνοδεύει με μια φωτογραφία κι ένα δελτίο τύπου στο οποίο περιγράφονται οι δράσεις που σχετίζονται με την «υιοθεσία» του αρχαίου χώρου θέασης και ακρόασης. Θα μας εξυπηρετούσε πολύ εάν σε ένα μικρής έκτασης κείμενο δώσετε στοιχεία του προφίλ του σχολείου σας και της δράσης σας στην αγγλική ή και τη γαλλική γλώσσα.
Στον κατάλογο από τον οποίο επιλέγετε το αρχαίο θέατρο για να υλοποιήσετε τη δράση μπορείτε να ενημερωθείτε και για την Εφορεία Αρχαιοτήτων στην περιοχή ευθύνης της οποίας ανήκει το αρχαίο θέατρο. Μπορείτε να καλείτε στον αριθμό τηλεφώνου ή να στείλετε μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τα οποία δίνονται, προκειμένου να σας δοθούν η άδεια επίσκεψης στον αρχαιολογικό χώρο καθώς επίσης η άδεια ανάρτησης φωτογραφιών ή βιντεοσκόπησης της δράσης σας.
Ενδεικτικές προτάσεις για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Εκτός από την ξενάγηση στο αρχαίο θέατρο ή στο αρχαίο ωδείο ή στο αρχαίο στάδιο και τον ευρύτερο αρχαιολογικό τους χώρο που θα ετοιμάσουν οι μαθητές της ομάδας, η οποία υλοποιεί το πρόγραμμα για τους συμμαθητές τους, μπορούν να γίνουν και κάποια από τα παρακάτω:
Εάν το σχολείο σας και οι μαθητές σας επιθυμούν να συμβάλλουν με ένα μικρό, συμβολικό ποσό στον κουμπαρά που έχει ανοιχτεί για το συγκεκριμένο θέατρο (βλ. στην ιστοσελίδα του «Διαζώματος» στην ενότητα «Τα Θέατρα», υποενότητα «Οι κουμπαράδες έως σήμερα» http://www.diazoma.gr/deposits/), προκειμένου αυτό να αποκατασταθεί και να αναδειχθεί, μπορείτε να το κάνετε ενημερώνοντας τον πρόεδρο του Διαζώματος, κ. Σταύρο Μπένο (τηλ. επικ. 210-8254256 ή στο [email protected]). Αμέσως μετά την κατάθεση του ποσού, μπορείτε να δείτε στην παραπάνω ενότητα, πατώντας πάνω στο όνομα του αρχαίου θεάτρου που έχετε υιοθετήσει, το όνομα του σχολείου σας και το ύψος της κατάθεσης. Τα χρήματα των κουμπαράδων διαχειρίζεται το Διοικητικό Συμβούλιο του Διαζώματος. Ωστόσο και μόνον η ενασχόληση των μαθητών σας με τον χώρο θέασης και ακρόασης, με το ότι τον γνώρισαν, με τις δράσεις που υλοποίησαν κ.λ.π. αρκεί για να επιτευχθεί με τον καλύτερο τρόπο η «υιοθεσία».
Μετά το πέρας της δράσης σας, εάν επιθυμείτε να αναρτηθούν οι δημιουργίες σας στην εκπαιδευτική πλατφόρμα «Generation D» προκειμένου να αποτελέσει έμπνευση και για άλλα σχολεία, δεν έχετε παρά να αποστείλετε το υλικό (κείμενο με το προφίλ του σχολείου και τα στοιχεία επικοινωνίας του, φωτογραφία του σχολείου, δελτίο τύπου, φωτογραφίες από την υλοποίηση του προγράμματος, και ό,τι άλλο παραχθεί) στην ηλεκτρονική διεύθυνση: [email protected] ή [email protected]. Στη συνέχεια, θα φροντίσουμε να λάβετε, ηλεκτρονικά, έπαινο για τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν στη δράση και ταχυδρομικά, έπαινο για το σχολείο σας και βεβαιώσεις για εσάς.
Θα είμαι στη διάθεσή σας για την επίλυση των αποριών σας ή για το μοίρασμα ιδεών.
Σας ευχαριστώ
Μαίρη Μπελογιάννη
Φιλόλογος, Δρ. αρχαιολόγος
Υπεύθυνη για τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Διαζώματος
Στοιχεία επικοινωνίας: τηλ. 210-6518409, 6945-851474, e-mail: [email protected]
Μπορείτε, επίσης, να δείτε τους παρακάτω συνδέσμους:
Ενδεικτικός κατάλογος χώρων θέασης και ακρόασης 2018-2019
Έγκριση του προγράμματος από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
Μπορείτε να διαβάσετε σχετικό δημοσίευμα παρακάτω:
Για 5η συνεχόμενη χρονιά…Υιοθεσία Αρχαίων Θεάτρων -gortynalive.com